Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Experiencing everyday school-life of student. Ethnography of involved
  • Home
  • /
  • Experiencing everyday school-life of student. Ethnography of involved
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 18 (2014) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Experiencing everyday school-life of student. Ethnography of involved

Authors

  • Magdalena Cuprjak Nicolaus Copernicus University, Torun http://orcid.org/0000-0002-0927-4927

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.013

Keywords

involved ethnography, participating paradigm, research methods, middle school

Abstract

This article presents the practical application of involved ethnography in the research of middle school students. Involved ethnography was established in the new paradigm: partici-pating, which allows priority to practical learning through joint action leading to changes in the situation of the respondents. The text presents carried out the research process using meth-ods and techniques within the general framework of this research perspective.

References

Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN:

Warszawa.

Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!: Warszawa.

Cervinkowa H., Gołębniak B. D. (2010), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia

zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.

Dudkiewicz M. (2011), Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, „Animacja Życia Publicznego. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych”, nr 2 (5), s. 4–6.

Foley D., Valenzuela A. (2009), Etnografia krytyczna. Polityka współpracy, w: N. K. Denzin,

Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach społecznych (s. 315–339), Wydawnictwo

Naukowe PWN: Warszawa.

Guba E. G., Lincoln Y. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: N. K. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach

społecznych (s. 281–313), Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.

Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak

(red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 57–87), Wydawnictwo Naukowe

PWN: Warszawa.

Straś-Romanowska M. (2003), Status metody projekcyjnej jako metody jakościowej,

w: M. Łaguna, B. Lachowska (red.), Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (s. 31–40), Towarzystwo Naukowe KUL: Lublin.

Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011), Zgrana klasa Ja – Ty – My, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków.

Zwiernik J. (2012). Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych”

nr 15 (2), s. 159–176.

www.wsjp.pl (data dostępu: 10.04.2014 r.)

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-05

How to Cite

1.
CUPRJAK, Magdalena. Experiencing everyday school-life of student. Ethnography of involved. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 5 December 2014. Vol. 1, no. 18, pp. 195-204. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 18 (2014)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 1610
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

involved ethnography, participating paradigm, research methods, middle school
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop