Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Aksjologiczne konteksty współpracy środowisk edukacyjnych w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Aksjologiczne konteksty współpracy środowisk edukacyjnych w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 3 (2018): Social Contexts of Education /
  4. Artykuły i Rozprawy

Aksjologiczne konteksty współpracy środowisk edukacyjnych w Polsce

Autor

  • Ewa Pasterniak-Kobyłecka Uniwersytet Zielonogórski http://orcid.org/0000-0002-8245-9012

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.005

Słowa kluczowe

współpraca, wspieranie, wartości, porozumienie aksjologiczne

Abstrakt

W czasach zagubienia aksjologicznego, bezradności wobec przejawów szerzącego się zła, pytania o możliwości rozwoju młodego człowieka, wspierania go w dążeniu do doskonałości oraz roli rodziny, szkoły i Kościoła w tych procesach wydają się być uzasadnione. Celem badań było ustalenie wspólnych wartości osób reprezentujących trzy środowiska wychowawcze oraz wskazanie możliwości efektywnego ich współdziałania. Na podstawie obserwacji uczestniczącej przeprowadzonej w latach 2009–2012 (w szkole podstawowej) i w latach 2015–2017 (w gimnazjum) zebrano szereg interesujących wyników. Za ważne dla większości opiekunów dzieci i młodzieży uznaje się przede wszystkim wartości: edukacyjne, poznawcze, moralne, prospołeczne i rodzinne. Głównymi warunkami współpracy, która jest możliwa i konieczna, są: sprzyjający klimat emocjonalny, akceptacja, zaufanie, demokratyczne respektowanie wzajemnych praw, zaangażowanie, aksjologia dopuszczająca ontologię ambiwalencji. W drugiej części artykułu przedstawiono konkretne przykłady wspólnych działań podejmowanych z inicjatywy rodziców, nauczycieli, katechetów i księży. Na przykład: uroczystości klasowe i szkolne, ogniska integracyjne, wycieczki, wyjścia do teatru, kina i na spotkania z ciekawymi ludźmi, warsztaty prowadzone przez nauczycieli wspólnie z rodzicami, imprezy przy kościele dla dzieci i rodzin, przygotowania do uroczystości religijnych.

Bibliografia

Bauman Z., Socjologia, transl. J. Łoziński, Zysk i S-ka, Poznań 1990.

Diagnoza społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, eds. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2007.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Jan Paweł II, “Przemówienie wygłoszone na XXXIV Sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ, 2 X 1979,” in: Siła wiary i umysłu. Jan Paweł II, selected by M.E. Bunson, transl. A. Gomola, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011, pp. 49–51.

Jan Paweł II, “W imię przyszłości kultury. Przemówienie w UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980,” in: Jan Paweł II, Wiara i kultura, ed. M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Redakcja Wydawnictw KUL, Rzym – Lublin 1988, pp. 56–59.

Mały słownik etyczny, ed. S. Jedynak, “Branta”, Bydgoszcz 1994.

Kobyłecka E., “Kompetencje aksjologiczne nauczycieli jako problem społeczny,” in: Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, ed. T. Frąckowiak, Fundacja Innowacja i WSSE, Warszawa 2001, pp. 509–520.

Kobyłecka E., Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2009.

Kobyłecka E., “O niektórych możliwościach porozumienia aksjologicznego nauczycieli, uczniów i rodziców w przestrzeni edukacyjnej,” in: Edukacja. Jakość czy równość?, eds. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M.J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, pp. 197–214.

Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994.

Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.

Mastalski J., Siewora J., Formacja wychowawców w kontekście przemian cywilizacyjnych, Homo Dei, Kraków 2017.

Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.

Regulations of the Parents’ Council at Primary School no. 2 with junior secondary classes. www.radarodzicowgim1.cba.pl (access: 08.01.2018).

Serafin K., Doświadczenie i urzeczywistnianie wartości w ujęciu Józefa Tisch-

nera. Studium z antropologii filozoficznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010.

Szołtysek A.E., Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2013.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Tillman D., Wychowanie w duchu wartości. Poszerzanie świata 8–14 lat. Program edukacyjny, transl. R. Zawadzki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.

Tischner J., “Gra wokół odpowiedzialności,” Znak 1995, no. 10(485), pp. 47–55.

Tischner J., Inny. Eseje o spotkaniu, Znak, Kraków 2017.

Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, ed. A. Wieczorek, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-01-14

Jak cytować

1.
PASTERNIAK-KOBYŁECKA, Ewa. Aksjologiczne konteksty współpracy środowisk edukacyjnych w Polsce. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 styczeń 2019, T. 21, nr 3, s. 85–97. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 3 (2018): Social Contexts of Education

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 445
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

współpraca, wspieranie, wartości, porozumienie aksjologiczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa