The Role of Arts Education in Educational Environments
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2018.007Keywords
teacher, animator, playing music versus education, educational environmentsAbstract
The aim of the article is to present the values of art education, which implements most teacher-animator. The article has a theoretical character and was based on the analysis of the literature on the subject. The author focuses on the importance of music and emphasises the value of playing music together not only at school, but also in the domestic and local environment. She presents various tasks of a music teacher, who, apart from conveying the musical values, has an important pedagogical role both at school and in the area of their residence.
References
Belbin R.M., Twoja rola w zespole, transl. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Edukacja artystyczna – nowe wyzwania, ed. L. Kataryńczuk-Mania, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Zielona Góra – Skarbona 2016.
Elliott D.J., Music Matters: A Philosophy of Music Education, Oxford University Press, Oxford – New York 1995.
Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, vol. 1: Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, ed. A. Kłoskowska, “Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1991.
Griswold W., Cultures and Societies in a Changing World, Sage, Thousand Oaks (CA) 2013, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781452240534.
Janiszewska B., “Środowisko wychowawcze,” in: Pedagogika, ed. W. Ciechaniewicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008, pp. 129–133.
Kataryńczuk-Mania L., Jatczak A., “(Nie)codzienność muzyczna w szkole.” in: (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, ed. E. Kobyłecka, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.
Kataryńczuk-Mania L., Nauczyciel edukacji muzycznej we współczesnej rzeczywistości kulturalnej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Studium metodyczno-badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Konaszkiewicz Z., “Wiadomości, wiedza, mądrość w kształceniu i pracy nauczyciela muzyki,” in: Zadania edukacji artystycznej w XXI wieku, ed. Z. Randomańska, Wydział Sztuki UWM, Olsztyn 2012.
Mika B., Muzyka jako znak w kontekście analizy paradygmatycznej, Polihymnia, Lublin 2007.
Przychodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje – współczesność, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, ed. S. Sławiński, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Small Ch., Musicking: The Meanings of Performing and Listening, Wesleyan University Press, Middletown (CT) 1998.
Sroczyński W., Pedagogika środowiskowa, Pedagogium. Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2006.
Winiarski N., “Środowisko wychowawcze,” in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 6, ed. E. Różycka, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2007, p. 430.
Zwolińska E.A., Społeczne znaczenie muzyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 295
Number of citations: 0