Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Etyka w edukacyjnym science-fiction w dobie transhumanizmu i posthumanizmu
  • Strona domowa
  • /
  • Etyka w edukacyjnym science-fiction w dobie transhumanizmu i posthumanizmu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Etyka w edukacyjnym science-fiction w dobie transhumanizmu i posthumanizmu

Autor

  • Andrzej Skupień Akademia Ignatianum

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.008

Słowa kluczowe

transhumanizm, posthumanizm, edukacja, pedagogika, etyka, cyborg, ulepszenie człowieka

Abstrakt

Edukacja jest ciągłym procesem przygotowywania młodych ludzi do wejścia w dorosłość, podczas którego wyposaża się ich w niezbędne narzędzia i wiedzę, aby mogli poradzić sobie w przyszłości zarówno na rynku pracy, jak i w życiu osobistym oraz w funkcjonowaniu w społeczeństwie. Jest to również na swój sposób proces „udoskonalania człowieka”. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie modnych dzisiaj i szeroko komentowanych koncepcji filozoficznych transhumanizmu i posthumanizmu. Najpierw zostanie zatem przedstawionych kilka najbardziej znanych i popularnych wizji dotyczących przyszłości, które zostały zaprezentowane przez wizjonerów przełomu XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które na swój sposób się już spełniły. W dalszej części artykułu zostaną ukazane koncepcje filozofii transhumanizmu i posthumanizmu, wraz z przedstawieniem najważniejszych różnic. W ostatniej części wskazane zostaną wyzwania edukacyjne postulowane przez aktywistów tych ruchów filozoficznych, a na koniec – główne problemy etyczne, jakie rodzą się w świecie futurystycznych wizjonerów.

Bibliografia

Bishop J.P. (2010). Transhumanism, Metaphysics, and the Posthuman God, „Journal of Medicine & Philosophy”, t. 35, nr 6, s. 700–720.

Bostrom N. (2003). Ethical Issues in Advanced Artificial Intelligence, [w:] I. Smit, W. Wallach, G.E. Lasker (red.), Cognitive, Emotive and Ethical Aspects of Decision Making in Humans and in Artificial Intelligence, t. 2, Tecumseh (ON): International Institute of Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics, s. 12–17.

Bostrom N. (2005). Transhumanist Values, „Journal of Philosophical Research”, t. 30 (Supplement), s. 3–14.

Casten J.D. (2012). Cybernetic Revelation: Deconstructing Artificial Intelligence, Eugene (OR): Post Egoism Media, s. 697–698.

Duchliński P. (2018). Transhumanistyczny obraz świata. Próba spojrzenia na całość, [w:] G. Hołub, P. Duchliński (red.), Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 281–300.

Ferrando F. (2013). Posthumanism, Transhumanism, Antihumanism, Metahumanism, and New Materialisms: Differences and Relations, „An International Journal in Philosophy, Religion, Politics and the Arts”, t. 8, nr 2, s. 26–32.

Gladden M.E. (2016). A Typology of Posthumanism: A Framework for Differentiating Analytic, Synthetic, Theoretical, and Practical Posthumanisms, [w:] M.E. Gladden, Sapient Circuits and Digitalized Flesh: The Organization as Locus of Technological Posthumanization, Indianapolis (IN): Defragmenter Media, s. 31–91.

Huxley J. (1968). Transhumanism, „Journal of Humanistic Psychology”, t. 8, nr 1, s. 73–76.

Kriman A.I. (2019). The Idea of the Posthuman: A Comparative Analysis of Transhumanism and Posthumanism, „Russian Journal of Philosophical Sciences = Filosofskie nauki”, t. 62, nr 4, s. 132–147.

Kruger F. (2016). Posthumanism and Educational Research for Sustainable Futures, „Journal of Education”, nr 65, s. 77–93.

McNamee M.J., Edwards S.D. (2006). Transhumanism, Medical Technology and Slippery Slopes, „Journal of Medical Ethics”, t. 32, nr 9, s. 513–518.

Müller V.C. (2016). Editorial: Risks of Artificial Intelligence, [w:] V.C. Müller (red.), Risks of General Intelligence, London: CRC Press – Chapman & Hall, s. 1–8.

Osiński G. (2021). Theological and Ethical Aspects of Mind Transfer in Transhumanism, „Scientia et Fides”, t. 9, nr 1, s. 149–176.

Roden D. (2017). On Reason and Spectral Machines: Robert Brandom and Bounded Posthumanism, [w:] R. Braidotti, R. Dolphijn (red.), Philosophy After Nature, London: Rowman & Littlefield, s. 99–119.

Sotala K. (2012). Advantages of Artificial Intelligences, Uploads, and Digital Minds, „International Journal of Machine Consciousness”, t. 4, nr 1, s. 275–291.

Steinhoff J. (2014). Transhumanism and Marxism: Philosophical Connections, „Journal of Evolution and Technology”, t. 24, nr 2, s. 1–16.

Sykulski L. (2013). Rosyjski transhumanizm: geneza i współczesność, „Ante Portas. Studia nad Bezpieczeństwem”, nr 2, s. 89–101.

Netografia

Andrews R. (2017). Scientists Connect a Human Brain to the Internet for the First Time, https://www.iflscience.com/scientists-connect-human-brain-internet-first-time-43726 [dostęp: 18.03.2022].

Tesla N. (1915). Nikola Tesla Sees a Wireless Vision, https://teslaresearch.jimdofree.com/articles-interviews/nikola-tesla-sees-a-wireless-vision-new-york-times-sunday-october-3-1915/ [dostęp: 5.03.2022].

Yampolskiy R. (2020). On Controllability of Artificial Intelligence, https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2008/2008.04071.pdf [dostęp: 26.03.2022].

Wits University (2017). Biomedical Engineers Connecting a Human Brain to the Internet in Real Time, „Medical Press” 14.09.2017, https://medicalxpress.com/news/2017-09-biomedical-human-brain-internet-real.html [dostęp: 18.03.2022].

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2022-09-26

Jak cytować

1.
SKUPIEŃ, Andrzej. Etyka w edukacyjnym science-fiction w dobie transhumanizmu i posthumanizmu. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 26 wrzesień 2022, T. 25, nr 3, s. 163–178. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.3.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 3 (2022): Etyka w edukacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Andrzej Skupień

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1027
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

transhumanizm, posthumanizm, edukacja, pedagogika, etyka, cyborg, ulepszenie człowieka
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa