Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Aktywizacja środowiska lokalnego: od teorii do praktyki – historia edukacyjnego projektu
  • Strona domowa
  • /
  • Aktywizacja środowiska lokalnego: od teorii do praktyki – historia edukacyjnego projektu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia /
  4. Miscellanea

Aktywizacja środowiska lokalnego: od teorii do praktyki – historia edukacyjnego projektu

Autor

  • Wiktor Sawczuk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0002-7238-722X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.009

Słowa kluczowe

środowisko lokalne, edukacja, projekt edukacyjny, szkolnictwo wyższe, teoria, praktyka, bariery, dylematy, porażka

Abstrakt

W dokonujących się współcześnie zmianach kluczową rolę odgrywa aktywność jednostek i grup społecznych tworzących społeczności lokalne. Droga do aktywizacji tych środowisk prowadzi przez edukację. Biorąc to pod uwagę; na Wydziale Nauk Społecznych UWM w Olsztynie podjęto działania w celu powołania nowej specjalności o nazwie „Edukacja i aktywizacja społeczności lokalnych”. Projekt edukacyjny uwzględnił różnego rodzaju opinie; wytyczne i dostępne ekspertyzy. Analiza zgromadzonych dokumentów wykazała możliwość realizacji podjętej inicjatywy; co dla zespołu opracowującego stanowiło inspirację w planowaniu kolejnych kroków; związanych z finalizacją całości przedsięwzięcia. Mimo olbrzymiego zaangażowania i nakładu pracy zespołu opracowującego; zamierzenie edukacyjne poniosło i ponosi dalej porażkę. Nie pomogła prowadzona akcja promocyjna w szeroko rozumianych mass mediach; ani specjalnie zorganizowana konferencja naukowa. Główne przyczyny niepowodzenia podjętej inicjatywy można przedstawić następująco: 1) widoczna na co dzień inercja większości młodego pokolenia; szczególnie w obszarze szeroko rozumianej aktywności społecznej; 2) wynikające z tego znikome zainteresowanie rekrutacyjne w kolejnych naborach; 3) brak wsparcia instytucji lokalnych; 4) brak sensownego; pragmatycznego ułożenia programu konferencji naukowej promującej nową specjalność. Tak więc konfrontacja teorii z praktyką wskazuje; że nawet najlepsze intencje w zderzeniu z twardą rzeczywistością mogą nie mieć szansy powodzenia.

Bibliografia

Bauman T., Uniwersytet wobec zmian społeczno-kulturowych. Casus Uniwersytetu Gdańskiego; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2001.

Fabryki dyplomów czy universitas? red. M. Czerepaniak-Walczak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Delors J., Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.

Drucker P., Fragment ebooka Menedżer skuteczny. Efektywności można się nauczyć, https://www.legimi.pl/ebook-menedzer-skuteczny-efektywnosci-mozna-sie-nauczyc-peter-f-drucker;b237065.html [dostęp: 17.10.2018].

Dziennik Ustaw 2005 Nr 164; poz. 1365, z późniejszymi zmianami, http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20051641365 [dostęp: 25.04.2015].

Dziennik Ustaw 2011 Nr 253 poz. 1520, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20112531520 [do-stęp: 25.04.2015].

Ewaluacja Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2020 – Raport końcowy (wersja PDF); Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa, https://www.mir.gov.pl/aktualnosci/...rozwoju/.../KSRR_13_07_2010 [dostęp: 25.04.2015].

Kopaliński W., Słownik Wyrazów Obcych i Zwrotów Obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010‒2020: Regiony; Miasta; Obszary Wiejskie. Dokumenty Ministerstwa Infrastruktu-ry i Rozwoju. https://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_regionalna/ksrr_2010_2020/strony/default.aspx [dostęp: 25.04.2015].

Kwaśniewski J., Postrzeganie marginalizacji oraz strategii i środków kontroli społecznej, w: Kontrola społeczna procesów marginalizacji, red. J. Kwaśniewski, Interart, Warszawa 1997, s. 197–233.

Łobocki M., O systemie wychowawczym w szkole wyższej, „Życie Szkoły Wyższej” 1986, nr 4; s. 65–75.

Murzyn A., Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Kraków 2013.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Pasterski M., 10 sposobów na nieograniczoną motywację, https://michalpasterski.pl/2008/06/10-sposobow-na-nieograniczona-motywacje-2/ [dostęp: 28.09.2018]

Program Rozwoju UWM w latach 2012-2020, Cele strategiczne p. 1.1, http://www.uwm.edu.pl/uniwersytet/program-rozwoju-uwm-latach-2012-20 [dostęp: 25.04.2015].

Przemówienie inauguracyjne prof. Ryszarda Góreckiego – rektora UWM, 01.10.2012, http://www.uwmfm.pl/news/126/czytaj/716/przemowienie-inauguracyjne-prof-ryszarda-goreckiego-rektora-uwm.html [­dostęp: 25.04.2015].

Sabat A., Przedsiębiorczość akademicka: poradnik; Fundacja „Fundusz Inicjatyw”, Lublin 2012.

Siciński A., Styl życia - problemy pojęciowe i teoretyczne, w: Styl życia. Koncepcje – propozycje, red. A. Siciński, PWN, Warszawa 1976, s. 15–32.

Słownik języka polskiego PWN, t. 3, Warszawa 1999.

Style życia w miastach polskich, red. A. Siciński, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1988.

Wierzbicki Z.T., Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych, w: Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych, red. Z.T. Wierzbicki, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1973, s. 17–73.

Zając A., Cywilizacja informacyjna na język kultury; wiedzy i edukacji przełożona, „Kwartalnik Edukacyjny” 2013, nr 4(75), s. 14–26.

Załącznik 40 do Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku, Załącznik 41 do Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku. http://bip.uwm.edu.pl/node/3177 [dostęp: 25.04.2015].

Załącznik 41 do Uchwały Nr 187 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 26 marca 2013 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr 916 Senatu UWM w Olsztynie z dnia 27 kwietnia 2012 roku w sprawie określenia efektów kształcenia dla poziomów i profili kształcenia na kierunkach prowadzonych w Uniwersytecie, http://bip.uwm.edu.pl/node/3177/revisions/7974/view [dostęp: 25.04.2015]

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-13

Jak cytować

1.
SAWCZUK, Wiktor. Aktywizacja środowiska lokalnego: od teorii do praktyki – historia edukacyjnego projektu. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 13 czerwiec 2019, T. 22, nr 1, s. 179–200. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.1.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 838
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

środowisko lokalne, edukacja, projekt edukacyjny, szkolnictwo wyższe, teoria, praktyka, bariery, dylematy, porażka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa