Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana
  • Strona domowa
  • /
  • Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 18 (2014) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana

Autor

  • Magdalena Cuprjak Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń http://orcid.org/0000-0002-0927-4927

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.013

Słowa kluczowe

etnografia zaangażowana, paradygmat uczestniczący, metody badawcze, gimnazjum

Abstrakt

Artykuł prezentuje praktyczne zastosowanie etnografii zaangażowanej w badaniach uczennic i uczniów gimnazjum. Etnografia zaangażowana powstała w przestrzeni nowego paradygmatu tzw. uczestniczącego, który dopuszcza pierwszeństwo praktycznego poznawania, poprzez wspólne działanie prowadzące do zmiany sytuacji badanych. Zaprezentowany został przeprowadzony w gimnazjum proces badawczy przy użyciu metod i technik, mieszczących się w ramach tej perspektywy badawczej.

Bibliografia

Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN:

Warszawa.

Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!: Warszawa.

Cervinkowa H., Gołębniak B. D. (2010), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia

zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.

Dudkiewicz M. (2011), Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, „Animacja Życia Publicznego. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych”, nr 2 (5), s. 4–6.

Foley D., Valenzuela A. (2009), Etnografia krytyczna. Polityka współpracy, w: N. K. Denzin,

Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach społecznych (s. 315–339), Wydawnictwo

Naukowe PWN: Warszawa.

Guba E. G., Lincoln Y. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: N. K. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach

społecznych (s. 281–313), Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.

Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak

(red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 57–87), Wydawnictwo Naukowe

PWN: Warszawa.

Straś-Romanowska M. (2003), Status metody projekcyjnej jako metody jakościowej,

w: M. Łaguna, B. Lachowska (red.), Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (s. 31–40), Towarzystwo Naukowe KUL: Lublin.

Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011), Zgrana klasa Ja – Ty – My, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków.

Zwiernik J. (2012). Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych”

nr 15 (2), s. 159–176.

www.wsjp.pl (data dostępu: 10.04.2014 r.)

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-05

Jak cytować

1.
CUPRJAK, Magdalena. Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 5 grudzień 2014, T. 1, nr 18, s. 195–204. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 18 (2014)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1609
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

etnografia zaangażowana, paradygmat uczestniczący, metody badawcze, gimnazjum
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa