Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Józef Jan Miąso – nestor polskiej historii oświaty i wychowania
  • Strona domowa
  • /
  • Józef Jan Miąso – nestor polskiej historii oświaty i wychowania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku /
  4. Miscellanea

Józef Jan Miąso – nestor polskiej historii oświaty i wychowania

Autor

  • Władysława Szulakiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu ul. Lwowska 1 Toruń https://orcid.org/0000-0001-8614-2955

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2025.2.012

Słowa kluczowe

Józef Jan Miąso, biografia naukowa, historia oświaty i wychowania, badania naukowe, badania i nauczanie historii wychowania

Abstrakt

Prezentowany tekst ma na celu ukazanie działalności naukowej i organizacyjnej Profesora Józefa Jana Miąso i jej znaczenia dla historii oświaty i wychowania. Artykuł powstał z okazji 95. rocznicy urodzin Profesora Miąso. W rozważaniach skoncentrowano się przede wszystkim na przedstawieniu: (1) wątków jego biografii naukowej i zawodowej, (2) jego poglądów na badanie i nauczanie historii oświaty i wychowania, (3) jego aktywności na rzecz rozwoju środowiska historyków wychowania i oceny dorobku naukowego innych badaczy. W zakończeniu podano istotne dla badaczy dziejów oświaty i wychowania wnioski wynikające z biografii Profesora.

Z analizy biografii uczonego wynika, że ważnymi zasadami dla zajmujących się poznaniem przeszłości oświatowo-wychowawczej są: rzetelność badań naukowych, troska o rozwój środowiska naukowego, krytycyzm połączony z wyrozumiałością w ocenie dorobku innych uczonych. W trakcie przygotowywania tekstu wykorzystano dotychczasowe opracowania poświęcone Jubilatowi, niektóre publikacje oraz artykuły dokumentujące działalność środowiska historyków wychowania jego autorstwa, a także opracowanie autobiograficzne. Uzupełniono je opracowaniami dotyczącymi rozwoju polskiej historii wychowania.

Bibliografia

Archiwum prywatne Władysławy Szulakiewicz

– Życiorys Profesora

– Listy

– Recenzje prac: Rozprawy z Dziejów Oświaty, Historia oświaty i wychowania w Polsce 1944–1956; Słownik biograficzny polskiej historii wychowania

– Protokół z posiedzenia THE, 19.12.2001

– Protokół z posiedzenia KNP PAN, 16.04.2004

– Tekst J. Miąso o historii wychowania w latach 1995–2004

– Zdjęcia

Bibliografia prac Józefa Miąso cytowanych w artykule

Miąso J. (1971). Historia oświaty i wychowania w kształceniu nauczycieli, „Głos Nauczycielski”, nr 15, s. 10.

Miąso J. (1972). O potrzebie przygotowania nowych podręczników historii wychowania oraz wydawnictw pomocniczych, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 4, s. 649–654.

Miąso J. (1974). Dyskusja nad rolą badań historycznych w prognozowaniu oświaty (udział w dyskusji), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3, s. 309–338.

Miąso J. (1977). Perspektywy badań komeniologicznych, [w:] Komeński a współczesność. Materiały Polsko-Czechosłowackiej Konferencji Komeniologicznej zorganizowanej z okazji XXX-lecia Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, red. T. Bieńkowski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 165–179.

Miąso J. (1978). Dyskusja nad stanem badań tajnej oświaty w Polsce w latach drugiej wojny światowej i książką: Józef Krasuski, Tajne szkolnictwo polskie w okresie okupacji hitlerowskiej 1939–1945, wyd. 2, Warszawa 1977, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 4 s. 447–483.

Miąso J. (1979). Historia oświaty i wychowania oraz perspektywy jej rozwoju, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 79–82.

Miąso J. (1980). Historia wychowania. Wiek XX, t. 1–2, red. J. Miąso, wyd. 1, Warszawa: wyd. 2, Warszawa 1981, wyd. 3, Warszawa 1984.

Miąso J. (1981). Dyskusja nad rolą badań regionalnych dla historii oświaty (udział w dyskusji), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 2, s. 182–214.

Miąso J. (1983). Międzynarodowa konferencja Historyków Oświaty, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 25, s. 93–104.

Miąso J., Bińkowska K. (1984). Sprawozdanie z prac naukowo-badawczych Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN za rok 1983, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, nr 3–4, s. 715–718.

Miąso J. (1985). Historia oświaty i wychowania (stan i perspektywy), [w:] O sytuacji w naukach pedagogicznych, red. W. Okoń, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 77–91.

Miąso J. (1986). Działalność Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN w latach 1984–1985, „ Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, nr 3–4, s. 910–928.

Miąso J. (1989). Działalność Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN w roku 1988, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, nr 3, s. 719–726.

Miąso J. (1997). Droga Mariana Falskiego do pedagogiki, [w:] J. Miąso, Wybrane prace z historii wychowania XIX i XX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 127–141.

Miąso J. (1999). Wspomnienie, [w:] Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wieku. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego, red. A. Przecławska, W. Theiss, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 53–56.

Miąso J. (2000). Pracownia Dziejów Oświaty Polskiej Akademii Nauk (1953–1974), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 40, s. 111–165.

Miąso J. (2004). Garść wspomnień i refleksji, [w:] Instytut Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk w latach 1953–2003. Księga jubileuszowa z okazji pięćdziesięciolecia działalności, red. J. Schiller, L. Zasztowt, Warszawa: Instytut Historii Nauki PAN przy współpracy Retro-Art, s. 33–49.

Miąso J. (2005). Profesor Marian Falski jakim Go znałem, „Nasza Rota”, nr 3–4, s. 25–30.

Miąso J. (2011). Moje wspomnienie o Staszku, [w:] Vir honestus ac bonus Stanisław Litak. 1932–2010, red. P. Gach, M. Surdacki, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 105–109.

Miąso J. (2018). Engraved in memory: A fragment of autobiography, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3–4, s. 197–216.

Miąso J. (2020). Moja droga do matury (1945–1950), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3–4, s. 30–53.

Opracowania

Bartnicka K. (2003). Profesor Józef Miąso – historyk wychowania i współtwórca Towarzystwa Historii Edukacji, „Biuletyn Historii Wychowania”, nr 17/18, s. 162–168.

Bartnicka K. (2004). Profesor Józef Miąso – historyk wychowania, oświaty, nauki. Uczony. mistrz, przyjaciel, kolega, [w:] Historia – społeczeństwo – wychowanie. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Józefowi Miąso, red. K. Bartnicka i in., Pułtusk–Warszawa: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, s. 13–22.

Bartnicka K. (2020). Profesorowi Józefowi Miąso – z okazji jubileuszu, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, nr 3–4, s. 7–29.

Draus J., Terlecki R. (2005). Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Fijałkowski A. (2000). Konferencja „Atlas historyczny szkół w Polsce”, Pułtusk 22–24 lutego 2000, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, t. 40, s. 216.

Historia – społeczeństwo – wychowanie. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Józefowi Miąso, red. K. Bartnicka i in., Pułtusk–Warszawa: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2004.

Kurdybacha Ł. (1976). Pisma wybrane. Wybrał i wstępem poprzedził J. Miąso, t. 1–3, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Litak S. (2005), Historia wychowania, t. 1: Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Sitek B. (red.) (2020), Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów (1991–2020), Warszawa: Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów.

Szulakiewicz W. (2004a), Historia wychowania 1995–2004. Środowisko – kierunki badań – perspektywy rozwoju, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 27, s. 59–76.

Szulakiewicz W. (2004b). Rozprawy z Dziejów Oświaty (1958–2002). Studium z historii czasopisma, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz W. (2006). Historia oświaty i wychowania w Polsce 1944–1956, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Szybiak I. (2004). Katedra Historii Oświaty i Wychowania (1953–2003), [w:] Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Jubileusz pięćdziesięciolecia, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 183–226.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-06-27

Jak cytować

1.
SZULAKIEWICZ, Władysława. Józef Jan Miąso – nestor polskiej historii oświaty i wychowania. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 czerwiec 2025, T. 28, nr 2, s. 213–233. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2025.2.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 2 (2025): Religia i wychowanie. Koncepcje pedagogiczne XX i XXI wieku

Dział

Miscellanea

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Władysława Szulakiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 6
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Józef Jan Miąso, biografia naukowa, historia oświaty i wychowania, badania naukowe, badania i nauczanie historii wychowania
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa