Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Modern Trends in the Teaching of the History of Education in Selected Academic Institutions
  • Home
  • /
  • Modern Trends in the Teaching of the History of Education in Selected Academic Institutions
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 23 No. 2 (2020): University in the Academic Tradition /
  4. Articles and Dissertations

Modern Trends in the Teaching of the History of Education in Selected Academic Institutions

Authors

  • Dorota Grabowska-Pieńkosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-1704-626X
  • Joanna Falkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.2.005

Keywords

history of education, higher education, academic education, contemporary trends, curricula

Abstract

One of the subjects comprising the education of future educators is the history of education. Within the framework of the classes, the students are taught the issues of the Polish and general history of education, namely, pedagogical practice and the history of pedagogical thought. Not only are the achievements of general pedagogy and its sub-disciplines taken into account, but so are very important achievements of philosophy, sociology, or psychology, due to the interdisciplinary nature of pedagogy.

The article presents contemporary trends in the teaching of the history of education in selected academic institutions. The authors present a reflection on the significance of the history of education as a subject within pedagogical studies. In their analysis of syllabuses (curricula), they indicate two main tendencies: substantive and formal. The former concerns the subject matter of the classes conducted on the history of education, while the latter is connected with statutory and organizational changes which have led to fewer and fewer hours being allocated to this subject and the nomenclature of this course being changed. That is why it seems so important to reflect on the role of history education within pedagogical education, understood not only as providing knowledge, but also as a form of development and popularization of pedagogical culture.

References

Dybiec J. (2012). Historia wychowania wobec wyzwań współczesnych czasów i nowych „Standardów kształcenia” na studiach pedagogicznych, [w:] E. Kula, M. Pękowska (red.), Historia wychowania. Przewodnik programowy dla studentów Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce, s. 13–29,

https://www.ujk.edu.pl/strony/Ewa.Kula/pliki/przewodnik_hw_2013.pdf.

Estkowski E. (1849). Czy potrzeba uczyć historii pedagogiki po seminariach?, „Szkoła Polska”, t. 1, z. 3, s. 154–171.

Estkowski E. (1955). Wybór pism pedagogicznych, opracował i wstępem poprzedził M. Szulkin, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Falkowska J. (2017). Historia wychowania w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w latach 2000–2015. Instytucjonalizacja – badanie – nauczanie, [w:] T. Gumuła (red.), Historia wychowania na przełomie XX i XXI wieku, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 49–64.

Falkowska J., Grabowska-Pieńkosz D. (2018). Historia wychowania na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, Toruń: Fundacja Societas et Ius.

Gumuła T., Majewski S. (red.) (2005). Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego.

Hellwig J. (2001). Dzieje historii wychowania w Polsce i jej twórcy. Próba zarysu historycznego, Poznań: Eruditus.

Jakubiak K. (2000). Kształtowanie podstaw metodologicznych i dydaktycznych historii wychowania w II Rzeczypospolitej, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 40, s. 144–188.

Karbowiak A. (1919). Uwagi o wartości, naszem znawstwie i badaniu ojczystych dziejów nauczania i wychowania, „Nauka Polska, jej potrzeby, organizacja i rozwój”, t. 2, s. 473–479.

Kot S. (2000). Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Majewski S. (2002). Znaczenie historii wychowania pedagogicznym kształceniu nauczycieli, [w:] T. Gumuła (red.), Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego, s. 45–51.

Michalski S. (1985). Rola historii wychowania w procesie kształcenia i dokształcania nauczycieli, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, t. 13, s. 45–60.

Mokrzecki L. (2000). Historia wychowania w Gdańsku z perspektywy pięćdziesięciolecia (1946–1996), Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Pohoska H. (1935). Rola historji wychowania w kształceniu nauczycieli, „Wiadomości Historyczno-Dydaktyczne”, nr 1–2, s. 9–14.

Poznański K. (1995). Historia wychowania. Stan obecny i perspektywy rozwoju, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 18, s. 39–54.

Szulakiewicz W. (2007). Historia wychowania w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, Warszawa: Studio Wydawnicze Familia.

Topolski J. (1998). Świat bez historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2020-03-30

How to Cite

1.
GRABOWSKA-PIEŃKOSZ, Dorota and FALKOWSKA, Joanna. Modern Trends in the Teaching of the History of Education in Selected Academic Institutions. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 30 March 2020. Vol. 23, no. 2, pp. 95-109. [Accessed 16 December 2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.2.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 23 No. 2 (2020): University in the Academic Tradition

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 4178
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

history of education, higher education, academic education, contemporary trends, curricula
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop