The History of Education and Upbringing in the “Ruch Pedagogiczny” in the Years 1918–1939
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.4.007Keywords
Ruch Pedagogiczny [Pedagogical Movement] journal, history of reforms in education and upbringing, outstanding pedagogical figures, Galicia, Henryk RowidAbstract
The aim of this article is to present examples of upbringing and educational activities undertaken in the pedagogical past that were published in the Ruch Pedagogiczny [Pedagogical Movement] journal in the years 1918–1939. The method of the qualitative analysis of the source material was applied to the “Articles” section of selected issues of the journal published in the period under study. It was found that Ruch Pedagogiczny published articles promoting upbringing and educational traditions which reminded the readers of the relationship between traditional and innovative approaches in the field of education. These articles described the changes to be introduced in elementary education and in teacher training at this level, and their aim was to encourage teachers to engage in professional self-development and to promote proactive, creative and patriotic attitudes. The history of education and upbringing was presented through the activities of individuals, schools and various institutions from Poland, Europe, and the world that were directly and indirectly connected with the education system and its reforms. The beginning of the 20th century witnessed a growing interest in innovative trends in education and upbringing. As can be seen from the results of the analysis of the articles published in Ruch Pedagogiczny, teachers’ attention was drawn to the need to learn about pedagogical novelties, although the pedagogical past was not neglected. Attempts were made to demonstrate the achievements of outstanding figures from the history of education and upbringing and to recall examples from the past in order to encourage readers to actively participate in the changes. Knowledge of the latest trends in education and upbringing and knowledge of the pedagogical past were to contribute to the improvement of teachers’ professional qualifications. Ruch Pedagogiczny can thus be seen as a source for studies on the history of schools and teacher training.
References
Bastgenówna Z. (1930). “Metoda projektów,” Ruch Pedagogiczny (hereinafter: RP), no. 6, pp. 268–274.
Bero J. (1933). “Edukacja braci Sobieskich,” RP, no. 1, pp. 8–16.
Bobkowska W. (1927). “Jan Henryk Pestalozzi, a dzisiejsze prądy pedagogiczne,” RP, no. 3, pp. 65–73.
Brosowa A. (1928). “Kościuszko jako szermierz oświaty,” RP, no. 8, pp. 225–231.
Chałasiński J. (1927). “Dewey jako pedagog demokracji,” RP, no. 1, pp. 12–20.
Danecki Z. (1930a). “Podstawy kierunku wychowania Decroly’ego a problem reformy wychowania w Polsce,” RP, no. 4, pp. 145–149.
Danecki Z. (1930b). “Podstawy kierunku wychowania Decroly’ego a problem reformy wychowania w Polsce,” RP, no. 6, pp. 264–268.
“Dziesięciolecie Wakacyjnych Kursów Uniwersyteckich 1913–1923” (1923), RP, no. 7–8, pp. 175–184.
Grzegorzewska M. (1928). “Po zgonie Profesor Józefy Joteyko,” RP, no. 5, pp. 129–136.
Hessen S. (1935/36). “Tołstoj jako pedagog (Z powodu 25-lecia śmierci),” RP, no. 4, pp. 105–120.
Hulewicz J. (1929). “Żeromski wobec zagadnień pedagogicznych,” RP, no. 5, pp. 129–132.
“Idea szkoły pracy w zastosowaniu praktycznym” (1921). RP, no. 1–3, pp. 34–40.
Jampoler G. (1930). “O stanowisko pedagogiczne w nauczaniu historii wychowania,” RP, no. 12, pp. 149–155.
“Jan Jakub Rousseau (1712–1912). Myśli pedagogiczne wielkiego pedagoga i myśliciela z powodu 200 letniej rocznicy” (1912), RP, no. 7, pp. 129–131.
Koźmian D. (2000). “Henryk Rowid – współtwórca teorii ‘Nowego Wychowania’ w Polsce międzywojennej,” in A. Meissner, Cz. Majorek (eds.), Pedagogika Nowego Wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku, vol. 14, Rzeszów: Wydawnictwo WSP, pp. 105–117.
Krochmalska-Gawrosińska E. (2011). “Henryk Rowid – twórca Państwowego Pedagogium w Krakowie,” in J. Krukowski, B. Morawska-Nowak (eds.), Państwowe Pedagogium i Szkoła Ćwiczeń w Krakowie. Z tradycji kształcenia nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 11–20.
“Kronika Pedagogiczna” (1921), RP, no. 4–5, pp. 45–46.
“Kronika Pedagogiczna” (1924), RP, no. 1–2, p. 48.
“Kronika Pedagogiczna” (1927), RP, no. 6, p. 191.
“Kronika Pedagogiczna” (1928), RP, no. 5, p. 160; no. 10, p. 316.
“Kronika Pedagogiczna” (1929), RP, no. 1, p. 29.
Laskowiczówna M. (1912). “Odczyt o Ks. Skardze w warszawskiem związku nauczycielskim”, RP, no. 8, pp. 155–157.
Łempicki S. (1936). “Polskie tradycje wychowawcze,” in S. Łempicki, W. Gottlieb (eds.), Encyklopedia wychowania, vol. 1, part 2, Warszawa: Wydawnictwo “Naszej Księgarni” Związku Nauczycielstwa Polskiego, pp. 1024–1080.
Łuczyńska B. (2000). “Ideologia nowego wychowania na łamach “Ruchu Pedagogicznego” w niepodległej Polsce,” in A. Meissner, Cz. Majorek (eds.), Pedagogika Nowego Wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku, vol. 14, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, pp. 211–229.
Meissner A. (1995). “Galicyjskie koncepcje reformy szkolnictwa z okresu i wojny światowej,” Kwartalnik Pedagogiczny, no. 4, pp. 161–171.
Meissner A. (1999). Spór o duszę polskiego nauczyciela. Społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli (Galicja i jej dziedzictwo series, vol. 11), Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
Michalska I. (2014). “Jan Władysław Dawid (1859–1914): życie, główne kierunki pracy naukowej,” RP, no. 3, pp. 7–13.
Michalski G. (2014). “Kierunki działalności naukowo-pedagogicznej Anieli Szycówny i jej współpraca z ‘Ruchem Pedagogicznym’,” RP, no. 3, pp. 37–43.
Mieszalski S. (2012). “O czasopiśmiennictwie pedagogicznym – kilka refleksji na 100-lecie ‘Ruchu Pedagogicznego’,” RP, no. 1, p. 6.
Muszkowski J. (1933). “‘Geniusz serca’ (Z powodu 75-letniej rocznicy śmierci Stanisława Jachowicza dn. 24 grudnia 1857 r.),” RP, no. 3, pp. 97–104.
“Myśli Hugona Kołłątaja o podstawach i zadaniach wychowania” (1912), RP, no. 2, pp. 25–29.
Orłow M. (1926). “Szkoła a wytwórczość pracy narodowej,” RP, no. 4, pp. 97–104.
Orłow M. (1928). “Sokrates. Geneza szkoły twórczej,” RP, no. 6, pp. 161–169.
Orłow M. (1931a). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 1, pp. 1–14.
Orłow M. (1931b). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 2, pp. 49–60.
Orłow M. (1931c). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 3, pp. 97–103.
Orłow M. (1931d). “Szkoła twórcza Sokratesa,” RP, no. 4, pp. 145–157.
Orsza H. (1912a). “Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego,” RP, no. 1, pp. 5–9.
Orsza H. (1912b). “Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, part II, Organizacja szkolnictwa ludowego w pierwszej ćwierci XIX w.,” RP, no. 4, pp. 71–75.
Orsza H. (1912c). “Tradycje polskiego szkolnictwa elementarnego, part III, Rzeczpospolita krakowska,” RP, no. 8, pp. 145–147.
Papierman M. (1938/1939). “130 lat nowoczesnej szkoły,” RP, no. 1, pp. 29–31.
Podgórska E. (1973). Krajowy Związek Nauczycielstwa Ludowego w Galicji 1905–1918, Warszawa: Nasza Księgarnia.
“Polskie szkoły doświadczalne. Wrażenia z wycieczki pedagogicznej” (1926), RP, no. 10, pp. 289–295.
Radziewicz-Winnicki A. (2012). “Sto lat “Ruchu Pedagogicznego”. Z okazji jubileuszu namysł nad współczesną rolą sędziwego i popularnego periodyku pedagogicznego,” RP, no. 1, p. 12.
Rowid H. (1912a). “Od Redakcji,” RP, no. 1, pp. 1–2.
Rowid H. (1912b). “Rzut oka na rozwój pedologii za granicą i w Polsce,” RP, no. 5, pp. 93–96.
Rowid H. (1914). “Jan Władysław Dawid,” RP, no. 1–2, pp. 1–9.
Rowid H. (1918). “Nowa era wychowania narodowego,” RP, no. 1, p. 3.
Rowid H. (1920a). Podstawy pedagogiki Trentowskiego, Warszawa–Lwów: Wydawnictwo Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.
Rowid H. (1920b). “Stanowisko Ewarysta Estkowskiego,” RP, no. 9–10, pp. 165–177.
Rowid H. (1920c). “Szkoła pracy w związku z rozwojem kultury i cywilizacji,” RP, no. 56, pp. 94–95.
Rowid H. (1921). “Aniela Szycówna 1869–1921,” RP, no. 1–3, pp. 1–4.
Rowid H. (1922). “Dziesięciolecie Ruchu Pedagogicznego,” RP, no. 1–2, p. 1.
Rowid H. (1923). “Komisja Edukacji Narodowej a obecne prądy w wychowaniu i nauczaniu. W 150 rocznicę ustanowienia Komisji Edukacji Narodowej 1773–1923,” RP, no. 7–8, pp. 129–140.
Rowid H. (1928). “Rozwój systemu studiów nauczycielskich w odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej w ciągu 10-lecia (1918–1928),” RP, no. 10, pp. 289–297.
Rowid H. (1934/35). “Z badań nad źródłami pedagogiki Trentowskiego,” RP, no. 8, pp. 335–342.
Sekreta M. (1929). “Przesłanki filozoficzne i psychologiczne podstawy pedagogiki współczesnej (continuation),” RP, no. 12, p. 321.
Ślęczka R. (2017). “Myśl pedagogiczna prezentowana na łamach “Ruchu Pedagogicznego” w latach 1918–1939,” Przegląd Historyczno-Oświatowy, no. 1–2, vol. 60, pp. 89–102.
“Szkoła pracy w związku z rozwojem kultury i cywilizacji” (1920), RP, no. 1–8, p. 34.
Szycówna A. (1912). “Nowe prądy w dziedzinie nauczania początkowego,” RP, no. 7, pp. 131–138.
Truchim S. (1933). “1773–1933,” RP, no. 1, pp. 17–18.
“W dwudziestolecie Ruchu Pedagogicznego 1912–1932” (1932), RP, no. 1, p. 7.
Wałęga A. (2016). “‘Szkoła’ źródłem w badaniach historyczno-pedagogicznych polskich instytucji edukacyjnych doby zaborów,” Studia Paedagogika Ignatiana, no. 2, pp. 253–270.
Winiarzowa A. (1918). “Pierwsze lata polskiego dziecka,” RP, no. 8–10, pp. 182–190.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 792
Number of citations: 0