Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Analiza programu nauczania wczesnoszkolnego z perspektywy teorii odporności
  • Strona domowa
  • /
  • Analiza programu nauczania wczesnoszkolnego z perspektywy teorii odporności
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 1 (2024): Resilience in Our Society: How to Build Opportunities for Growth /
  4. Artykuły i Rozprawy

Analiza programu nauczania wczesnoszkolnego z perspektywy teorii odporności

Autor

  • Margarita Fernández-Romero Universidad CEU Cardenal Herrera https://orcid.org/0009-0001-3630-2057
  • Francisco Pardo Fabregat https://orcid.org/0000-0002-8678-4621

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.1.003

Słowa kluczowe

Edukacja wczesnoszkolna, odporność, prawo hiszpańskie, filary, umiejętności

Abstrakt

Ponieważ odporność odnosi się do ludzkiej zdolności do przezwyciężania trudnych sytuacji i szybkiego powrotu do równowagi, rozwijanie jej od najmłodszych lat w kontekście edukacyjnym pozwoli dzieciom efektywniej funkcjonować na poziomie poznawczym i emocjonalnym. Dlatego głównym celem tego badania jest analiza obecności filarów odporności w obowiązującym obecnie hiszpańskim prawie oświatowym, skupiając się na etapie edukacji wczesnoszkolnej. W Hiszpanii nowe prawo edukacyjne (LOMLOE), tj. Ustawa Organiczna 3/2020 zmieniająca Ustawę Organiczną 2/2006, dąży do wzmocnienia autonomii, inicjatywy i rozwiązywania konfliktów u dzieci. W Rozporządzeniu Królewskim 95/2022 dotyczącym edukacji wczesnoszkolnej badane są trzy obszary wiedzy (wzrost w harmonii, odkrywanie i eksploracja otoczenia oraz komunikacja i reprezentacja rzeczywistości), łącząc je z siedmioma filarami odporności według koncepcji Stevena J. Wolina i Sybil Wolin. W drugim cyklu edukacji wczesnoszkolnej kładzie się nacisk na rozwój konkretnych umiejętności nauki i działania, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju dziecka. Chociaż LOMLOE nie wspomina bezpośrednio o odporności, elementy programowe odzwierciedlają filary odporności, z wyjątkiem humoru, podkreślając znaczenie zrozumienia indywidualnych cech dzieci i ich kontekstów. Podsumowując, promowanie odporności w edukacji wczesnoszkolnej jest zgodne z przepisami edukacyjnymi w Hiszpanii, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju dzieci i przygotowując je na przyszłe wyzwania.

Bibliografia

Chmitorz A., Kunzler A., Helmreich I., Tüscher O., Kalisch R., Kubiak T., Wessa M. Lieb K. (2018). “Intervention Studies to Foster Resilience: A Systematic Review and Proposal for a Resilience Framework in Future Intervention Studies,” Clinical Psychology Review, vol. 59, pp. 78–100, https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002

Cyrulnik B. (1999). Un merveilleux malheur, Paris: Odile Jacob.

Cyrulnik B. (2002). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida, Barceolna: Gedisa.

Del Rincón B. (2016). “Resiliencia y educación social,” Revista Iberoamericana de Educación, vol. 70, no. 2, pp. 79–94.

García-Vesga M.C., Domínguez-de la Ossa E. (2013). “Desarrollo teórico de la Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica,” Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 11, no. 1, pp. 63–77, https://doi.org/10.11600/1692715x.1113300812

Fernández-Romero M., Pardo F., Fayos R. (2023). “La resiliencia en el sistema educativo español (LOMLOE) en la etapa de Educación Infantil,” Acta Científica y Tecnológica, no. 32, pp. 22–24.

Gil E. (2010). “La Resiliencia: conceptos y modelos aplicables al entorno escolar,” El Guiniguada, no.19, pp. 27-42, https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/421 [accessed: 21.11.2023].

Grotberg E. (1995). A Guide to Promoting Resilience in Children: Strengthening the Human Spirit (Early Childhood Development: Practice and Reflections, no. 8), The Hague: Bernard van Leer Foundation.

Henderson N., Milstein M. (2003). Resiliencia en la escuela, Buenos Aires: Paidós.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo de Educación. Boletín Oficial del Estado, no. 340, 30 December 2020, pp. 122868–122953.

Luthar S.S., Cicchetti D., Becker, B. (2000). “The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for Future Work,” Child Development, vol. 71, no. 3, pp. 543–562, https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164

Masten A.S. (1999). “Resilience Comes of Age: Reflections on the Past and Outlooks for the Next Generation of Researchers,” [in:] M. Glantz, J. Johnson (eds.), Resilience and Development: Positive Life Adaptations, New York: Plenum, pp. 281–296.

Masten A.S., Powell J.L. (2003). “A Resilience Framework for Research, Policy, and Practice,” [in:] S.S. Luthar (ed.), Resilience and Vulnerability: Adaptation in the Context of Childhood Adversities, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 1–25.

Mateu Pérez R., García-Renedo M., Gil Beltrán J.M., Caballer Miedes A. (2010). “¿Qué es la resiliencia? Hacia un modelo integrador,” Fòrum de Recerca, no. 15, pp. 231–248.

Pino J., Restrepo Y., Tobón L., Arroyave L. (2020). “El Maestro como formador en resiliencia para la primera infancia: Un aporte desde la escuela en la construcción de habilidades sociales,” Cultura, Educación y Sociedad, vol. 11, no. 1, pp. 55–70, http://dx.doi. org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.04

Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, no. 28, 2 February 2022, pp. 14561–14595.

Ruiz-Román C., Juárez J., Molina L. (2020). “Evolución y nuevas perspectivas del concepto resiliencia: de lo individual a los contextos y a las relaciones socioeducativas,” Educatio siglo XXI, vol. 38, no. 2, pp. 213–232, https://doi.org/10.6018/educatio.432981

Rutter M. (1985). “Resilience in the Face of Adversity: Protective Factors and Resistance to Psychiatric Disorder,” British Journal of Psychiatry, vol. 147, no. 6, pp. 598–611, https://doi.org/10.1192/bjp.147.6.598

Tebar L. (2014). “Resiliencia y educación: principios y estrategias,” Revista Conhecimento e Diversidade, vol. 6, no. 11, pp. 41–64, https://doi.org/10.18316/1761

Uriarte J.D. (2005). “La resiliencia. Una nueva perspectiva en psicopatología del desarrollo,” Revista de Psicodidáctica, vol. 10, no. 2, pp. 61–80.

Vanistendael S. (1994). La resiliencia: un concepto largo tiempo ignorado, Montevideo: BICE.

Vanistendael S. (2015). La Résilience ou le réalisme de l’espérance: Blessé, mais pas vaincu. Updated ed., Genève: Les Cahiers du BICE.

Werner E.E., Smith R.S. (1982). Vulnerable But Invincible: A Longitudinal Study of Resilient Children and Youth, London: McGraw Hill.

Werner E.E. (2003). “Prologue,” [in:] N. Henderson, M. Milstein, Resiliencia en la escuela, Buenos Aires: Paidós, pp. 15–17.

Wolin S.J, Wolin S. (1993). The Resilient Self: How Survivors of Troubled Families Arise Above Adversity, New York: Villard Books.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF (English)
  • PDF

Opublikowane

2024-03-27

Jak cytować

1.
FERNÁNDEZ-ROMERO, Margarita & PARDO FABREGAT, Francisco. Analiza programu nauczania wczesnoszkolnego z perspektywy teorii odporności. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 27 marzec 2024, T. 27, nr 1, s. 57–79. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.1.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 1 (2024): Resilience in Our Society: How to Build Opportunities for Growth

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Margarita Fernández-Romero, Francisco Pardo Fabregat

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 359
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Edukacja wczesnoszkolna, odporność, prawo hiszpańskie, filary, umiejętności
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa