Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Engaged Qualitative Research – an Autobiographical Perspective
  • Home
  • /
  • Engaged Qualitative Research – an Autobiographical Perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 25 (2017) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Engaged Qualitative Research – an Autobiographical Perspective

Authors

  • Mirosława Nowak-Dziemianowicz Uniwersytet Opolski

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.032

Keywords

qualitative research, scientific biography, education, school, marriage

Abstract

The presented article is an attempt to reconstruct/retrospect my professional biography in
its methodological section. It is a description of the way I went to become a biographic, narrative scholar. It is also a description of the reasons – theories, concepts, discussions and disputes that accompanied me on the way. I present my critical attitude towards Polish school
and Polish education, posing questions about education, school and teacher. The second matter that organizes my research is the question about interpersonal relationships,
intimacy, marriage, family and what is happening between: spouses, partners, parents and children. I ask what in our relationships with others favours a happy, good life and what hinders it, limits it and becomes a development obstacle.

References

Bee H. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Jarymowicz M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiatkowska H. (2007). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nowak-Dziemianowicz M. (2001). Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń: Adam Marszałek.

Nowak-Dziemianowicz M. (2002). Doświadczenia rodzinne w narracjach: interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Nowak-Dziemianowicz M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach: interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Nowak-Dziemianowicz M. (2006a). Kiedy miejsca już nie ma: rodzinne praktyki wykluczenia. W: Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Nowak-Dziemianowicz M. (2011). Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości. W: Nowak-Dziemianowicz M., Rudnicki P. (red.). Pedagogika: zakorzenienie i transgresja. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Nowak-Dziemianowicz M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nowak-Dziemianowicz M. (2013). W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edukacji, nowej szkoły – reminiscencje. W: H. Červinkova, B. D. Gołębniak (red.). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Nowak-Dziemianowicz M. (2014). Oblicza edukacji: między pozorami a refleksyjną zmianą. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa, 2014.

Nowak-Dziemianowicz M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Reykowski J., Owczynnikowa O. W., Obuchowski K. (red.) (1985). Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości. Wrocław: ZN im. Ossolińskich.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-01-28

How to Cite

1.
NOWAK-DZIEMIANOWICZ, Mirosława. Engaged Qualitative Research – an Autobiographical Perspective. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 28 January 2018, T. 2, nr 25, s. 307–332. [accessed 6.2.2023]. DOI 10.12775/PBE.2017.032.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 25 (2017)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 302
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Newsletter
Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

qualitative research, scientific biography, education, school, marriage
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop