Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Educational Paths for Children with Disabili-ties – Parents’ Dilemmas
  • Home
  • /
  • Educational Paths for Children with Disabili-ties – Parents’ Dilemmas
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 2 (2019): Contemporary Polish family in relation to some pedagogical dilemmas /
  4. Case Reports

Educational Paths for Children with Disabili-ties – Parents’ Dilemmas

Authors

  • Maria Kościółek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-4155-2245

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.009

Keywords

disability, intellectual disability, special education, integration, inclusion

Abstract

In the discussion on children’s rights to education, no one doubts that a disabled child has the same rights as any other child to learn in conditions adapted to their age and needs. Currently, in Poland, there are three systems of education for students with disabilities: a segregated education system – schools and special centers; an integrated education system – integrated schools and schools with integration departments; an inclusion education system – mainstream schools. When a child has the choice about the need for special education, only parents or legal guardians have the right to decide on the choice of educational path. Two main objectives were formulated in the undertaken research: learning the motives of parents with children with a moderate intellectual disability in choosing a particular type of school and examining the extent to which they benefited from support in making this decision. The research material was collected thanks to the use of an interview questionnaire. The research group consisted of parents, mainly mothers whose children were in the first stage of education. Three subgroups of respondents were distinguished, the first subgroup were mothers whose children were covered by special school education, children of the second subgroup of mothers attended an integration school, the third subgroup were mothers whose child enjoyed an inclusive education in a public school. The obtained research results prove that the decision to choose the educational path of one’s disabled child depends on many factors, depending on the type of facility chosen.

References

Baczała D., Obraz pedagoga specjalnego w percepcji rodziców dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, w: Pedagogika specjalna-koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. 2, red. T. Żółkowska, PRINT GROUP D. Krzanowski, Szczecin 2007, s. 201–206.

Błeszyński J., Realia wspomagania osób niepełnosprawnych w polskim systemie edukacyjnym, w: Pedagogika specjalna-koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. 2, red. T. Żółkowska, PRINT GROUP D. Krzanowski, Szczecin 2007, s. 135–145.

Bogucka J., Kościelska M., Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, PWN, Warszawa 1996.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Strategia kształcenia osób niepełnosprawnych. Dia-gnoza pozoru, w: Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, red Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013, s. 179–198.

Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, red. Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Ćwirynkało K., Bartnikowska U., 25 lat funkcjonowania Ustawy o systemie oświaty. Tendencje w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 23, s. 88–102.

Dryżałowska G., Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna, model kształcenia integracyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Firkowska-Mankiewicz A., Szumski G., Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce, w: D. Smith, Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 319–346.

Góralczyk E., Choroba w życiu twojego dziecka, CMPPP-MEN, Warszawa 1996.

Grzyb B., Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Husak P., Bielkina-Kowalczuk H., Inkluzja jako forma nauczania dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, „Studia i Prace Pedagogiczne” 2014, nr 1, s. 143–150.

Karwowska M., Dylematy macierzyństwa tworzonego dla niepełnosprawnego dziecka, w: By człowiek nie musiał cierpieć. Księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Aleksandrze Maciarz, red. A. Zych, A. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2007, s. 213–224.

Kornas-Biela D., Wokół początku życia ludzkiego, Instytut Wydawniczy PAX, Poznań 2002.

Kosakowski Cz., Dziecko niepełnosprawne w szkole masowej – możliwości i ograniczenia, w: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, red. Cz. Kosakowski, M. Zaorska, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2001, s. 59–67.

Kossowska A., Rodzic dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wróg czy przyjaciel nauczyciela?, E-Biuletyn SPE, specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2018, s. 10–12.

Kościelska M., Trudne macierzyństwo, WSiP, Warszawa 1998.

Kościółek M., Lęk rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, w: Dziecko a świat dorosłych, red. M. Duda, B. Gulla, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 2009, s. 75–81.

Kruk-Lasocka J., Samostanowienie, edukacja inkluzyjna a integracja na poziomie przedszkolnym, w: Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. 2, red. T. Żółkowska, PRINT GROUP D. Krzanowski, Szczecin 2007, s. 87–92.

Kupisiewicz M., Słownik pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Obuchowska I., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, wyd. 5, WSiP, Warszawa 2008.

Parys K., Ciągłość i zmiany w systemie kształcenia specjalnego – ujęcie normatywne i funkcjonalne, w: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością wobec tradycji i innowacji, t. 4, red. G. Gunia, A. Ochman, M. Trojańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 46–71.

Przybyszewska M., Rodzice uczniów kształcących się w klasach integracyjnych – ich motywy i oczekiwania, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 6, s. 49–69.

Skibska J., Wiedza rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym o edukacji włączającej oraz jej ocena. Komunikat z badań, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 23, s. 160–172.

Skibska J., Wymiary spostrzegania integracji i edukacji włączającej przez rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym uczących się w klasach integracyjnych. Komunikat z badań, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 23, s. 146–159.

Stelter Ż., Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Difin SA, Warszawa 2013.

Stobart G., Czy psychologia potrafi uzasadnić ideę integracji dzieci o specjalnych potrzebach?, w: Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, red. G. Fairbairn, S. Fairbairn. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s. 38–68.

Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków–Warszawa 2016.

Żyta A., Szanse i zagrożenia integracyjnego kształcenia i bytowania osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, w: Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i integracjach społecznych, red. Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003, s. 29–31.

Kossowska A., http://dzielnyfranek.blogspot.com/2018/08/swiaty-rownolege-iogoszenie-o-prace.html [dostęp:10.09.2018]

http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf [dostęp: 24.10.2018]

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)
  • PDF

Published

2019-08-31

How to Cite

1.
KOŚCIÓŁEK, Maria. Educational Paths for Children with Disabili-ties – Parents’ Dilemmas. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 31 August 2019. Vol. 22, no. 2, pp. 189-214. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.2.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 2 (2019): Contemporary Polish family in relation to some pedagogical dilemmas

Section

Case Reports

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1377
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

disability, intellectual disability, special education, integration, inclusion
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop