Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich
  • Strona domowa
  • /
  • Współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 2 (2020): Uniwersytet w tradycji akademickiej /
  4. Artykuły i Rozprawy

Współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich

Autor

  • Dorota Grabowska-Pieńkosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-1704-626X
  • Joanna Falkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.2.005

Słowa kluczowe

historia wychowania, studia wyższe, kształcenie akademickie, współczesne tendencje, programy nauczania

Abstrakt

Jednym z przedmiotów kształcenia przyszłych pedagogów jest historia wychowania. W ramach realizacji zajęć przekazywane są studentom zagadnienia z zakresu polskiej i powszechnej historii wychowania, a mianowicie praktyki pedagogicznej i historii myśli pedagogicznej. Uwzględniany jest nie tylko dorobek pedagogiki ogólnej i jej subdyscyplin, ale także, ze względu na interdyscyplinarny charakter pedagogiki, bardzo ważny dorobek filozofii, socjologii czy psychologii.

W artykule zaprezentowano współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich. Autorki zaprezentowały refleksję nad znaczeniem historii wychowania jako przedmiotu nauczania na studiach pedagogicznych. Na podstawie uzyskanych wyników analiz sylabusów (programów nauczania) wskazały dwie główne tendencje: merytoryczną i formalną. Pierwsza z nich dotyczy tematyki realizowanych zajęć z historii wychowania, druga natomiast wiąże się ze zmianami ustawowo-organizacyjnymi, które powodują, że coraz mniej godzin przeznaczanych jest na zajęcia oraz zmianie ulega nazewnictwo tego przedmiotu. Dlatego tak ważna wydaje się refleksja nad rolą edukacji historycznej w profilu kształcenia pedagogicznego – rozumiana nie tylko jako dostarczenie wiedzy, lecz także jako forma rozwoju i popularyzacji kultury pedagogicznej.

Bibliografia

Dybiec J. (2012). Historia wychowania wobec wyzwań współczesnych czasów i nowych „Standardów kształcenia” na studiach pedagogicznych, [w:] E. Kula, M. Pękowska (red.), Historia wychowania. Przewodnik programowy dla studentów Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce, s. 13–29,

https://www.ujk.edu.pl/strony/Ewa.Kula/pliki/przewodnik_hw_2013.pdf.

Estkowski E. (1849). Czy potrzeba uczyć historii pedagogiki po seminariach?, „Szkoła Polska”, t. 1, z. 3, s. 154–171.

Estkowski E. (1955). Wybór pism pedagogicznych, opracował i wstępem poprzedził M. Szulkin, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Falkowska J. (2017). Historia wychowania w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w latach 2000–2015. Instytucjonalizacja – badanie – nauczanie, [w:] T. Gumuła (red.), Historia wychowania na przełomie XX i XXI wieku, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 49–64.

Falkowska J., Grabowska-Pieńkosz D. (2018). Historia wychowania na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, Toruń: Fundacja Societas et Ius.

Gumuła T., Majewski S. (red.) (2005). Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego.

Hellwig J. (2001). Dzieje historii wychowania w Polsce i jej twórcy. Próba zarysu historycznego, Poznań: Eruditus.

Jakubiak K. (2000). Kształtowanie podstaw metodologicznych i dydaktycznych historii wychowania w II Rzeczypospolitej, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 40, s. 144–188.

Karbowiak A. (1919). Uwagi o wartości, naszem znawstwie i badaniu ojczystych dziejów nauczania i wychowania, „Nauka Polska, jej potrzeby, organizacja i rozwój”, t. 2, s. 473–479.

Kot S. (2000). Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Majewski S. (2002). Znaczenie historii wychowania pedagogicznym kształceniu nauczycieli, [w:] T. Gumuła (red.), Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego, s. 45–51.

Michalski S. (1985). Rola historii wychowania w procesie kształcenia i dokształcania nauczycieli, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, t. 13, s. 45–60.

Mokrzecki L. (2000). Historia wychowania w Gdańsku z perspektywy pięćdziesięciolecia (1946–1996), Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Pohoska H. (1935). Rola historji wychowania w kształceniu nauczycieli, „Wiadomości Historyczno-Dydaktyczne”, nr 1–2, s. 9–14.

Poznański K. (1995). Historia wychowania. Stan obecny i perspektywy rozwoju, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 18, s. 39–54.

Szulakiewicz W. (2007). Historia wychowania w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, Warszawa: Studio Wydawnicze Familia.

Topolski J. (1998). Świat bez historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2020-03-30

Jak cytować

1.
GRABOWSKA-PIEŃKOSZ, Dorota & FALKOWSKA, Joanna. Współczesne tendencje w nauczaniu historii wychowania w wybranych ośrodkach akademickich. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 marzec 2020, T. 23, nr 2, s. 95–109. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.2.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 2 (2020): Uniwersytet w tradycji akademickiej

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 3787
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

historia wychowania, studia wyższe, kształcenie akademickie, współczesne tendencje, programy nauczania
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa