The Pedagogical Implications of Theological Anthropology
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2020.1.001Keywords
anthropology, family, upbringing, Christianity, responsibilityAbstract
The author claims that the theological conceptions of humans, even though they are empirically unverifiable (just as is the case with all theology), can be inspiring for pedagogical theory and practice. According to the author, among the most important and inspiring theological statements we can indicate the creation of the human soul directly by God.
Understanding and treating people as directly created by Infinite Love suggests that interpersonal relations (love) are the most important things in a human life. This perspective enables the construction of an appropriate hierarchy of aims, objectives and instruments in upbringing and education. The ability to create deep, lasting, interpersonal relationships should be treated as the most important aim of upbringing. One should never forget that interpersonal relationships are a crucial factor (we may even say the most important instrument) in education. Paying too much attention to technological conditions and information technology tools in education, while disregarding more important issues such as the personality of teacher/educator, would be a grave error.
References
Ablewicz K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Aronson E. (2002). Człowiek istota społeczna, przeł. J. Radzicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Baudrillard J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.
Bell D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dogiel G. (1992). Antropologia filozoficzna, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Durkheim É. (2006). Samobójstwo. Studium z socjologii, przeł. K. Wakar, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Giddens A. (2012). Socjologia. Wydanie nowe, przeł. O. Siara, A. Sulżycka, P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzelak S. (2009). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, wyd. 2 rozszerzone, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Grzelak S. (red.) (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, wyd. 2, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Habachi R. (1968). U źródeł człowieczeństwa, przeł. W. Sukiennicka, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Honoré C. (2011). Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, przeł. W. Mitura, Warszawa: Drzewo Babel.
Jagieła J. (2007). Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Katechizm Kościoła Katolickiego (1994). Poznań: Pallottinum.
Kawecki I. (2004). Wiedza praktyczna nauczyciela (studium etnograficzne), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kręcidło J. (2007). Dlaczego Bóg uczynił Chrystusa grzechem (2 Kor 5,21)?, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, t. 60, nr 4, s. 273–286.
Kupisiewicz C. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny oraz niektóre środki zaradcze, wyd. 5, Warszawa: PWN.
Kupisiewicz C. (1994). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”.
Márquez M.I., Rossa C. (2019). Wychowanie interpersonalne, „Paedagogia Christiana”, nr 1(43), s. 419–436.
Mastalski J. (2005). Szkolne interakcje zaburzające skuteczne wychowanie, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Nowak M. (2001). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Nowak-Dziemianowicz M. (2006). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń, wyd. 2, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Nowak-Dziemianowicz M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Okoń W. (1968). Zarys dydaktyki ogólnej, wyd. 3, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Wojcieszek K. (2013). Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Postman N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Ryk A. (2012). W poszukiwaniu pedagogicznego arché. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
Sztompka P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa, wyd. 2, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Śliwerski B. (2004). Współczesne teorie i nurty wychowania, wyd. 4, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śnieżyński M. (1995). Nauczanie wychowujące, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Tchorzewski A.M. de (2002). Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, [w:] A.M. de Tchorzewski (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz: Wers.
Tchorzewski A.M. de (2016). Wstęp do teorii wychowania, Kraków: Akademia Ignatianum; Wydawnictwo WAM.
Tchorzewski A.M. de (2017). Imperatyw pedagogiczny jako element strategii wychowawczej, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 20, nr 2, s. 61–84.
Wojcieszek K. (2019). Program profilaktyczny dla rodziców „Dżungla”. Struktura, zasady i możliwości zastosowania, „Studia Paedagogica Ignatiana”, t. 22, nr 3, s. 39–50.
Woliński P. (2016). Abdykacja rodziców z funkcji wychowawczych. Wykład wygłoszony podczas III Kongresu Życia i Rodziny 31.03.2016 r. w Warszawie, https://www.youtube.com/watch?v=0mCXtQw2pA4.
Zwoliński A. (2013). Samobójstwo jako problem osobisty i publiczny, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 567
Number of citations: 0