Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Predyspozycje mediacyjne kandydatów na mediatorów rówieśniczych w wieku 11–13 lat
  • Strona domowa
  • /
  • Predyspozycje mediacyjne kandydatów na mediatorów rówieśniczych w wieku 11–13 lat
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja /
  4. Artykuły i Rozprawy

Predyspozycje mediacyjne kandydatów na mediatorów rówieśniczych w wieku 11–13 lat

Autor

  • Anna Duda Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-0821-1828
  • Anna Mróz Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-9109-1395
  • Małgorzata Mądry-Kupiec Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-7064-9484
  • Ewa Zawisza-Wilk Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-3012-7005
  • Wioletta Skrzypek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-9803-6364
  • Paulina Koperna Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-9565-6082

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.006

Słowa kluczowe

mediacje rówieśnicze, predyspozycje mediacyjne, kompetencje mediacyjne, wczesna adolescencja

Abstrakt

Rola mediatora rówieśniczego jest wymagająca zarówno pod względem emocjonalnym, jak i intelektualnym dla ucznia, który się jej podejmuje. Konieczne zatem wydaje się diagnozowanie dzieci i młodzieży pod kątem posiadanych predyspozycji mediacyjnych. Autorki za pomocą autorskiego narzędzia, wyróżniając pięć podstawowych kategorii predyspozycji, poddały diagnozie uczniów szkół podstawowych w wieku 11–13 lat. Diagnoza predyspozycji służy przede wszystkim określeniu kierunku pracy z młodzieżą kandydującą do roli mediatorów i stanowi punkt wyjścia do rozwijania ich kompetencji mediacyjnych. Ponadto zebrane wyniki wskazują na mocne strony, jak i na deficyty w obszarach rozwojowych i poznawczych istotnych w kontekście mediacji. Analiza danych wskazała także na możliwe wystąpienie zależności między skutkami pandemii a obniżeniem się poziomu predyspozycji mediacyjnych, głównie umiejętności społecznych i emocjonalnych, które wymagają treningu umiejętności skutecznego nawiązywania relacji interpersonalnych.

Biogramy autorów

Anna Duda - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, doradca zawodowy, mediator, coach i tutor. Zainteresowania badawcze skupiają się wokół tematyki mediacji rozumianych jako polubowny sposób rozwiązywania sporów (szczególnie kontekst prawny, społeczny, edukacyjny, prakseologiczny etc.) oraz wprowadzanie, realizowanie i rozwijanie idei mediacji
w oświacie. Ponadto w pracy naukowej interesuje się także zagadnieniami kreatywności, innowacjami edukacyjnymi oraz edukacją spersonalizowaną
(m.in. coaching, tutoring, mentoring, etc.). Prowadzi badania z zakresu mediacji oświatowych, a także jest koordynatorem ogólnopolskich badań opinii na temat mediacji
i uczestnictwa w procesie mediacyjnym (realizacja 2018-2020). Jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Mediatorzy Polscy z siedzibą w Rzeszowie i prezesem Krakowskiego Oddziału. Jest także aktywnym członkiem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Prowadzi wieloletnią współpracę z małopolskimi szkołami
i placówkami oświatowymi. Pro bono jest koordynatorem zespołu doradczego w Akademii Rodzica przy Przedszkolu Samorządowym nr 82 w Krakowie oraz Partnerem programu Zintegrowany System Bezpieczeństwa realizowanego przy Szkole Podstawowej nr 113 w Krakowie. Obecnie jest koordynatorem projektu współfinansowanego ze środków UE w ramach POWR „Akademia Mediacji Rówieśniczych” (2018-2020).

Anna Mróz - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, filolog polski, logopeda. Brała udział w projektach: Akademia Mediacji Rówieśniczych (grupa docelowa: dzieci z klas VI-VII szkoły podstawowej), ALBIE (grupa docelowa: młodzi dorośli pozostający poza rynkiem edukacyjnym i zawodowym), SELI. Problematyka badań skupia się wokół zagadnień kluczowych dla pedeutologii i dydaktyki, a więc – wyzwań stojących przed współczesnym nauczycielem, kompetencji nauczycieli i kandydatów do zawodu nauczyciela, uwarunkowań współczesnego procesu dydaktycznego, założeń edukacji dla zrównoważonego rozwoju i sposobu ich realizacji w edukacji formalnej.

Małgorzata Mądry-Kupiec - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog i psycholog, certyfikowany tutor. Specjalizuje się w komunikacji nauczyciela/dorosłego z uczniem/dzieckiem, a także w pracy tutorskiej z dziećmi
i młodzieżą, udziela wsparcia i pomocy psychologicznej. Prowadzi badania nad objawem występującym u dziecka w odniesieniu do teorii F. Dolto. Współpracuje
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Brzesku oraz ze szkołami podstawowymi na tym terenie. Bierze udział w projekcie „Kompetentny nauczyciel – mistrz
i wychowawca”. Opiekun koła naukowego „Nauczyciel z pasją”.

Ewa Zawisza-Wilk - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, logopeda, terapeuta Metody Krakowskiej, mediator, tutor. Badacz i praktyk z dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym. Ekspert w zakresie pracy
z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zespołem Aspergera
W pracy dydaktycznej koncentruje się na indywidualnym rozwoju studenta, kształtowaniu postaw i umiejętności, motywacji rozwoju i samodzielnym doskonaleniu zawodowym przyszłych nauczycieli. Propaguje interdyscyplinarne podejście do rozwoju człowieka i wczesnej interwencji terapeutycznej.
Prowadzi zajęcia dydaktyczne i jest opiekunem praktyk na wszystkich Wydziałach Uniwersytetu Pedagogicznego kształcących przyszłych nauczycieli.
Jest autorem merytorycznym i trenerem w ramach czterech edycji projektów społecznych skierowanych do rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (m.in. „KOMPETENTNY RODZIC: dbam o siebie, dbam o związek, dbam o dziecko” – warsztaty dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu – projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich oraz Województwa Małopolskiego. Organizator: Stowarzyszenie Projekt Kraków).
Aktualnie współpracuje z Klubem Kultury Mydlniki (Filia Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki), ul. Balicka 289 w Krakowie w ramach projektu „ZAakceptowani- warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców dzieci z ASD”). Współpracuje również z Centrum Metody Krakowskiej.
Obecnie prowadzi badania naukowe dotyczące procesu zmian i adaptacji w biegu życia osób z zespołem Aspergera.

Paulina Koperna - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, socjoterapeuta oraz czynna zawodowo nauczycielka wychowania przedszkolnego w jednym z krakowskich przedszkoli. Zajmuje się także prowadzeniem warsztatów z zakresu rozwijania kompetencji miękkich dla dzieci, młodzieży, studentów i nauczycieli. Przez 5 lat pracowała również z dziećmi i młodzieżą jako wychowawca w świetlicy socjoterapeutycznej.
W pracy naukowej i badawczej zajmuje się problematyką nierówności płci w zawodzie nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji nauczycieli niższych szczebli edukacyjnych. Interesuje się także zagadnieniami dotyczącymi Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju oraz kompetencji przyszłych nauczycieli i pedagogów.

Bibliografia

Aleksander A., Panek A., Topa D. (1999). Drogi i bezdroża, czyli słów kilka o autorytecie i kondycji nauczyciela w okresie przemian, „Edukacja Dorosłych. Kwartalnik Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego”, nr 1(22), http://www.bg.up.krakow.pl/plikownia/pdf/aleksander-panek-topa_01.pdf [dostęp 21.04.2021].

Argyle M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich, przeł. W. Domachowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Balawajder K. (2010). Zachowania uczestników konfliktu interpersonalnego, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?, Warszawa: Difin, s. 137–179.

Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków?, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 345–377.

Błaszczyk K., Błaszczyk M. (2013). Konflikty w szkole. Analiza zjawiska, „Dialogi o Kulturze i Edukacji”, nr 1(2), s. 123–143.

Brenedt J., Brenedt B. (2011). Równo(u)waga, [w:] M. Kułakowski (red.), Harmonia w życiu prywatnym i biznesie, Warszawa: Zacharek Dom Wydawniczy, s. 13–22.

Brosch A. (2013). Kształtowanie kompetencji społecznych wśród młodzieży w procesie komunikacji wirtualnej, Katowice: Uniwersytet Śląski; Oficyna Wydawnicza.

Cybulka A., Siedlecka-Andychowicz A. (2009). Mediator: role, umiejętności, osobowość, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morka (red.). Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 167–178.

Czajowska A. (1998). Procesy emocjonalne, [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 235–248.

Czub M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Davis M.H. (2001). Empatia. O umiejętności współodczuwania, przeł. J. Kubiak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dietrich M. (red.) (2002). Autorytet uczelni, Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji.

Dobrenko K. (2013). Adolescencja jako czas przejmowania inicjatywy za własny rozwój, [w:] E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 146–166.

Duda A. (2019). Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duda A.K., Skrzypek W., Mróz A., Koperna P., Sobieszczańska K., Zawisza-Wilk E. (red.) (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej. Implikacje i rekomendacje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dudzikowa M. (1993). Kompetencje autokreacyjne – możliwości ich nabywania w toku studiów pedagogicznych, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 4(44), s. 18–34.

Gruca-Miąsik U. (2019). Teoria rozumowania moralnego – zarys syntezy, „Polska Myśl Pedagogiczna”, nr 5, s. 123–141.

Grudziecka M. (2007). Rozwiązywanie konfliktów szkolnych przy użyciu technik mediacyjnych – mediacje rówieśnicze w szkole, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Hoffman M.L. (1981), Is Altruism Part of Human Nature?, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 40, nr 1, s. 121–137.

Hoffman M.L. (2006). Empatia i rozwój moralny, przeł. O. Waśkiewicz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hymes D. (1980). Socjolingwistyka i etnografia mówienia, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik, s. 41–79.

Jarmoszko S. (2013), Autorytet czy może władza – u podstaw nieporozumień, uproszczeń i mistyfikacji, [w:] D. Łażewska (red.), Autorytet w wychowaniu i edukacji, Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, s. 22–57.

Jarymowicz M. (1984). Spostrzeganie własnej indywidualności. Percepcja i atrakcyjność odrębności własnej osoby od innych ludzi, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Klein G., Snowden D., Lock Pin Ch. (2007). Anticipatory Thinking, [w:] K.L. Mosier, U.M. Fisher (red.), Informed by Knowledge: Expert Performance in Complex Situations, New York–London: Psychology Press, s. 2–11.

Korbelak M., Burkot J. (2016). Autorytet nauczyciela w percepcji uczniów i ich rodziców, „Problemy Współczesnej Pedagogiki”, t. 2, nr 1, s. 7–16.

Kwaśnica R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 291–323.

Makaruk K., Włodarczyk J., Szeredzińska R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [dostęp: 29.02.2021].

Martowska K., Matczak A. (2013). Pomiar kompetencji społecznych – prezentacja nowego narzędzia diagnostycznego, „Psychology of Quality of Life”, t. 12, nr 1, s. 43–56.

Matczak A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Muchacka B. (2007). Globalna kultura i jej wyzwania dla edukacji, [w:] B. Muchacka (red.), Edukacja wobec wyzwań globalnego społeczeństwa, Nowy Sącz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, s. 67–85.

Musiał D. (2007). Kształtowanie się tożsamości w adolescencji, [w:] P. Francuz, W. Otrębski (red.), Studia z psychologii w KUL, t. 14, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 73–92.

Okoń W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Peret-Drążewska P. (2016). Orientacje wspólnotowe młodzieży w warunkach indywidualizacji społeczeństwa, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 91–101.

Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania, wiek 11/12–14/15, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Reber A.S. (2000). Słownik psychologii, przeł. B. Janasiewicz-Kruszyńska i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Strykowski W. (2007). Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, [w:] W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski (red.), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań: Wydawnictwo eMPi², s. 7–61.

Strzemińska A., Wiśnicka M. (2011). Młodzież na wsi. Raport z badań, Warszawa: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, https://www.rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1599/18702_mlodziez_na_wsi_raport.pdf [dostęp: 12.02.2021].

Szempruch J. (2011). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Teaching Better – Anticipatory Thinking,

http://www.hondurasweekly.com/culture/item/17107-teaching-better-anticipatory-thinking.html [dostęp: 12.02.2021].

Teaching and learning for a sustainable future: a multimedia teacher education programme, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161849 [dostęp: 12.02.2021].

Tucholska K. (2007). Kompetencje temporalne jako wyznacznik dobrego funkcjonowania, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wasilewska-Kamińska E. (2016). Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

White S. (2008). Równość, przeł. M. Wilk, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Wielki słownik języka polskiego, https://wsjp.pl/haslo/podglad/4874/predyspozycja [dostęp: 12.02.2020].

Wilczek-Rużyczka E. (2002). Empatia i jej rozwój u osób pomagających, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wołoszyn-Spirka W., Krause E. (2012). Wybrane zagadnienia etyki doradcy zawodowego, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Zawisza E., Lubińska-Bogacka M. (2015). Empatia jako filar rozwoju społecznego dziecka. Różnica w rozwoju kompetencji społecznych u dziewcząt i chłopców, [w:] S. Kowal, M. Mądry-Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej, Będzin: Wydawnictwo internetowe e-bookowo, s. 185–198.

Zdrowie psychiczne w czasie pandemii Covid-19. Raport wstępny z badania naukowego kierowanego przez dr hab. Małgorzatę Dragan, 4.05.2020, http://psych.uw.edu.pl/2020/05/04/zdrowie-psychiczne-w-czasie-pandemii-covid-19-raport-wstepny-z-badania-naukowego-kierowanego-przez-dr-hab-malgorzate-dragan/ [dostęp: 12.02.2021].

Zieliński J. (2017). Edukacja przez dialog pedagogiczny, „Chowanna”, t. 2(29), s. 10–16.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

1.
DUDA, Anna, MRÓZ, Anna, MĄDRY-KUPIEC, Małgorzata, ZAWISZA-WILK, Ewa, SKRZYPEK, Wioletta & KOPERNA, Paulina. Predyspozycje mediacyjne kandydatów na mediatorów rówieśniczych w wieku 11–13 lat. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 31 marzec 2022, T. 25, nr 1, s. 107–132. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.1.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Anna Duda, Anna Mróz, Małgorzata Mądry-Kupiec, Ewa Zawisza-Wilk, Wioletta Skrzypek, Paulina Koperna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 517
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mediacje rówieśnicze, predyspozycje mediacyjne, kompetencje mediacyjne, wczesna adolescencja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa