Transactional Metaphors and Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2020.2.007Keywords
metaphor, metaphors in psychotherapy, language of transactional analysis, metaphors in transactional analysis, education and transactional analysisAbstract
The paper presents traditional and contemporary interpretations of the metaphor, which appears in numerous scientific disciplines and different manifestations of everyday life. Metaphors and their meaning, not only linguistic, are invariably a subject of reflection and an inspiring area of research in many fields of science and academic disciplines, including anthropology, literature studies, philosophy, pedagogy, psychology, and psychotherapy. Metaphoricity has always been present in psychotherapy: from the first works of Sigmund Freud and emergent psychoanalysis to the present day. Milton H. Erickson noticed the particular relevance of metaphors in the therapeutic process. In practice, metaphors are often used as a method of interaction in situations when a client exhibits resistance. The specific language used in transactional analysis, a psychotherapeutic concept, is full of references to the colloquial speech and terminology used in fairy tales and mythology, which is a specific trademark of this concept. This specific language creates a unique opportunity to use therapeutic metaphors. The article lists a number of such notions. Additionally, metaphors can prove to be useful in teaching and education as beneficial features of the cognitive process. Among the authors interested in both transactional analysis and its applications in education, Giles Barrow uses the metaphor of an educator as a gardener—someone who follows the development of children and young people entrusted to his care and reacts to unfavorable circumstances in the best possible way. Educational transactional analysis should exploit the possibilities offered by metaphors more frequently and to a greater extent.
References
Adamska-Staroń M. (2016). Metaforyczne ujmowanie idei pedagogicznych jako dobra praktyka edukacyjna, „Journal of Modern Science”, t. 4, nr 31, s. 63–92.
Adamska-Staroń M., Piasecka M., Łukasik B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Arystoteles (1988), Retoryka. Poetyka, przekład i komentarz H. Podbielski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Barker Ph. (2000). Metafory w psychoterapii, przeł. J. Węgrodzka, wyd. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Barrow G. (2007). Wonderful World, Beautiful People: Reframing Transactional Analysis as Positive Psychology, „Transactional Analysis Journal”, t. 37, nr 3, s. 206–209.
Barrow G. (2011). Educator as Cultivator, „Transactional Analysis Journal”, t. 41, nr 4, s. 308–314.
Berne E. (1987). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, przeł. P. Izdebski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Berne E. (1998). Dzień dobry... i co dalej?, przeł. M. Karpiński, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Bettelheim B. (1994). Freud i dusza ludzka, przekład i przedmowa D. Danek, Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Choy A. (1990). The Winner’s Triangle, „Transactional Analysis Journal”, t. 20, nr 1, s. 40–46.
Christopher C.J. (2004). Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, przeł. J. Bartosik, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Crews F. (1981). Czy literaturę można poddawać psychoanalizie? „Pamiętnik Literacki: Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, t. 72, nr 4, s. 289–304.
Dusay J.M. (1971). Big Mama, „Transactional Analysis Journal”, t. 1, nr 3, s. 21–22.
Erickson M., Rossi E.L. (1996). Lutowy człowiek. Rozwój świadomości i poczucia tożsamości w hipnoterapii, przeł. O. Waśkiewicz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Eysenck H. (2002). Zmierzch i upadek imperium Freuda, przeł. A. Jarczyk, Kraków: WiR Partner.
Falkiewicz A. (1996). Istnienie i metafora, Wrocław: Wydawnictwo A.
Gębuś D. (2014). Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym. Mindmapping a weryfikacja efektów kształcenia z zakresu edukacyjnej analizy transakcyjnej, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 3, s. 139–150.
Gębuś D. (2016). Nakazy i zakazy rodzicielskie a kreatywność jednostki. Źródła inhibitorów twórczości w perspektywie analizy transakcyjnej, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 5, s. 123–132.
Grzesiuk L. (red.) (1994). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Haley J. (1995). Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona H. Ericksona, przeł. M. Majchrzak, M. Przylipiak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hare R.D. (2008). Psychopaci są wśród nas, przeł. A. Skucińska, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Harris T.A. (1987). W zgodzie z sobą i z tobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej, przeł. E. Knoll, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Hay J. (2010). Analiza transakcyjna dla trenerów, przeł. E. Wójcik, Kraków: Grupa Doradczo-Szkoleniowa Transmisja.
Holloway W. (1972). The Crazy Child in the Parent, „Transactional Analysis Journal”, t. 2, nr 3, s. 32–34.
Hornby G., Hall E., Hall C. (2005). Nauczyciel wychowawca, przeł. J. Bartosik, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hostie R. (1982). Eric Berne, the Martian, „Transactional Analysis Journal”, t. 12, nr 2, s. 168–170.
Jagieła J. (2002). Kontrapunkt potrójności. Szkic na marginesie refleksji o tolerancji, [w:] A. Rosół, M.S. Szczepański (red.), Tolerancja. Studia i szkice, t. 8–9, Częstochowa: Wydawnictwo WSP, s. 45–51.
Jagieła J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej, Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza.
Jagieła J. (2015). Stan wewnętrznego dziecka w analizie transakcyjnej, „Pedagogika. Prace naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie”, t. 24, s. 321–330, http://dx.doi.org./10.16926/p.2015.24.26.
Jagieła J. (2017a). Samoświadomość nauczycieli w koncepcji edukacyjnej analizy transakcyjnej, „Pedagogika. Prace naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie”, t. 26, nr 1, s. 69–83,
http://dx.doi.org/10.16926/p.2017.26.06.
Jagieła J. (2017b). Wyznaczniki działań edukacyjnych. Perspektywa edukacyjnej analizy transakcyjnej, „Pedagogika. Prace naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie”, t. 26, nr 2, s. 107–123, http://dx.doi.org/10.16926/p.2017.26.31.
James J. (1984). Grandparents and the Family Script Parade, „Transactional Analysis Journal”, t. 14, nr 1, s. 18–28.
James M., Jongeward D. (1994). Narodzić się, by wygrać. Analiza transakcyjna na co dzień, przeł. A. Suchańska, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Karpman S. (1968). Fairy Tales and Script Drama Analysis. „Transactional Analysis Bulletin”, t. 7, nr 26, s. 39–43; https://karpmandramatriangle.com/pdf/DramaTriangle.pdf (dostęp: 10.01.2018).
King G. (2003). Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, przeł. J. Bartosik, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii, przeł. M. Trzcińska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kopaliński W. (2007). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, t. 4, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Krzeszowski T.P. (1988). Wstęp do wydania polskiego, [w:] G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, przekład i wstęp T.P. Krzeszowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 5–18.
Lakoff G. (1990). The Invariance Hypothesis: Is Abstract Reason Based on Image-schemas? „Cognitive Linguistics”, t. 1, nr 1, s. 39–74.
Lakoff G., Johnson M. (1988). Metafory w naszym życiu, przekład i wstęp T.P. Krzeszowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Lihotinskaâ О. (2018). Skazki i TA, „EATA Newsletter”, lipiec, nr 122, s. 26–27, https://eatanews.org/wp-content/uploads/2019/04/122-russian.pdf (dostęp: 10.08.2018).
Limont W., Didkowska B. (red.) (2008). Edukacja artystyczna a metafora, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Novellino M. (2000). The Pinocchio Syndrome, „Transactional Analysis Journal”, t. 30, nr 4, s. 292–298.
Novellino M. (2006). The Don Juan Syndrome: The Script of the Great Losing Lover, „Transactional Analysis Journal”, t. 36, nr 1, s. 33–43.
O’Reilly-Knapp M. (1989). The Myth of the Cave, „Transactional Analysis Journal”, t. 19, nr 1, s. 32–34.
Osnes R.E. (1972). Santa Claus Scores Again, „Transactional Analysis Journal”, t. 2, nr 1, s. 29.
Pawelec A. (2006). Metafora pojęciowa a tradycja, Kraków: Universitas.
Persi J. (1992). Top Gun Games: When Therapists Compete, „Transactional Analysis Journal”, t. 22, nr 3, s. 144–152.
Rousseau J.J. (1955). Emil, czyli o wychowaniu, cz. 1, przeł. W. Husarski, Wrocław: Zakład Narodowy im Ossolińskich.
Schachner S. (2016). Models of Transactional Analysis in Educational Management, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 5, s. 39–37.
Steiner C.M. (1971). Games Alcoholics Play: The Analysis of Life Scripts, New York: Grove Press.
Steiner C.M. (2003). The Development of Transactional Analysis Theory and Practice; A Brief History, „EATA Newsletter”, nr 76, s. 9–14.
Stewart I., Joines V. (1987). TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis, Nottingham–Capel Hill, NC: Lifespace Publishing.
Stewart I., Joines V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj, przeł. K. Balcerkiewicz i in., Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Temple S. (1999). Functional Fluency for Educational Transactional Analysts, „Transactional Analysis Journal”, t. 29, nr 3, s. 164–174.
Ware P. (1983). Personality Adaptations (Doors to Therapy), „Transactional Analysis Journal”, t. 13, nr 1, s. 11–19.
White J.D., White T. (1974). TA Psychohistory: Adapting, Scripting, and Cultural Scripting „Transactional Analysis Journal”, t. 4, nr 3, s. 5–17.
Yapko M. (1996). Kiedy życie boli. Dyrektywy w leczeniu depresji. Strategiczna terapia krótkoterminowa, przeł. A. i M. Kacmajor, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zeig J.K. (1997). Spotkania z Ericksonem. Niezwykły człowiek, niezwykła terapia, przeł. O. Waśkiewicz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 955
Number of citations: 0