O roli edukacji artystycznej w środowiskach wychowawczych
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2018.007Słowa kluczowe
nauczyciel, animator, muzykowanie a wychowanie, środowisko wychowawczeAbstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie walorów edukacji artystycznej, którą najczęściej popularyzuje nauczyciel-animator. Artykuł ma charakter teoretyczny i powstał na podstawie analizy literatury przedmiotu. Autorka skupia uwagę na znaczeniu muzyki, podkreśla walory wspólnego muzykowania nie tylko w szkole, ale także w środowisku rodzinnym i lokalnym. Wskazuje różne zadania nauczyciela muzyki, który oprócz artystycznych wartości pełni ważną rolę wychowawczą zarówno w szkole, jak i w regionie.
Bibliografia
Belbin R.M., Twoja rola w zespole, transl. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Edukacja artystyczna – nowe wyzwania, ed. L. Kataryńczuk-Mania, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Zielona Góra – Skarbona 2016.
Elliott D.J., Music Matters: A Philosophy of Music Education, Oxford University Press, Oxford – New York 1995.
Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, vol. 1: Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, ed. A. Kłoskowska, “Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1991.
Griswold W., Cultures and Societies in a Changing World, Sage, Thousand Oaks (CA) 2013, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781452240534.
Janiszewska B., “Środowisko wychowawcze,” in: Pedagogika, ed. W. Ciechaniewicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008, pp. 129–133.
Kataryńczuk-Mania L., Jatczak A., “(Nie)codzienność muzyczna w szkole.” in: (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, ed. E. Kobyłecka, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.
Kataryńczuk-Mania L., Nauczyciel edukacji muzycznej we współczesnej rzeczywistości kulturalnej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Studium metodyczno-badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Konaszkiewicz Z., “Wiadomości, wiedza, mądrość w kształceniu i pracy nauczyciela muzyki,” in: Zadania edukacji artystycznej w XXI wieku, ed. Z. Randomańska, Wydział Sztuki UWM, Olsztyn 2012.
Mika B., Muzyka jako znak w kontekście analizy paradygmatycznej, Polihymnia, Lublin 2007.
Przychodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, ed. S. Sławiński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Small Ch., Musicking: The Meanings of Performing and Listening, Wesleyan University Press, Middletown (CT) 1998.
Sroczyński W., Pedagogika środowiskowa, Pedagogium. Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2006.
Winiarski N., “Środowisko wychowawcze,” in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 6, ed. E. Różycka, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2007, p. 430.
Zwolińska E.A., Społeczne znaczenie muzyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 295
Liczba cytowań: 0