Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Dzieje oświaty i wychowania na łamach „Ruchu Pedagogicznego” w latach 1918-1939
  • Strona domowa
  • /
  • Dzieje oświaty i wychowania na łamach „Ruchu Pedagogicznego” w latach 1918-1939
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 4 (2019): Z dziejów wychowania: jezuici i szkolnictwo /
  4. Miscellanea

Dzieje oświaty i wychowania na łamach „Ruchu Pedagogicznego” w latach 1918-1939

Autor

  • Ewa Maria Barnaś-Baran Uniwersytet Rzeszowski. Instytut Pedagogiki. Katedra Historii i Teorii Wychowania https://orcid.org/0000-0001-8084-6150

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.4.007

Słowa kluczowe

„Ruch Pedagogiczny”, dzieje reform wychowania i kształcenia, wybitne postaci pedagogów, Galicja, Rowid Henryk

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie, jakie przykłady działalności wychowawczej i oświatowej z przeszłości pedagogicznej przedstawiano czytelnikom czasopisma „Ruch Pedagogiczny” w latach 1918–1939. Przeanalizowano zawartość działu „Artykuły” w poszczególnych rocznikach czasopisma w badanym okresie. Zastosowano jakościową analizę materiału źródłowego. Ustalono, że na łamach „Ruchu Pedagogicznego” zamieszczano artykuły ukazujące tradycje wychowawcze i oświatowe i przypominano o związku, jaki zachodził pomiędzy tradycją a nowatorskimi założeniami w dziedzinie oświaty i wychowania. Treści tych artykułów dotyczyły zmian, jakie starano się wprowadzić w szkolnictwie elementarnym oraz przygotowaniu nauczycieli tej szkoły do pracy zawodowej. Zachęcano w ten sposób nauczycieli do samokształcenia, upowszechniano postawę twórczą, aktywną, działalność nacechowaną patriotyzmem. Problematyka dziejów wychowania i kształcenia obejmowała działalność osób, szkół, instytucji na ziemiach polskich, w Europie i świecie. Pisano również o postaciach, które nie były bezpośrednio związane ze szkolnictwem, ale swoją działalnością wspierały reformy kształcenia i wychowania.  Na początku XX wieku wzrosło zainteresowanie nowatorskimi prądami w kształceniu i wychowaniu. Jak wynika z dokonanych ustaleń, w „Ruchu Pedagogicznym” zwracano uwagę nauczycieli na potrzebę poznania nowinek pedagogicznych, ale nie zapominano o przeszłości pedagogicznej. Starano się ukazywać osiągnięcia postaci z dziejów wychowania i kształcenia, rozbudzać potrzebę czynnego udziału w zmianach, odwołując się do przykładów z przeszłości. Zarówno znajomość najnowszych tendencji w kształceniu i wychowaniu, jak i wiedza z przeszłości pedagogicznej miały się przyczyniać do doskonalenia funkcjonowania nauczycieli w pracy zawodowej. „Ruch Pedagogiczny” może stanowić źródło do badań nad dziejami szkół i kształcenia nauczycieli.

Bibliografia

Bastgenówna Z. (1930). “Metoda projektów,” Ruch Pedagogiczny (hereinafter: RP), no. 6, pp. 268–274.

Bero J. (1933). “Edukacja braci Sobieskich,” RP, no. 1, pp. 8–16.

Bobkowska W. (1927). “Jan Henryk Pestalozzi, a dzisiejsze prądy pedagogiczne,” RP, no. 3, pp. 65–73.

Brosowa A. (1928). “Kościuszko jako szermierz oświaty,” RP, no. 8, pp. 225–231.

Chałasiński J. (1927). “Dewey jako pedagog demokracji,” RP, no. 1, pp. 12–20.

Danecki Z. (1930a). “Podstawy kierunku wychowania Decroly’ego a problem reformy wychowania w Polsce,” RP, no. 4, pp. 145–149.

Danecki Z. (1930b). “Podstawy kierunku wychowania Decroly’ego a problem reformy wychowania w Polsce,” RP, no. 6, pp. 264–268.

“Dziesięciolecie Wakacyjnych Kursów Uniwersyteckich 1913–1923” (1923), RP, no. 7–8, pp. 175–184.

Grzegorzewska M. (1928). “Po zgonie Profesor Józefy Joteyko,” RP, no. 5, pp. 129–136.

Hessen S. (1935/36). “Tołstoj jako pedagog (Z powodu 25-lecia śmierci),” RP, no. 4, pp. 105–120.

Hulewicz J. (1929). “Żeromski wobec zagadnień pedagogicznych,” RP, no. 5, pp. 129–132.

“Idea szkoły pracy w zastosowaniu praktycznym” (1921). RP, no. 1–3, pp. 34–40.

Jampoler G. (1930). “O stanowisko pedagogiczne w nauczaniu historii wychowania,” RP, no. 12, pp. 149–155.

“Jan Jakub Rousseau (1712–1912). Myśli pedagogiczne wielkiego pedagoga i myśliciela z powodu 200 letniej rocznicy” (1912), RP, no. 7, pp. 129–131.

Koźmian D. (2000). “Henryk Rowid – współtwórca teorii ‘Nowego Wychowania’ w Polsce międzywojennej,” in A. Meissner, Cz. Majorek (eds.), Pedagogika Nowego Wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku, vol. 14, Rzeszów: Wydawnictwo WSP, pp. 105–117.

Krochmalska-Gawrosińska E. (2011). “Henryk Rowid – twórca Państwowego Pedagogium w Krakowie,” in J. Krukowski, B. Morawska-Nowak (eds.), Państwowe Pedagogium i Szkoła Ćwiczeń w Krakowie. Z tradycji kształcenia nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 11–20.

“Kronika Pedagogiczna” (1921), RP, no. 4–5, pp. 45–46.

“Kronika Pedagogiczna” (1924), RP, no. 1–2, p. 48.

“Kronika Pedagogiczna” (1927), RP, no. 6, p. 191.

“Kronika Pedagogiczna” (1928), RP, no. 5, p. 160; no. 10, p. 316.

“Kronika Pedagogiczna” (1929), RP, no. 1, p. 29.

Laskowiczówna M. (1912). “Odczyt o Ks. Skardze w warszawskiem związku nauczycielskim”, RP, no. 8, pp. 155–157.

Łempicki S. (1936). “Polskie tradycje wychowawcze,” in S. Łempicki, W. Gottlieb (eds.), Encyklopedia wychowania, vol. 1, part 2, Warszawa: Wydawnictwo “Naszej Księgarni” Związku Nauczycielstwa Polskiego, pp. 1024–1080.

Łuczyńska B. (2000). “Ideologia nowego wychowania na łamach “Ruchu Pedagogicznego” w niepodległej Polsce,” in A. Meissner, Cz. Majorek (eds.), Pedagogika Nowego Wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku, vol. 14, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, pp. 211–229.

Meissner A. (1995). “Galicyjskie koncepcje reformy szkolnictwa z okresu i wojny światowej,” Kwartalnik Pedagogiczny, no. 4, pp. 161–171.

Meissner A. (1999). Spór o duszę polskiego nauczyciela. Społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli (Galicja i jej dziedzictwo series, vol. 11), Rzeszów: Wydawnictwo WSP.

Michalska I. (2014). “Jan Władysław Dawid (1859–1914): życie, główne kierunki pracy naukowej,” RP, no. 3, pp. 7–13.

Michalski G. (2014). “Kierunki działalności naukowo-pedagogicznej Anieli Szycówny i jej współpraca z ‘Ruchem Pedagogicznym’,” RP, no. 3, pp. 37–43.

Mieszalski S. (2012). “O czasopiśmiennictwie pedagogicznym – kilka refleksji na 100-lecie ‘Ruchu Pedagogicznego’,” RP, no. 1, p. 6.

Muszkowski J. (1933). “‘Geniusz serca’ (Z powodu 75-letniej rocznicy śmierci Stanisława Jachowicza dn. 24 grudnia 1857 r.),” RP, no. 3, pp. 97–104.

“Myśli Hugona Kołłątaja o podstawach i zadaniach wychowania” (1912), RP, no. 2, pp. 25–29.

Orłow M. (1926). “Szkoła a wytwórczość pracy narodowej,” RP, no. 4, pp. 97–104.

Orłow M. (1928). “Sokrates. Geneza szkoły twórczej,” RP, no. 6, pp. 161–169.

Orłow M. (1931a). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 1, pp. 1–14.

Orłow M. (1931b). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 2, pp. 49–60.

Orłow M. (1931c). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 3, pp. 97–103.

Orłow M. (1931d). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 4, pp. 145–157.

Orsza H. (1912a). “Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego,” RP, no. 1, pp. 5–9.

Orsza H. (1912b). “Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, part II, Organizacja szkolnictwa ludowego w pierwszej ćwierci XIX w.,” RP, no. 4, pp. 71–75.

Orsza H. (1912c). “Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, part III, Rzeczpospolita krakowska,” RP, no. 8, pp. 145–147.

Papierman M. (1938/1939). “130 lat nowoczesnej szkoły,” RP, no. 1, pp. 29–31.

Podgórska E. (1973). Krajowy Związek Nauczycielstwa Ludowego w Galicji 1905–1918, Warszawa: Nasza Księgarnia.

“Polskie szkoły doświadczalne. Wrażenia z wycieczki pedagogicznej” (1926), RP, no. 10, pp. 289–295.

Radziewicz-Winnicki A. (2012). “Sto lat “Ruchu Pedagogicznego”. Z okazji jubileuszu namysł nad współczesną rolą sędziwego i popularnego periodyku pedagogicznego,” RP, no. 1, p. 12.

Rowid H. (1912a). “Od Redakcji,” RP, no. 1, pp. 1–2.

Rowid H. (1912b). “Rzut oka na rozwój pedologii za granicą i w Polsce,” RP, no. 5, pp. 93–96.

Rowid H. (1914). “Jan Władysław Dawid,” RP, no. 1–2, pp. 1–9.

Rowid H. (1918). “Nowa era wychowania narodowego,” RP, no. 1, p. 3.

Rowid H. (1920a). Podstawy pedagogiki Trentowskiego, Warszawa–Lwów: Wydawnictwo Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.

Rowid H. (1920b). “Stanowisko Ewarysta Estkowskiego,” RP, no. 9–10, pp. 165–177.

Rowid H. (1920c). “Szkoła pracy w związku z rozwojem kultury i cywilizacji,” RP, no. 56, pp. 94–95.

Rowid H. (1921). “Aniela Szycówna 1869–1921,” RP, no. 1–3, pp. 1–4.

Rowid H. (1922). “Dziesięciolecie Ruchu Pedagogicznego,” RP, no. 1–2, p. 1.

Rowid H. (1923). “Komisja Edukacji Narodowej a obecne prądy w wychowaniu i nauczaniu. W 150 rocznicę ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej 1773–1923,” RP, no. 7–8, pp. 129–140.

Rowid H. (1928). “Rozwój systemu studiów nauczycielskich w odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej w ciągu 10-lecia (1918–1928),” RP, no. 10, pp. 289–297.

Rowid H. (1934/35). “Z badań nad źródłami pedagogiki Trentowskiego,” RP, no. 8, pp. 335–342.

Sekreta M. (1929). “Przesłanki filozoficzne i psychologiczne podstawy pedagogiki współczesnej (continuation),” RP, no. 12, p. 321.

Ślęczka R. (2017). “Myśl pedagogiczna prezentowana na łamach “Ruchu Pedagogicznego” w latach 1918–1939,” Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 1–2, vol. 60, pp. 89–102.

“Szkoła pracy w związku z rozwojem kultury i cywilizacji” (1920), RP, no. 1–8, p. 34.

Szycówna A. (1912). “Nowe prądy w dziedzinie nauczania początkowego,” RP, no. 7, pp. 131–138.

Truchim S. (1933). “1773–1933,” RP, no. 1, pp. 17–18.

“W dwudziestolecie Ruchu Pedagogicznego 1912–1932” (1932), RP, no. 1, p. 7.

Wałęga A. (2016). “‘Szkoła’ źródłem w badaniach historyczno-pedagogicznych polskich instytucji edukacyjnych doby zaborów,” Studia Paedagogika Ignatiana, no. 2, pp. 253–270.

Winiarzowa A. (1918). “Pierwsze lata polskiego dziecka,” RP, no. 8–10, pp. 182–190.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2020-01-04

Jak cytować

1.
BARNAŚ-BARAN, Ewa Maria. Dzieje oświaty i wychowania na łamach „Ruchu Pedagogicznego” w latach 1918-1939. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 4 styczeń 2020, T. 22, nr 4, s. 137–158. [udostępniono 12.5.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.4.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 4 (2019): Z dziejów wychowania: jezuici i szkolnictwo

Dział

Miscellanea

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 992
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

„Ruch Pedagogiczny”, dzieje reform wychowania i kształcenia, wybitne postaci pedagogów, Galicja, Rowid Henryk
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa