Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Edukacja społecznie „zaangażowana”: Teoretyczne założenia i praktyczne implikacje w koncepcji edukacji obywatelskiej José Ortegi y Gasseta
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja społecznie „zaangażowana”: Teoretyczne założenia i praktyczne implikacje w koncepcji edukacji obywatelskiej José Ortegi y Gasseta
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 5 (2021): Konteksty wychowania i resocjalizacji /
  4. Artykuły i Rozprawy

Edukacja społecznie „zaangażowana”

Teoretyczne założenia i praktyczne implikacje w koncepcji edukacji obywatelskiej José Ortegi y Gasseta

Autor

  • Jarosław Charchuła Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-8470-7374

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.002

Słowa kluczowe

Ortega y Gasset, edukacja obywatelska, wolność jednostki, liberalizm

Abstrakt

Dynamika globalizacji, którą szczególnie obserwujemy w ostatnich dwóch dekadach, wymusza daleko idące zmiany w procesie edukacji, a przede wszystkim edukacji akademickiej. Cenną inspiracją do podjęcia tego typu kwestii są założenia społecznej teorii wypracowanej przez jednego z najbardziej wszechstronnych myślicieli XX wieku – José Ortegę y Gasseta.

W artykule zastosowano metodę analityczno-syntetyczną literatury przedmiotu. Na wstępie przeanalizowano wartość kształcenia obywateli w aspekcie osobistym i społecznym, co – zdaniem Ortegi y Gasseta – przyczynia się w istotny sposób do budowy społeczeństwa demokratycznego. Następnie, w świetle politycznego liberalizmu autora, zostały poddane analizie między innymi idee dotyczące wolności jako kluczowe wyzwania dla edukacji obywateli.

Bibliografia

Almeida Amoedo M. (2014). A vida como Projecto – senda de José Ortega y Gasset, Évora: Universidade de Évora.

Aguilar E. (1986). Sobre el liberalismo en Ortega, Buenos Aires: Instituto Torcuato di Tella.

Cacho Viu V. (2000). Los intelectuales y la política. Perfil público de Ortega y Gasset, Madrid: Biblioteca Nueva.

Cerezo Galán P. (2011). José Ortega y Gasset y la razón práctica, Madrid: Biblioteca Nueva; Fundación José Ortega y Gasset – Gregorio Marañón.

Charchuła J. (2018). Kulturowe cele rozwoju naukowego. Misja uniwersytetu w koncepcji José Ortegi y Gasseta, „Kultura i Edukacja”, nr 3(121), s. 231–243.

Elorza A. (1984). La razón y la sombra: una lectura política de Ortega y Gasset, Barcelona: Anagrama.

Fernández Agis D. (2007). El desarrollo del pensamiento político de Ortega y Gasset, Santa Cruz de Tenerife: Idea.

Ferreiro Lavedán I. (2005). La teoría social de Ortega y Gasset: los usos, Madrid: Biblioteca Nueva.

Graham J. (1997). Theory of History in Ortega y Gasset: The Dawn of Historical Reason, Columbia (MO): University of Missouri Press.

Gray R. (1994). José Ortega y Gasset: el imperativo de la modernidad, Madrid: Espasa-Calpe.

Haro Honrubia A. (2008). Élites y masas. Filosofía y política en la obra de José Ortega y Gasset. Madrid: Biblioteca Nueva; Fundación José Ortega y Gasset.

Leszczyna D. (2009). Projekt filozofii witalnej w ujęciu José Ortegi y Gasseta, „Roczniki Filozoficzne t. 57, nr 1, s. 127–155.

Lipski A. (2013). Alienacja kultury jako zjawisko społeczne i kategoria opisowo-normatywna, Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Llano Alonso F.H. (2010). El Estado en Ortega y Gasset, Madrid: Dykinson.

López de la Vieja T. (1996). Política de la vitalidad. “España invertebrada” de José Ortega y Gasset, Madrid: Tecnos.

López de la Vieja T. (1997). Política y sociedad en José Ortega y Gasset. En torno a “Vieja y nueva política”, Barcelona: Anthropos.

López Frías F. (1985). Ética y política. En torno al pensamiento de José Ortega y Gasset, Barcelona: Promociones Publicitarias Universitarias.

Martín F.J. (1999). La tradición velada: Ortega y el pensamiento humanista, Madrid: Biblioteca Nueva.

Menéndez Alzamora M. (2006). La Generación del 14. Una aventura intelectual, Madrid: Siglo Veintiuno de España.

Nigris F. (2005). Libertad y método: El liberalismo desde la perspectiva “personal” de Ortega y Marías, Madrid: Fundación Universitaria Española.

Ortega y Gasset J. (1906). La pedagogía del paisaje, t. 1, s. 53–57.

Ortega y Gasset J. (1907). Sobre los estudios clásicos, t. 1, s. 63–67.

Ortega y Gasset J. (1908). Asamblea para el progreso de las ciencias, t. 1, s. 99–110.

Ortega y Gasset J. (1910). La pedagogía social como programa “político”, t. 1, s. 503–521.

Ortega y Gasset J. (1911). Una respuesta a una pregunta, t. 1, s. 211–215.

Ortega y Gasset J. (1914). Meditaciones del “Quijote”, t. 1, s. 309–400.

Ortega y Gasset J. (1923a). El tema de nuestro “tiempo”, t. 1, s. 141 – 203.

Ortega y Gasset J. (1923b). Pedagogía y “anacronismo”, t. 1, s. 731–733.

Ortega y Gasset J. (1927). Espíritu de la “letra”, t. 3, s. 513–599.

Ortega y Gasset J. (1930a). Misión de la “Universidad”, t. 4, s. 311–353.

Ortega y Gasset J. (1930b). Rebelión de las “masas”, t. 4, s. 3–310.

Ortega y Gasset J. (1933). Sobre el estudiar y el estudiante, t. 4, s. 545–554.

Ortega y Gasset J. (1940). Ideas y Creencias, t. 5, s. 463–474.

Ortega y Gasset J. (1958). Obras completas, t. 1–6, Madrid: Revista de Occidente.

Polit K. (2005). Kryzys cywilizacji Zachodu w myśli José Ortegi y Gasseta, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Sánchez Cámara I. (1986). La teoría de la minoría selecta en el pensamiento de Ortega y Gasset, Madrid: Tecnos.

San Martín J. (2005). Ortega en circunstancia, Madrid: Biblioteca Nueva; Fundación José Ortega y Gasset.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-30 — zaktualizowane 2021-12-30

Jak cytować

1.
CHARCHUŁA, Jarosław. Edukacja społecznie „zaangażowana”: Teoretyczne założenia i praktyczne implikacje w koncepcji edukacji obywatelskiej José Ortegi y Gasseta. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 30 grudzień 2021, T. 24, nr 5, s. 43–56. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.5.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 5 (2021): Konteksty wychowania i resocjalizacji

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Jarosław Charchuła

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 371
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ortega y Gasset, edukacja obywatelska, wolność jednostki, liberalizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa