Parents Towards the Topic of Their Children’s Sexual Education. Research Report
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.008Keywords
sexual education, education in the family, sexuality, familyAbstract
In this article it is assumed that the family is an important environment for children’s sexual education. Family education can affect the knowledge, behavior and development of adolescents in the area of their sexuality. The first part of this article introduces the thesis, that family is an important environment in determining the sexual behavior of adolescents. Next, the methodological assumptions of the research are presented. It answers the following question: what is the parental attitude to the sexuality of their children. Subsequently, there specific research problems are presented: what is parental activity in the field of sexual education, what are the difficulties with sexual education, what are the parental needs identified in this area? The research has been carried out by means of a diagnostic survey. The group of respondents comprised 66 women and 11 men, parents of children aged 15–18. The respondents were aged 33–58 and came from Szczecin. In the middle part of the text, results of scientific research are presented connected with pedagogical proposals. The research results show that most respondents undertake the task of the sexual education of their children. Parents also perceive that many behaviors are causally connected with sexual education, for example – with the quality of relationship in marriage. The character of the conversation about sex between parents and children is rather instrumental than relational. The whole article contains pedagogical reflection on the topic of sexual education in the families of adolescents.
References
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Bołoz W., Promocja osoby w rodzinie, Wydawnictwo ATK, War-szawa 1998.
Górska L., Podmiot i podmiotowość w wychowaniu. Studium w perspektywie poznawczej pedagogiki integralnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
Jundziłł E., Rola prawidłowo zaspokojonej potrzeby miłości w życiu dorosłego człowieka, w: Miłość i seks w percepcji uczniów, red. R. Pawłowska, E. Jundziłł, Wydawnictwo Uczelniane Bałtyc-kiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, Koszalin 1999, s. 75–102.
Jundziłł E., Środowiskowe uwarunkowania kształtowania się postaw młodzieży wobec seksu, w: Miłość i seks w percepcji uczniów, red. R. Pawłowska, E. Jundziłł, Wydawnictwo Uczelniane Bałtyc-kiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, Koszalin 1999, s. 103–140.
Juul J., Twoja kompetentna rodzina, przeł. D. Syska, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2007.
Kempińska U., Małżeństwa młodocianych. Ciąża, ślub i co dalej…?, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012.
Kołodziej B., Rola rodziny w kształtowaniu postawy wobec życia jako fundamentalnej wartości, w: Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, red. D. Kornas-Biela, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001, s. 231–252.
Kurzępa J., Zagrożona niewinność. Zakłócenia rozwoju seksualności współczesnej młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.
Laphimon M., A Glossary of Term In Gender and Sexuality, The Rockefeller Foundation, Seul 2005, za: Z. Lew-Starowicz, Seksuologia psychospołeczna, w: Podstawy seksuologii, red. Z. Lew-Starowicz, V. Skrzypulec, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010, s. 25–67.
Lew-Starowicz Z., Encyklopedia erotyki, Muza, Warszawa 2004.
Lew-Starowicz Z., Seks partnerski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1983.
Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.
Mastalski J., Zaniedbane paradygmaty formacyjne nastolatka, „Studia Pedagogica Ignatiana” 2017, t. 20, nr 2, s. 103–118.
Mazan A., Metody integracji w wychowaniu rodzinnym, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012, s. 129–138.
Obuchowska I., Psychologiczne aspekty dojrzewania, w: Dojrzewanie, red. A. Jaczewski, B. Woynarowska, WSiP, Warszawa 1982, s. 131–206.
Obuchowska I., Jaczewski A., Rozwój erotyczny, Żak, Warszawa 2002.
Oleszkowicz A., Senejko A., Dorastanie, w: Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, PWN, Warszawa 2001, s. 163–201.
Półtawska W., Rola rodziców w wychowaniu seksualnym młodzieży, w: Wychowanie w rodzinie, red. F. Adamski, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2010, s. 193–208.
Rojewska E., Personalistyczna orientacja wychowawcza rodziców a integracja seksualna młodzieży. Badania empiryczne, niepublikowana rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Zdzisława Kroplewskiego, Szczecin 2015, s. 119–120.
Ryś M., Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie, „Problemy Rodziny” 1993, nr 1, s. 20–24.
Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.
Tyszka Z., Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań – możliwości współdziałania badawczego, „Roczniki Socjologii Rodziny” 1998, t. 10, s. 77–90.
Waszyńska K., Zielona-Jenek M., Zjawisko seksualizacji jako wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Studia Edukacyjne” 2016, nr 39, s. 351–375.
Włodarczyk R., Żłobicki W., Wstęp, w: Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiary teoretyczny i praktyczny, red. R. Włodarczyk, W. Żłobicki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, s. 9–10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 1238
Number of citations: 0