Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Moralne korelaty nastawień wobec pracy kandydatów na nauczycieli-wychowawców
  • Strona domowa
  • /
  • Moralne korelaty nastawień wobec pracy kandydatów na nauczycieli-wychowawców
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata /
  4. Raporty z badań

Moralne korelaty nastawień wobec pracy kandydatów na nauczycieli-wychowawców

Autor

  • Iwona Jazukiewicz Uniwersytet Szczeciński Wydział Teologiczny http://orcid.org/0000-0002-1562-6845

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.007

Słowa kluczowe

nastawienia wobec pracy, wartości, uczucia moralne, studenci pedagogiki, chaos aksjonormatywny

Abstrakt

Celem artykułu jest empiryczna charakterystyka nastawień wobec pracy przyszłych nauczycieli-wychowawców oraz moralnych korelatów tych nastawień. Badania przeprowadzono w okresie od grudnia 2017 do lutego 2018 roku w grupie 227 studentów pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Sformułowano następujący problem badawczy: Czy istnieje związek pomiędzy nastawieniem wobec pracy a wartościami i uczuciami moralnymi studentów pedagogiki? Przyjęto hipotezę; że zachodzi istotny statystycznie związek pomiędzy nastawieniem wobec pracy a wartościami i uczuciami moralnymi badanych osób. Obliczenia statystyczne wykonane zostały w modelu korelacyjnym. Badani studenci cechowali się głównie nastawieniem do pracy jako sposobu na samorealizację; zaś w najmniejszym stopniu – jako oznaki prestiżu społecznego i konieczności. Charakteryzowali się raczej wysokim wartościowaniem wiedzy i poznania oraz pomocy innym ludziom; często też dążeniem do piękna; harmonii i tworzenia. Ponadto; przeciętnym wartościowaniem dóbr konsumpcyjnych i wygód życia oraz raczej obniżonym dążeniem do dominacji i posiadania władzy nad innymi ludźmi. W pomiarze uczuć moralnych dominowały pozytywne wartości związane z realizowaniem norm moralnych. Analiza korelacji wykazała szereg powiązań pomiędzy badanymi cechami. Najkorzystniejszymi wartościami i uczuciami moralnymi cechowały się osoby; które w większym stopniu postrzegały pracę jako narzędzie samorealizacji. Pozytywny obraz badanych zmiennych wykazywały też osoby nastawione do pracy jak do powinności społecznej; miejsca realizacji potrzeb tożsamości i identyfikacji oraz nawiązywania kontaktów społecznych. Natomiast traktowanie pracy jako ekonomicznej konieczności czy oznaki społecznego prestiżu powiązane było z mniej moralnym nastawieniem do realizacji i przekraczania norm oraz większym nasileniem niekonstruktywnych potrzeb doznawania uciech doczesnych i dominacji nad innymi ludźmi.

Bibliografia

Beier W.; Pozytywne myślenie; przeł. M. Skalska; Bellona; Warszawa 1997.

Bżaława I.T.; Nastawienie – podstawa regulacji psychicznej; PWN; Warszawa 1970.

Csíkszentmihályi M.; Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia; przeł. M. Wajda-Kacmajor; Moderator; Taszów 2005.

Czapiński J.; Osobowość szczęśliwego człowieka; „Charaktery” 2004; nr 9; s. 25‒26.

Fromm E.; Mieć czy być?; przeł. J. Karłowski; Rebis; Poznań 2003.

Furmanek W.; Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszów 2016.

Furmanek W.; Rozumienie wartości pracy a orientacje życiowe człowieka; „Pedagogika Pracy” 2004; nr 45; s. 59‒67.

Furmanek W.; Zarys humanistycznej teorii pracy; Wydawnictwo Adam Marszałek; Toruń 2008.

Jan Paweł II; Laborem Exercens; w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II; Znak; Kraków 1997; s. 141‒213.

Jazukiewicz A.; Starkowska A.; Suchecka D.; Moralne korelaty nastawień wobec pracy studentów medycyny; w: Sprawności moralne a wartości; red. I. Jazukiewicz; E. Rojewska; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2017; s. 161‒185.

Jazukiewicz I.; Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy; „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017; nr 2; s. 85‒101.

Jazukiewicz I.; Pedeutologiczna teoria cnoty; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2012.

Kozielecki J.; Koncepcje psychologiczne człowieka; Wydawnictwo Akademickie „Żak”; Warszawa 1995.

Legowicz J.; O Nauczycielu mistrzu samego siebie; w: Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne; red. A. Kotusiewicz; H. Kwiatkowska; W. Zaczyński; Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego; Warszawa 1993; s. 15‒25.

Łukasik J.M.; Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2013.

Noga H.; Aksjologiczno-społeczne przejawy postmodernizmu w treściach medialnych i multimedialnych jako wyzwanie dla edukacji; w: Problemy współczesnej pedagogiki – teoria i praktyka; red. H. Noga; P. Piotrowski; PWSZ; Nowy Sącz 2011; s. 8‒18.

Okoń W.; Słownik pedagogiczny; PWN; Warszawa 1975.

Popek S.L.; O istocie i mechanizmach pasji; w: O pasjach cudzych i własnych – profesorowie; red. M. Dudzikowa i M. Nowak; Wydawnictwo KUL; Lublin 2015; s. 15‒35.

Popper K.; W poszukiwaniu lepszego świata; przeł. A. Malinowski; Książka i Wiedza; Warszawa 1997.

Strus W.; Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne; Wydawnictwo Liberi Libri; Stare Kościeliska 2012.

Strus W.; Skala Uczuć Moralnych (SUM): konstrukcja i właściwości psychometryczne; „Studia Psychologica” 2010; nr 10; s. 273‒313.

Strus W.; Żylicz P.O.; Emocje samoświadomościowe – podstawowe rozróżnienia i narzędzia pomiaru; w: Metody badania emocji i motywacji; red. H. Gasiul; Difin; Warszawa 2018; s. 80-109.

Suchodolski B.; Skąd i dokąd idziemy; „Muza”; Warszawa 1999.

Tischner J.; Myślenie według wartości; Znak; Kraków 1993.

Walkiewicz J.; Pełna moc możliwości; Helion; Gliwice 2015.

Wilkins R.; Pozytywne myślenie... i co dalej; przeł. E. Jurewicz; Medium; Warszawa 1997.

Wojtyła K. [Jan Paweł II]; „Jestem bardzo w rękach Bożych”. Notatki osobiste 1962‒2003; Znak; Kraków 2014.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-02-14

Jak cytować

1.
JAZUKIEWICZ, Iwona. Moralne korelaty nastawień wobec pracy kandydatów na nauczycieli-wychowawców. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 14 luty 2019, T. 21, nr 4, s. 125–160. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 4 (2018): Człowiek w chaosie aksjonormatywnym współczesnego świata

Dział

Raporty z badań

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 651
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nastawienia wobec pracy, wartości, uczucia moralne, studenci pedagogiki, chaos aksjonormatywny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa