Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.013Słowa kluczowe
etnografia zaangażowana, paradygmat uczestniczący, metody badawcze, gimnazjumAbstrakt
Artykuł prezentuje praktyczne zastosowanie etnografii zaangażowanej w badaniach uczennic i uczniów gimnazjum. Etnografia zaangażowana powstała w przestrzeni nowego paradygmatu tzw. uczestniczącego, który dopuszcza pierwszeństwo praktycznego poznawania, poprzez wspólne działanie prowadzące do zmiany sytuacji badanych. Zaprezentowany został przeprowadzony w gimnazjum proces badawczy przy użyciu metod i technik, mieszczących się w ramach tej perspektywy badawczej.
Bibliografia
Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN:
Warszawa.
Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!: Warszawa.
Cervinkowa H., Gołębniak B. D. (2010), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia
zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.
Dudkiewicz M. (2011), Metodologiczny kontekst badań aktywizujących, „Animacja Życia Publicznego. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych”, nr 2 (5), s. 4–6.
Foley D., Valenzuela A. (2009), Etnografia krytyczna. Polityka współpracy, w: N. K. Denzin,
Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach społecznych (s. 315–339), Wydawnictwo
Naukowe PWN: Warszawa.
Guba E. G., Lincoln Y. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: N. K. Denzin, Y. Lincoln (red.), Metody badawcze w naukach
społecznych (s. 281–313), Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.
Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, w: D. Jemielniak
(red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie (s. 57–87), Wydawnictwo Naukowe
PWN: Warszawa.
Straś-Romanowska M. (2003), Status metody projekcyjnej jako metody jakościowej,
w: M. Łaguna, B. Lachowska (red.), Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (s. 31–40), Towarzystwo Naukowe KUL: Lublin.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011), Zgrana klasa Ja – Ty – My, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków.
Zwiernik J. (2012). Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych”
nr 15 (2), s. 159–176.
www.wsjp.pl (data dostępu: 10.04.2014 r.)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1273
Liczba cytowań: 0