Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Rozwój w świetle podstawowych kategorii myśli Johna Deweya
  • Strona domowa
  • /
  • Rozwój w świetle podstawowych kategorii myśli Johna Deweya
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim /
  4. Miscellanea

Rozwój w świetle podstawowych kategorii myśli Johna Deweya

Autor

  • Bartłomiej Zdzisław Krasny Akademia Ignatianum w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Instytut Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0003-4140-0003

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.008

Słowa kluczowe

John Dewey, instrumentalizm, rozwój, pragmatyzm, edukacja instrumentalistyczna, nawyk

Abstrakt

Rozwój jest bez wątpienia jednym z najważniejszych pojęć towarzyszących rozważaniom na temat kształcenia, wychowania, edukacji. Każdy pedagog musi na pewnym etapie swojej działalności skonfrontować się z tą wysoce podatną na interpretacje ideą. Nie uniknął tego również John Dewey, którego poglądy stały się przedmiotem analizy w niniejszym artykule. Celem tejże publikacji jest rekonstrukcja teorii rozwoju amerykańskiego pedagoga oraz krytyczna refleksja nad nią na podstawie jego prac oraz wybranych dzieł omawiających myśl pedagogiczną i filozoficzną pragmatysty. W poszczególnych częściach publikacji zostały zaprezentowane główne idee związane z koncepcją rozwoju Deweya, takie jak wartość instrumentalna, pojęcie nawyku czy demokracja. Przedstawione zagadnienia zostały poddane refleksji przez pryzmat ich implikacji pedagogicznych. Dokonana analiza przedmiotu badań ukazała możliwy kierunek rozwoju jednostek w myśli Deweya, jakim jest rozwój społeczeństwa. Nieunikniona wydaje się konieczność dalszych badań nad pedagogiką amerykańskiego filozofa, aby lepiej zrozumieć i zinterpretować jego idee czy też rozstrzygnąć niejasności, jakie występują w jego pismach.

Bibliografia

Bocheński J.M. (1994). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Kraków: Philed.

Buczyńska-Garewicz H. (1970). Wartość i fakt. Rozważania o pragmatyzmie, Warszawa: PWN.

Copleston F. (2009). Historia filozofii. Od Benthama do Russella, t. 8, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Dewey J. (1920). Reconstruction in Philosophy, New York: Henry Holt and Company.

Dewey J. (1922). Human Nature and Conduct: An Introduction to Social Psychology, New York: Henry Holt and Company.

Dewey J. (1963). Demokracja i wychowanie. Wstęp do filozofii wychowania, przeł. Z. Bastgen, Warszawa: Książka i Wiedza.

Dewey J. (1967). Wybór pism pedagogicznych, wybór i oprac. J. Pieter, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dewey J. (1988). Jak myślimy?, przeł. Z. Bastgenówna, Warszawa: PWN.

Dewey J. (2014). Doświadczenie i edukacja, przeł. E. Czujko-Moszyk, Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.

Gałkowski S. (2003). Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Gutek G. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przeł. A. Kacmajor, A. Sulak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gutowski P. (2002). Między monizmem a pluralizmem. Studium genezy i podstaw filozofii Johna Deweya, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Koczanowicz L. (1994). Jednostka – działanie – społeczeństwo. Koncepcje jaźni w filozofii amerykańskiego pragmatyzmu, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.

Miś A. (1998). Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Nysler Ł. (2007). Natura ludzka – jaźń – indywidualność. Filozoficzno-antropologiczne i etyczne podstawy koncepcji demokracji Johna Deweya, „Studia Philosophica Wratislaviensa”, t. 2, nr 1, s. 55–76.

Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, przeł. R. Frąc, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Netografia

https://sjp.pwn.pl/slowniki/dojrzałość.html [dostęp: 10.12.2019].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2020-04-25

Jak cytować

1.
KRASNY, Bartłomiej Zdzisław. Rozwój w świetle podstawowych kategorii myśli Johna Deweya. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 25 kwiecień 2020, T. 23, nr 1, s. 149–169. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.1.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 Nr 1 (2020): Doświadczanie wartości w wychowaniu chrześcijańskim

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4337
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

John Dewey, instrumentalizm, rozwój, pragmatyzm, edukacja instrumentalistyczna, nawyk
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa