Współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2020.2.005Słowa kluczowe
historia wychowania, studia wyższe, kształcenie akademickie, współczesne tendencje, programy nauczaniaAbstrakt
Jednym z przedmiotów kształcenia przyszłych pedagogów jest historia wychowania. W ramach realizacji zajęć przekazywane są studentom zagadnienia z zakresu polskiej i powszechnej historii wychowania, a mianowicie praktyki pedagogicznej i historii myśli pedagogicznej. Uwzględniany jest nie tylko dorobek pedagogiki ogólnej i jej subdyscyplin, ale także, ze względu na interdyscyplinarny charakter pedagogiki, bardzo ważny dorobek filozofii, socjologii czy psychologii.
W artykule zaprezentowano współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich. Autorki zaprezentowały refleksję nad znaczeniem historii wychowania jako przedmiotu nauczania na studiach pedagogicznych. Na podstawie uzyskanych wyników analiz sylabusów (programów nauczania) wskazały dwie główne tendencje: merytoryczną i formalną. Pierwsza z nich dotyczy tematyki realizowanych zajęć z historii wychowania, druga natomiast wiąże się ze zmianami ustawowo-organizacyjnymi, które powodują, że coraz mniej godzin przeznaczanych jest na zajęcia oraz zmianie ulega nazewnictwo tego przedmiotu. Dlatego tak ważna wydaje się refleksja nad rolą edukacji historycznej w profilu kształcenia pedagogicznego – rozumiana nie tylko jako dostarczenie wiedzy, lecz także jako forma rozwoju i popularyzacji kultury pedagogicznej.
Bibliografia
Dybiec J. (2012). Historia wychowania wobec wyzwań współczesnych czasów i nowych „Standardów kształcenia” na studiach pedagogicznych, [w:] E. Kula, M. Pękowska (red.), Historia wychowania. Przewodnik programowy dla studentów Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce, s. 13–29,
https://www.ujk.edu.pl/strony/Ewa.Kula/pliki/przewodnik_hw_2013.pdf.
Estkowski E. (1849). Czy potrzeba uczyć historii pedagogiki po seminariach?, „Szkoła Polska”, t. 1, z. 3, s. 154–171.
Estkowski E. (1955). Wybór pism pedagogicznych, opracował i wstępem poprzedził M. Szulkin, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Falkowska J. (2017). Historia wychowania w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w latach 2000–2015. Instytucjonalizacja – badanie – nauczanie, [w:] T. Gumuła (red.), Historia wychowania na przełomie XX i XXI wieku, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 49–64.
Falkowska J., Grabowska-Pieńkosz D. (2018). Historia wychowania na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, Toruń: Fundacja Societas et Ius.
Gumuła T., Majewski S. (red.) (2005). Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego.
Hellwig J. (2001). Dzieje historii wychowania w Polsce i jej twórcy. Próba zarysu historycznego, Poznań: Eruditus.
Jakubiak K. (2000). Kształtowanie podstaw metodologicznych i dydaktycznych historii wychowania w II Rzeczypospolitej, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 40, s. 144–188.
Karbowiak A. (1919). Uwagi o wartości, naszem znawstwie i badaniu ojczystych dziejów nauczania i wychowania, „Nauka Polska, jej potrzeby, organizacja i rozwój”, t. 2, s. 473–479.
Kot S. (2000). Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Majewski S. (2002). Znaczenie historii wychowania pedagogicznym kształceniu nauczycieli, [w:] T. Gumuła (red.), Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego, s. 45–51.
Michalski S. (1985). Rola historii wychowania w procesie kształcenia i dokształcania nauczycieli, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, t. 13, s. 45–60.
Mokrzecki L. (2000). Historia wychowania w Gdańsku z perspektywy pięćdziesięciolecia (1946–1996), Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Pohoska H. (1935). Rola historji wychowania w kształceniu nauczycieli, „Wiadomości Historyczno-Dydaktyczne”, nr 1–2, s. 9–14.
Poznański K. (1995). Historia wychowania. Stan obecny i perspektywy rozwoju, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 18, s. 39–54.
Szulakiewicz W. (2007). Historia wychowania w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, Warszawa: Studio Wydawnicze Familia.
Topolski J. (1998). Świat bez historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2373
Liczba cytowań: 0