Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Mediation Predisposition of Candidates for Peer Mediators Aged 11–13
  • Home
  • /
  • Mediation Predisposition of Candidates for Peer Mediators Aged 11–13
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja /
  4. Articles and Dissertations

Mediation Predisposition of Candidates for Peer Mediators Aged 11–13

Authors

  • Anna Duda Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-0821-1828
  • Anna Mróz Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-9109-1395
  • Małgorzata Mądry-Kupiec Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-7064-9484
  • Ewa Zawisza-Wilk Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-3012-7005
  • Wioletta Skrzypek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-9803-6364
  • Paulina Koperna Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-9565-6082

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2022.1.006

Keywords

peer mediation, mediation predispositions, mediation competences, early adolescence

Abstract

The role of a peer mediator is emotionally and intellectually demanding for learners to undertake. Therefore, it seems necessary to diagnose children and adolescents in terms of their mediation predispositions. Using a proprietary tool, the authors distinguished five basic categories of predisposition to diagnose primary school students aged 11–13. The diagnosis of such predispositions serves primarily to determine the direction of work with youth candidates for the role of mediators and is the starting point for developing their mediation competences. Moreover, the collected results show strengths and deficits in developmental and cognitive areas important in the context of mediation. The data analysis also showed a possible relationship between the effects of the pandemic and a decrease in the level of mediation predispositions, mainly social and emotional skills, which require the training of the abilities that would enable effective interpersonal relationships to be advanced.

Author Biographies

Anna Duda, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, doradca zawodowy, mediator, coach i tutor. Zainteresowania badawcze skupiają się wokół tematyki mediacji rozumianych jako polubowny sposób rozwiązywania sporów (szczególnie kontekst prawny, społeczny, edukacyjny, prakseologiczny etc.) oraz wprowadzanie, realizowanie i rozwijanie idei mediacji
w oświacie. Ponadto w pracy naukowej interesuje się także zagadnieniami kreatywności, innowacjami edukacyjnymi oraz edukacją spersonalizowaną
(m.in. coaching, tutoring, mentoring, etc.). Prowadzi badania z zakresu mediacji oświatowych, a także jest koordynatorem ogólnopolskich badań opinii na temat mediacji
i uczestnictwa w procesie mediacyjnym (realizacja 2018-2020). Jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Mediatorzy Polscy z siedzibą w Rzeszowie i prezesem Krakowskiego Oddziału. Jest także aktywnym członkiem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Prowadzi wieloletnią współpracę z małopolskimi szkołami
i placówkami oświatowymi. Pro bono jest koordynatorem zespołu doradczego w Akademii Rodzica przy Przedszkolu Samorządowym nr 82 w Krakowie oraz Partnerem programu Zintegrowany System Bezpieczeństwa realizowanego przy Szkole Podstawowej nr 113 w Krakowie. Obecnie jest koordynatorem projektu współfinansowanego ze środków UE w ramach POWR „Akademia Mediacji Rówieśniczych” (2018-2020).

Anna Mróz, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, filolog polski, logopeda. Brała udział w projektach: Akademia Mediacji Rówieśniczych (grupa docelowa: dzieci z klas VI-VII szkoły podstawowej), ALBIE (grupa docelowa: młodzi dorośli pozostający poza rynkiem edukacyjnym i zawodowym), SELI. Problematyka badań skupia się wokół zagadnień kluczowych dla pedeutologii i dydaktyki, a więc – wyzwań stojących przed współczesnym nauczycielem, kompetencji nauczycieli i kandydatów do zawodu nauczyciela, uwarunkowań współczesnego procesu dydaktycznego, założeń edukacji dla zrównoważonego rozwoju i sposobu ich realizacji w edukacji formalnej.

Małgorzata Mądry-Kupiec, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog i psycholog, certyfikowany tutor. Specjalizuje się w komunikacji nauczyciela/dorosłego z uczniem/dzieckiem, a także w pracy tutorskiej z dziećmi
i młodzieżą, udziela wsparcia i pomocy psychologicznej. Prowadzi badania nad objawem występującym u dziecka w odniesieniu do teorii F. Dolto. Współpracuje
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Brzesku oraz ze szkołami podstawowymi na tym terenie. Bierze udział w projekcie „Kompetentny nauczyciel – mistrz
i wychowawca”. Opiekun koła naukowego „Nauczyciel z pasją”.

Ewa Zawisza-Wilk, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, logopeda, terapeuta Metody Krakowskiej, mediator, tutor. Badacz i praktyk z dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym. Ekspert w zakresie pracy
z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zespołem Aspergera
W pracy dydaktycznej koncentruje się na indywidualnym rozwoju studenta, kształtowaniu postaw i umiejętności, motywacji rozwoju i samodzielnym doskonaleniu zawodowym przyszłych nauczycieli. Propaguje interdyscyplinarne podejście do rozwoju człowieka i wczesnej interwencji terapeutycznej.
Prowadzi zajęcia dydaktyczne i jest opiekunem praktyk na wszystkich Wydziałach Uniwersytetu Pedagogicznego kształcących przyszłych nauczycieli.
Jest autorem merytorycznym i trenerem w ramach czterech edycji projektów społecznych skierowanych do rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (m.in. „KOMPETENTNY RODZIC: dbam o siebie, dbam o związek, dbam o dziecko” – warsztaty dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu – projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich oraz Województwa Małopolskiego. Organizator: Stowarzyszenie Projekt Kraków).
Aktualnie współpracuje z Klubem Kultury Mydlniki (Filia Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki), ul. Balicka 289 w Krakowie w ramach projektu „ZAakceptowani- warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców dzieci z ASD”). Współpracuje również z Centrum Metody Krakowskiej.
Obecnie prowadzi badania naukowe dotyczące procesu zmian i adaptacji w biegu życia osób z zespołem Aspergera.

Paulina Koperna, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Pedagog, socjoterapeuta oraz czynna zawodowo nauczycielka wychowania przedszkolnego w jednym z krakowskich przedszkoli. Zajmuje się także prowadzeniem warsztatów z zakresu rozwijania kompetencji miękkich dla dzieci, młodzieży, studentów i nauczycieli. Przez 5 lat pracowała również z dziećmi i młodzieżą jako wychowawca w świetlicy socjoterapeutycznej.
W pracy naukowej i badawczej zajmuje się problematyką nierówności płci w zawodzie nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji nauczycieli niższych szczebli edukacyjnych. Interesuje się także zagadnieniami dotyczącymi Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju oraz kompetencji przyszłych nauczycieli i pedagogów.

References

Aleksander A., Panek A., Topa D. (1999). Drogi i bezdroża, czyli słów kilka o autorytecie i kondycji nauczyciela w okresie przemian, „Edukacja Dorosłych. Kwartalnik Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego”, nr 1(22), http://www.bg.up.krakow.pl/plikownia/pdf/aleksander-panek-topa_01.pdf [dostęp 21.04.2021].

Argyle M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich, przeł. W. Domachowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Balawajder K. (2010). Zachowania uczestników konfliktu interpersonalnego, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?, Warszawa: Difin, s. 137–179.

Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków?, [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 345–377.

Błaszczyk K., Błaszczyk M. (2013). Konflikty w szkole. Analiza zjawiska, „Dialogi o Kulturze i Edukacji”, nr 1(2), s. 123–143.

Brenedt J., Brenedt B. (2011). Równo(u)waga, [w:] M. Kułakowski (red.), Harmonia w życiu prywatnym i biznesie, Warszawa: Zacharek Dom Wydawniczy, s. 13–22.

Brosch A. (2013). Kształtowanie kompetencji społecznych wśród młodzieży w procesie komunikacji wirtualnej, Katowice: Uniwersytet Śląski; Oficyna Wydawnicza.

Cybulka A., Siedlecka-Andychowicz A. (2009). Mediator: role, umiejętności, osobowość, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morka (red.). Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 167–178.

Czajowska A. (1998). Procesy emocjonalne, [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 235–248.

Czub M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Davis M.H. (2001). Empatia. O umiejętności współodczuwania, przeł. J. Kubiak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dietrich M. (red.) (2002). Autorytet uczelni, Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji.

Dobrenko K. (2013). Adolescencja jako czas przejmowania inicjatywy za własny rozwój, [w:] E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 146–166.

Duda A. (2019). Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duda A.K., Skrzypek W., Mróz A., Koperna P., Sobieszczańska K., Zawisza-Wilk E. (red.) (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej. Implikacje i rekomendacje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dudzikowa M. (1993). Kompetencje autokreacyjne – możliwości ich nabywania w toku studiów pedagogicznych, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 4(44), s. 18–34.

Gruca-Miąsik U. (2019). Teoria rozumowania moralnego – zarys syntezy, „Polska Myśl Pedagogiczna”, nr 5, s. 123–141.

Grudziecka M. (2007). Rozwiązywanie konfliktów szkolnych przy użyciu technik mediacyjnych – mediacje rówieśnicze w szkole, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Hoffman M.L. (1981), Is Altruism Part of Human Nature?, „Journal of Personality and Social Psychology”, t. 40, nr 1, s. 121–137.

Hoffman M.L. (2006). Empatia i rozwój moralny, przeł. O. Waśkiewicz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hymes D. (1980). Socjolingwistyka i etnografia mówienia, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik, s. 41–79.

Jarmoszko S. (2013), Autorytet czy może władza – u podstaw nieporozumień, uproszczeń i mistyfikacji, [w:] D. Łażewska (red.), Autorytet w wychowaniu i edukacji, Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, s. 22–57.

Jarymowicz M. (1984). Spostrzeganie własnej indywidualności. Percepcja i atrakcyjność odrębności własnej osoby od innych ludzi, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Klein G., Snowden D., Lock Pin Ch. (2007). Anticipatory Thinking, [w:] K.L. Mosier, U.M. Fisher (red.), Informed by Knowledge: Expert Performance in Complex Situations, New York–London: Psychology Press, s. 2–11.

Korbelak M., Burkot J. (2016). Autorytet nauczyciela w percepcji uczniów i ich rodziców, „Problemy Współczesnej Pedagogiki”, t. 2, nr 1, s. 7–16.

Kwaśnica R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 291–323.

Makaruk K., Włodarczyk J., Szeredzińska R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [dostęp: 29.02.2021].

Martowska K., Matczak A. (2013). Pomiar kompetencji społecznych – prezentacja nowego narzędzia diagnostycznego, „Psychology of Quality of Life”, t. 12, nr 1, s. 43–56.

Matczak A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Muchacka B. (2007). Globalna kultura i jej wyzwania dla edukacji, [w:] B. Muchacka (red.), Edukacja wobec wyzwań globalnego społeczeństwa, Nowy Sącz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, s. 67–85.

Musiał D. (2007). Kształtowanie się tożsamości w adolescencji, [w:] P. Francuz, W. Otrębski (red.), Studia z psychologii w KUL, t. 14, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 73–92.

Okoń W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Peret-Drążewska P. (2016). Orientacje wspólnotowe młodzieży w warunkach indywidualizacji społeczeństwa, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 91–101.

Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania, wiek 11/12–14/15, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Reber A.S. (2000). Słownik psychologii, przeł. B. Janasiewicz-Kruszyńska i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Strykowski W. (2007). Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, [w:] W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski (red.), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań: Wydawnictwo eMPi², s. 7–61.

Strzemińska A., Wiśnicka M. (2011). Młodzież na wsi. Raport z badań, Warszawa: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, https://www.rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1599/18702_mlodziez_na_wsi_raport.pdf [dostęp: 12.02.2021].

Szempruch J. (2011). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Teaching Better – Anticipatory Thinking,

http://www.hondurasweekly.com/culture/item/17107-teaching-better-anticipatory-thinking.html [dostęp: 12.02.2021].

Teaching and learning for a sustainable future: a multimedia teacher education programme, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161849 [dostęp: 12.02.2021].

Tucholska K. (2007). Kompetencje temporalne jako wyznacznik dobrego funkcjonowania, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wasilewska-Kamińska E. (2016). Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

White S. (2008). Równość, przeł. M. Wilk, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Wielki słownik języka polskiego, https://wsjp.pl/haslo/podglad/4874/predyspozycja [dostęp: 12.02.2020].

Wilczek-Rużyczka E. (2002). Empatia i jej rozwój u osób pomagających, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wołoszyn-Spirka W., Krause E. (2012). Wybrane zagadnienia etyki doradcy zawodowego, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Zawisza E., Lubińska-Bogacka M. (2015). Empatia jako filar rozwoju społecznego dziecka. Różnica w rozwoju kompetencji społecznych u dziewcząt i chłopców, [w:] S. Kowal, M. Mądry-Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej, Będzin: Wydawnictwo internetowe e-bookowo, s. 185–198.

Zdrowie psychiczne w czasie pandemii Covid-19. Raport wstępny z badania naukowego kierowanego przez dr hab. Małgorzatę Dragan, 4.05.2020, http://psych.uw.edu.pl/2020/05/04/zdrowie-psychiczne-w-czasie-pandemii-covid-19-raport-wstepny-z-badania-naukowego-kierowanego-przez-dr-hab-malgorzate-dragan/ [dostęp: 12.02.2021].

Zieliński J. (2017). Edukacja przez dialog pedagogiczny, „Chowanna”, t. 2(29), s. 10–16.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-03-31

How to Cite

1.
DUDA, Anna, MRÓZ, Anna, MĄDRY-KUPIEC, Małgorzata, ZAWISZA-WILK, Ewa, SKRZYPEK, Wioletta and KOPERNA, Paulina. Mediation Predisposition of Candidates for Peer Mediators Aged 11–13. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 31 March 2022. Vol. 25, no. 1, pp. 107-132. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/SPI.2022.1.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2022): Zdrowie. Dobrostan. Edukacja

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2022 Anna Duda, Anna Mróz, Małgorzata Mądry-Kupiec, Ewa Zawisza-Wilk, Wioletta Skrzypek, Paulina Koperna

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 517
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

peer mediation, mediation predispositions, mediation competences, early adolescence
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop