Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Axiological Contexts of Cooperation among Educational Environments in Poland
  • Home
  • /
  • Axiological Contexts of Cooperation among Educational Environments in Poland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 3 (2018): Social Contexts of Education /
  4. Articles and Dissertations

Axiological Contexts of Cooperation among Educational Environments in Poland

Authors

  • Ewa Pasterniak-Kobyłecka University of Zielona Góra http://orcid.org/0000-0002-8245-9012

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.005

Keywords

cooperation, support, values, axiological agreement

Abstract

In times of axiological loss, helplessness in the face of the manifestations of spreading evil, the questions about the possibility of the child’s development, supporting him/her in striving for perfection and about the role of the family, school and church in these processes, seems to be justified. The aim of the study was to establish common values of the individuals representing three educational environments and to indicate the possibility of their effective cooperation. Based on participant observation conducted in 2009–2012 (in primary school) and in 2015–2017 (in junior secondary school) some interesting results were collected. The majority of children’s and adolescents’ caregiver find educational, cognitive, moral, prosocial and family values to be the most important. The main conditions for cooperation, which is possible and necessary, include favourable emotional climate, acceptance, trust, democratic respect of mutual rights, commitment, axiology permitting the ontology of ambivalence. The second part of the article presents some examples of joint activities undertaken on the initiative of parents, teachers, RE teachers and priests, such as class and school celebrations, bonfire parties, trips, theatre and cinema visits, meetings with interesting people, workshops conducted by teachers and parents, church events for children and families, preparations for religious ceremonies.

References

Bauman Z., Socjologia, transl. J. Łoziński, Zysk i S-ka, Poznań 1990.

Diagnoza społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, eds. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2007.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Jan Paweł II, “Przemówienie wygłoszone na XXXIV Sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ, 2 X 1979,” in: Siła wiary i umysłu. Jan Paweł II, selected by M.E. Bunson, transl. A. Gomola, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011, pp. 49–51.

Jan Paweł II, “W imię przyszłości kultury. Przemówienie w UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980,” in: Jan Paweł II, Wiara i kultura, ed. M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Redakcja Wydawnictw KUL, Rzym – Lublin 1988, pp. 56–59.

Mały słownik etyczny, ed. S. Jedynak, “Branta”, Bydgoszcz 1994.

Kobyłecka E., “Kompetencje aksjologiczne nauczycieli jako problem społeczny,” in: Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, ed. T. Frąckowiak, Fundacja Innowacja i WSSE, Warszawa 2001, pp. 509–520.

Kobyłecka E., Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2009.

Kobyłecka E., “O niektórych możliwościach porozumienia aksjologicznego nauczycieli, uczniów i rodziców w przestrzeni edukacyjnej,” in: Edukacja. Jakość czy równość?, eds. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M.J. Szymański, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, pp. 197–214.

Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994.

Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.

Mastalski J., Siewora J., Formacja wychowawców w kontekście przemian cywilizacyjnych, Homo Dei, Kraków 2017.

Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.

Regulations of the Parents’ Council at Primary School no. 2 with junior secondary classes. www.radarodzicowgim1.cba.pl (access: 08.01.2018).

Serafin K., Doświadczenie i urzeczywistnianie wartości w ujęciu Józefa Tisch-

nera. Studium z antropologii filozoficznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010.

Szołtysek A.E., Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2013.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Tillman D., Wychowanie w duchu wartości. Poszerzanie świata 8–14 lat. Program edukacyjny, transl. R. Zawadzki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.

Tischner J., “Gra wokół odpowiedzialności,” Znak 1995, no. 10(485), pp. 47–55.

Tischner J., Inny. Eseje o spotkaniu, Znak, Kraków 2017.

Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, ed. A. Wieczorek, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF

Published

2019-01-14

How to Cite

1.
PASTERNIAK-KOBYŁECKA, Ewa. Axiological Contexts of Cooperation among Educational Environments in Poland. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 January 2019. Vol. 21, no. 3, pp. 85-97. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 3 (2018): Social Contexts of Education

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 446
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

cooperation, support, values, axiological agreement
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop