Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Moral Correlates of the Approach Towards the Work of Teachers-Tutors Candidates
  • Home
  • /
  • The Moral Correlates of the Approach Towards the Work of Teachers-Tutors Candidates
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World /
  4. Case Reports

The Moral Correlates of the Approach Towards the Work of Teachers-Tutors Candidates

Authors

  • Iwona Jazukiewicz Uniwersytet Szczeciński Wydział Teologiczny http://orcid.org/0000-0002-1562-6845

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.007

Keywords

approach towards work, values, moral feelings, pedagogics students, axionormative chaos

Abstract

The main goal of the article is presentation of the empirical characteristics of future teacher-tutor and the moral correlates of these approaches. The research was conducted from December 2017 to February 2018 amongst a group of 227 students of the Pedagogical Faculty of Szczecin University. The following research thesis was constructed: is there a relation between the approach towards work and moral values as well as moral feelings of Pedagogy students? The hypothesis was adopted that there is statistically significant relation between the approach towards work and moral values and moral feelings of the examined participants. The statistical calculations were conducted in correlation model. The examined students’ approach towards work mainly featured self-fulfillment; although less as an indication of social prestige and necessity. They were characterized with rather high knowledge and cognition values recognition; as well as helpfulness towards other people; often with beauty; harmony and creation desire. Moreover; they valued consuming goods; life comfort only as average and they had a lower need to dominate and possess power over other people. In moral feelings measurement; the positive values connected with the realization of moral norms dominated. The correlation analysis revealed a range of connections between the examined features. The persons who presented the most beneficial moral values and moral feelings were those who perceived their work as a tool for self-fulfillment. The positive layout of the examined variables presented persons who treated their work as a social obligation; a place to fulfill the self-identity needs and social relations. On the other hand; treating their job as an economic necessity or a sign of social prestige; related to a less moral approach to the realization of duties and schemata crossing; as well as a greater impact of the deconstructive need to use temporal pleasures and a dominance over other people.

References

Beier W.; Pozytywne myślenie; przeł. M. Skalska; Bellona; Warszawa 1997.

Bżaława I.T.; Nastawienie – podstawa regulacji psychicznej; PWN; Warszawa 1970.

Csíkszentmihályi M.; Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia; przeł. M. Wajda-Kacmajor; Moderator; Taszów 2005.

Czapiński J.; Osobowość szczęśliwego człowieka; „Charaktery” 2004; nr 9; s. 25‒26.

Fromm E.; Mieć czy być?; przeł. J. Karłowski; Rebis; Poznań 2003.

Furmanek W.; Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; Rzeszów 2016.

Furmanek W.; Rozumienie wartości pracy a orientacje życiowe człowieka; „Pedagogika Pracy” 2004; nr 45; s. 59‒67.

Furmanek W.; Zarys humanistycznej teorii pracy; Wydawnictwo Adam Marszałek; Toruń 2008.

Jan Paweł II; Laborem Exercens; w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II; Znak; Kraków 1997; s. 141‒213.

Jazukiewicz A.; Starkowska A.; Suchecka D.; Moralne korelaty nastawień wobec pracy studentów medycyny; w: Sprawności moralne a wartości; red. I. Jazukiewicz; E. Rojewska; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2017; s. 161‒185.

Jazukiewicz I.; Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy; „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017; nr 2; s. 85‒101.

Jazukiewicz I.; Pedeutologiczna teoria cnoty; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Szczecin 2012.

Kozielecki J.; Koncepcje psychologiczne człowieka; Wydawnictwo Akademickie „Żak”; Warszawa 1995.

Legowicz J.; O Nauczycielu mistrzu samego siebie; w: Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne; red. A. Kotusiewicz; H. Kwiatkowska; W. Zaczyński; Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego; Warszawa 1993; s. 15‒25.

Łukasik J.M.; Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2013.

Noga H.; Aksjologiczno-społeczne przejawy postmodernizmu w treściach medialnych i multimedialnych jako wyzwanie dla edukacji; w: Problemy współczesnej pedagogiki – teoria i praktyka; red. H. Noga; P. Piotrowski; PWSZ; Nowy Sącz 2011; s. 8‒18.

Okoń W.; Słownik pedagogiczny; PWN; Warszawa 1975.

Popek S.L.; O istocie i mechanizmach pasji; w: O pasjach cudzych i własnych – profesorowie; red. M. Dudzikowa i M. Nowak; Wydawnictwo KUL; Lublin 2015; s. 15‒35.

Popper K.; W poszukiwaniu lepszego świata; przeł. A. Malinowski; Książka i Wiedza; Warszawa 1997.

Strus W.; Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne; Wydawnictwo Liberi Libri; Stare Kościeliska 2012.

Strus W.; Skala Uczuć Moralnych (SUM): konstrukcja i właściwości psychometryczne; „Studia Psychologica” 2010; nr 10; s. 273‒313.

Strus W.; Żylicz P.O.; Emocje samoświadomościowe – podstawowe rozróżnienia i narzędzia pomiaru; w: Metody badania emocji i motywacji; red. H. Gasiul; Difin; Warszawa 2018; s. 80-109.

Suchodolski B.; Skąd i dokąd idziemy; „Muza”; Warszawa 1999.

Tischner J.; Myślenie według wartości; Znak; Kraków 1993.

Walkiewicz J.; Pełna moc możliwości; Helion; Gliwice 2015.

Wilkins R.; Pozytywne myślenie... i co dalej; przeł. E. Jurewicz; Medium; Warszawa 1997.

Wojtyła K. [Jan Paweł II]; „Jestem bardzo w rękach Bożych”. Notatki osobiste 1962‒2003; Znak; Kraków 2014.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-02-14

How to Cite

1.
JAZUKIEWICZ, Iwona. The Moral Correlates of the Approach Towards the Work of Teachers-Tutors Candidates. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 February 2019. Vol. 21, no. 4, pp. 125-160. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World

Section

Case Reports

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 651
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

approach towards work, values, moral feelings, pedagogics students, axionormative chaos
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop