Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Teaching Religion to Youths in the Axionormative Chaos of the Modern World
  • Home
  • /
  • Teaching Religion to Youths in the Axionormative Chaos of the Modern World
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World /
  4. Articles and Dissertations

Teaching Religion to Youths in the Axionormative Chaos of the Modern World

Authors

  • Radosław Mazur Uniwersytet Szczeciński Wydział Teologiczny http://orcid.org/0000-0001-8240-7792

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2018.4.006

Keywords

religion teaching, youth, axionormative chaos, catechesis, catechetical documents

Abstract

The aim of the article is to explore the influence of the teaching of religion to youths in overcoming the axionormative chaos characteristic of both the modern world and the developmental period in which young people find themselves. In order to observe this influence; the analysis of catechetical documents which outline the concept of religion and those that determine its contents at particular educational stages is used. After a brief description of the sources of axionormative chaos (external and internal); the concept of the teaching of religion is analyzed; with particular attention paid to its ability to overcome chaos; as well as how it helps in paving the way to adulthood. Then; the specific contents of the catechesis of the youth are shown; also in terms of their possibilities of integrating and showing the lasting and unchanging foundations of adolescent life. Attention is also paid to the personal characteristics of the teacher of religion; which can help or disrupt the achievement of the goals. The analysis shows that the teaching of religion has a chance to help in the orientation of young people dealing with axionormative chaos and overcome it; which is a condition for responsibly taking on the tasks and responsibilities of an adult.

References

Benedykt XVI; Misja Kościoła w dziedzinie wychowania. Przemówienie do I grupy biskupów; 26.11.2005; https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/adliminapl1_26112005.html [dostęp 22.08.2018].

Błasiak A.; Młodzież wobec wartości; „Horyzonty Wychowania” 2004; t. 3; nr 6; s. 87‒100.

Jan Paweł II; List do młodych całego świata (Parati semper) z okazji międzynarodowego roku młodzieży; 31 marca 1985 r.; „Acta Apostolicae Sedis” 1985; t. 77; s. 579‒628.

Konferencja Episkopatu Polski; Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce; Wydawnictwo WAM; Kraków 2010.

Kongregacja ds. Duchowieństwa; Dyrektorium ogólne o katechizacji; tekst polski; Pallottinum; Poznań 1998.

Kostorz J.; Katecheza dzieci w młodszym i średnim wieku szkolnym; w: Katechetyka szczegółowa; red. J. Stala; Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos; Tarnów 2003; s. 61‒168.

Krakowiak C.; Przygotowanie do sakramentu bierzmowania. Aspekt pastoralno-liturgiczny; w: Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym; cz. 2. Wychowanie religijne i katecheza; red. J. Stala; Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos; Tarnów 2007; s. 155‒207.

Marek Z.; Edukacja chrześcijańska drogą do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości; w: Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku; red. A. Kiciński; Księgarnia Świętego Wojciecha; Poznań 2007; s. 350–360.

Mąkosa P.; Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywa rozwoju; Wydawnictwo KUL; Lublin 2009.

Murawski R.; Rozwój religijny; w: Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej; red. R. Murawski; Wydawnictwo Salezjańskie; Warszawa 1989; s. 70–95.

Ojciec Święty Franciszek; Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie; tekst polski; Edycja Świętego Pawła; Częstochowa 2014.

Olbrycht K.; O roli przykładu; wzoru; autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym; Wydawnictwo Adam Marszałek; Toruń 2007.

Parysiewicz B.M.; Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu; „Family Forum” 2015; nr 5; s. 95‒110.

Szpet J.; Dydaktyka katechezy; UAM Wydział Teologiczny; Poznań 1999.

Śliwerski B.; Pedagog wobec pluralizmu współczesnych teorii wychowania; „Horyzonty Wychowania” 2004; t. 3; nr 6; s. 71‒85.

Świątkiewicz W.; Młodzież i religia; w: Leksykon Pedagogiki Religijnej; red. C. Rogowski; Verbinum; Warszawa 2007; s. 415.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-04-14

How to Cite

1.
MAZUR, Radosław. Teaching Religion to Youths in the Axionormative Chaos of the Modern World. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 14 April 2019. Vol. 21, no. 4, pp. 107-121. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2018.4.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 No. 4 (2018): Man in the Axio-normative Chaos of the Modern World

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 611
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

religion teaching, youth, axionormative chaos, catechesis, catechetical documents
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop