Uzdrawianie obecności w arteterapii
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.006Słowa kluczowe
arteterapia, zdrowie, homeostaza, sztuka, poruszająca obecnośćAbstrakt
Praktyka w obszarze arteterapii wymaga namysłu nad jej fundamentami: rozumieniem zdrowia oraz rozumieniem sztuki, które uzasadnia jej miejsce w podejmowanych procesach terapeutycznych. Pojęcie zdrowia obecnie podlega dyskusji, a pojęcie sztuki jest z natury otwarte. W każdych działaniach terapeutycznych rozumianych jako towarzyszenie w procesie zdrowienia obowiązuje zasada: primum non nocere. Bezrefleksyjne angażowanie sztuki w działania terapeutyczne jest potencjalnie szkodliwe. Rozumiem zdrowie jako dynamiczny stan równowagi, który zawdzięczamy żywotności procesów homeostazy i allostazy, a zdrowienie jako skuteczny wysiłek podejmowany przez organizm w celu zarządzania tymi procesami. Zdrowie jest zarówno byciem w dobrej formie, jak i zdolnością dążenia do dobrej formy. Żywotność i efektywność procesów homeostazy łączę z ludzką zdolnością do bycia obecnym. Podobnie sztukę rozumiem jako specyficzne ludzkie doświadczenie trudnego, często bolesnego procesu dążenia do dobrej formy, jak i samą formę, którą za Robertem Plantem Armstrongiem (1971) nazywam „poruszającą obecnością”. Twórcze procesy ekspresyjne, w wyniku których takie formy powstają, widzę jako kierowane potrzebą adaptacji i transcendencji, a obecność jako warunek, który pozwala nam bezpośrednio spotkać zarówno to, co tożsame, jak i inne. Poświecenie równej uwagi procesowi i formie uważam za kluczowe w arteterapii.
Bibliografia
Armstrong R.P. (1971). The Affecting Presence: An Essay in Humanistic Anthropology, Chicago (IL): University of Illinois Press.
Armstrong R.P. (1981). The Powers of the Presence: Consciousness, Myth and Affecting Presence, Philadelphia (PA): University of Pennsylvania Press.
Bircher J. (2005). “Scientific Contribution: Towards a Dynamic Definition of Health and Disease,” Medicine, Health Care and Philosophy, vol. 8, no. 3, pp. 335–341.
Deway J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, trans. A. Potocki, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Gadamer H.-G. (1998). The Enigma of Health, Stanford (CA): Stanford University Press.
Gisman-Stoch J. (2019). “My Birth Will Be Tomorrow: Being Present in the Transitional Space Between the Old and the New – a Voice from Poland,” [in:] R. Hugham, S. Pitruzzella, S. Scoble, H. Wengrower (eds.), Traditions in Transition in the Arts Therapies, Plymouth: University of Plymouth Press, pp. 20–43.
Harré R. (1983). Personal Being: A Theory for Individual Psychology, Oxford: Basil Blackwell.
Hyde L. (2006). The Gift: How the Creative Spirit Transforms the World, Edinburgh: Canongate Books.
Langer S.K. (1957). Philosophy in a New Key: Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art, Cambridge (AM): Harvard University Press.
Korniłowicz K. (1930). “Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej,” [in:] K. Korniłowicz (ed.), Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje, Warszawa: Wydawnictwo Federacji Oświatowej Organizacyj Społecznych, pp. 64–83.
Pawłowski A. (1966). “Koncepcja pola energetycznego,” [in:] A. Pawłowski, Forma naturalnie ukształtowana, Pieskowa Skała: Muzeum w Pieskowej Skale.
Polanyi M. (1966). The Tacit Dimension, Garden City (NY): Doubleday.
Ross M. (2011). Cultivating the Arts in Education and Therapy, London: Routledge.
Shapiro B. (1985). “All I Have is the Pain: Art Therapy in an Inpatient Chronic Pain Relief,” American Journal of Art Therapy, vol. 24, no. 2, pp. 44–48.
Stróżewski W. (1983). Dialektyka twórczości, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Sterling P., Eyer J. (1988). “Allostasis: A New Paradigm to Explain Arousal Pathology,” [in:] S. Fisher, J. Reason (eds.), Handbook of Life Stress, Cognition and Health, New York: John Wiley & Sons, pp. 629–649.
Tatarkiewicz W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Witkiewicz S.I. (2002). Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia i inne pisma filozoficzne (1902–1932), Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Internet sources:
Boorse Ch. (1997). “A Rebuttal on Health,” [in:] J.M. Humber, R.F. Almeder (eds.), What is Disease? Biomedical Ethics Reviews, Totowa (NJ): Humana Press, p. 1–134, https://doi.org/10.1007/978-1-59259-451-1_1 [access: 5.09.2021].
Eisner E.W. (2002). “What Can Education Learn From the Arts About the Practice of Education?” https://infed.org/mobi/what-can-education-learn-from-the-arts-about-the-practice-of-education/ [access: 5.09.2021].
Galderisi S., Heinz A., Kastrup M., Beezhold J., Sartorius N. (2017). “Propozycja nowej definicji zdrowia psychicznego,” Psychiatria Polska, vol. 51, no. 3, pp. 407–411, http://psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_3_2017/407Galderisi_PsychiatrPol2017v51i3.pdf [access: 5.09.2021].
Lehman B.J., David D.M., Gruber J.A. (2017). “Rethinking the Biopsychosocial Model of Health: Understanding Health as a Dynamic System,” Social and Personality Psychology Compass, 11:e12328, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/spc3.12328 [access: 5.09.2021].
Saracci R. (1997). “The World Health Organization Needs to Reconsider Its Definition of Health,” The BMJ, May 10, 314(7091), pp. 1409–1410, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9161320/ [access: 5.09.2021].
World Health Organization (2004). Promoting Mental Health: Concepts, Emerging Evidence, Practice (Summary Report), Geneva: World Health Organization.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Jolanta Gisman-Stoch
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 343
Liczba cytowań: 0