Intergenerational Dialogue as a Value on the Basis of the Project “Making Seniors Sound Proud!”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.006Keywords
upbringing, values, generation, intergenerational dialogue, intergenerational transmission of valuesAbstract
Upbringing is a lifelong process, one to which a person is subjected from birth to death. This process is based on an established system of values, which is first passed on to the child by the family, the immediate social environment. The ongoing socio-cultural, economic, political and demographic changes in Poland and the rest of the world indicate that the hierarchy of values of young people has changed over the years. It is essential that the generational transmission of traditional existential values is conducted through constructive intergenerational dialogue. This task should be implemented by both the family and social environment in which a young person exists. The institution of school is particularly important in this regard. In the article, the author presents her own way of implementing a multi-stage and multi-faceted senior project, integrating young people with different educational needs and the elderly from the local community in the spirit of Christian values.
References
Braun-Gałkowska M. (2006). Nowe role społeczne ludzi starych, [w:] S. Steuden, M. Marczuk (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 122–195.
Ceglarek R., Sztaba M. (2015). Pozytywne aspekty starości. Refleksja w świetle personalizmu o inspiracji chrześcijańskiej, [w:] K. Jagielska, A. Mirczak (red.), Starzejemy się w dobrym stylu, Kraków – Świętochłowice: Wydawnictwo Scriptum, s. 107–134.
Celary I. (2011). Aktywność seniorów w społeczno-religijnym wychowaniu dorastających wnuków, [w:] A. Fabiś, M. Muszyński (red.), Społeczne wymiary starzenia się, t. 4, Bielsko-Biała: Stowarzyszenie Gerontologów Społecznych; Wyższa Szkoła Administracji, s. 49–58.
Cichoń W. (1980). Aksjologiczne podstawy teorii wychowania, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Czerepaniak-Walczak M. (2009). Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursu czasu wolnego, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 219–235.
Czykier K. (2013). Międzygeneracyjna transmisja kultury w rodzinie wiejskiej wielopokoleniowej. Problem cyfrowego wykluczenia i dystansu międzypokoleniowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t. 297, s. 159–170.
Delors J. (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb, przeł. W. Rabczuk, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich; Wydawnictwa UNESCO.
Dołęgowski A. (2015). Między nami nie ma granic – o integracji międzypokoleniowej, [w:] A. Leszczyńska-Rejchert, L. Domańska, E. Subocz (red.), Seniorzy w pryzmacie koncepcji „Społeczeństwo dla wszystkich grup wieku”, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, s. 45–55.
Dzięgielewska M. (1994). Dziadkowie w opinii studentów, „Zeszyty Problemowe PTG”, t. 2, nr 4, s. 138–142.
Elżanowska H. (2012). Międzypokoleniowa transmisja wartości w rodzinie, [w:] O. Gorbaniuk, B. Kostrubiec-Wojtachnio, D. Musiał, M. Wiechetek (red.), Studia z Psychologii w KUL, t. 18, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 97–114.
Jóźwik M. (2015). Międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”, t. 23, nr 1, s. 139–154.
Kamiński A. (1975). Pedagogika w służbie gerontologii społecznej, „Człowiek w Pracy i Osiedlu”, nr 4, s. 7–26.
Loreau D. (2008). Sztuka prostoty, przeł. J. Sobotnik, Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Łobożewicz T. (1994). Rekreacja i turystyka dziadków z wnukami, „Zeszyty Problemowe PTG”, t. 2, nr 4, s. 163–167.
Małyska A. (2017). Seniorzy nauczycielami patriotyzmu, „Studia Socialia Cracoviensia” 9, nr 2(17), s. 163–180.
Mead M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nawroczyński B. (1934). Świat faktów i świat wartości jako czynniki wychowania moralnego, [w:] Komitet Organizacyjny VI-go Międzynarodowego Kongresu Wychowania Moralnego, Siły moralne wspólne wszystkim ludziom, ich źródła i rozwój przez wychowanie. Referaty wygłoszone na IV Międzynarodowym Kongresie Wychowania Moralnego w Krakowie, Bydgoszcz: Zakłady Graficzne „Biblioteka Polska w Bydgoszczy”, s. 88–93.
Nowak M. (2000). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: Redakcja Wydawnictwo KUL.
Orzechowska G. (1994). Miejsce i rola człowieka starszego w rodzinie wiejskiej, „Zeszyty Problemowe PTG”, t. 2, nr 4, s. 110–118.
Pawlas-Czyż S. (2008). Przeciw ageizmowi. O potrzebie wzmacniania społecznej pozycji człowieka starego, „Wychowanie na co Dzień”, nr 7–8, s. 32–36.
Rostowska T. (2001). System wartości rodziców i dzieci jako zadanie rozwojowe, [w:] D. Kornas-Biela (red.), Rodzina. Źródło życia i szkoła miłości, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 217–229.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 24 II 2017 r., poz. 356, w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
Schmid W. (2017). Spokój ducha. Co zyskujemy z wiekiem, przeł. B. Niedźwiedzka, Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal.
Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szukalski P. (2012). Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Szymczyk L. (2017). Rola rodziny w rozwijaniu systemu wartości, „Łódzkie Studia Teologiczne”, t. 26, nr 1, s. 7–20.
Tchorzewski A.M. de (2004). Obszary refleksji i badań pedagogicznych nad rodziną, [w:] A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI w., Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, s. 50–59.
Twardowska-Rajewska J. (2013). Deficyty opiekuńcze wobec osoby starszej, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie, t. 23, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 171–185.
Wilk R.K. (2017). O sensie życia. Fundamentalny dramat człowieka, Kraków: Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt.
Wojtanowska A. (2003). Wychowawczy przekaz wartości w rodzinie wielopokoleniowej, [w:] J. Homplewicz (red.), Pedagogika jesieni. Problemy wychowawcze ludzi starszych, Rzeszów: Wydawnictwo: Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. Józefa Sebastiana Pelczara, s. 119–145.
Wołosiuk B. (2011). Wartości chrześcijańskie w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Paedagogia Christiana”, nr 1(27), s. 185–202.
Wnuk W. (2013). Potencjał osób starszych, [w:] P. Błędowski, A. Stogowski, K. Wieczorkowska-Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, s. 21–32.
Zych A. (1999). Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 666
Number of citations: 0