The Role of the Family in the Education for Free Time, Recreation and Tourism
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.006Keywords
upbringing, family, leisure, recreation, tourismAbstract
Caring for a high level of participation in various forms of physical culture by children and youth seems to be an essential element of preparing them for adult life, and thus for functioning in society. This article presents reflections on the role of the family in the process of educating people to consciously participate in physical culture, manifested by physical activity in their free time. The phenomenon of free time was considered in the context of educational functions, in two perspectives, i.e. education to free time and education in free time. Recreation and tourism have been chosen from among human leisure activities, which are socially desirable and have proven educational values in numerous scientific studies. Therefore, at the beginning of the discussion, the analysis of the educational potential of these three phenomena was presented. Then, the essence and stages of the implementation of the education process to free time, recreation and tourism were discussed. Conclusions from the research of various authors concerning the influence of the family on the level of recreational and tourist activity in leisure time are also presented. The article is an attempt to indicate some main aspects of this classic issue, especially in the context of observed changes in the ways of the realization of free time by the youngest generation. The dominance of sedentary activities over physical activities is noticeable, resulting from technical progress, including computerization and the development of social media.
References
Biernat T., Sobierajski P., Młodzież wobec małżeństwa i rodziny. Raport z badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Koper-nika, Toruń 2007.
Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.
Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie do czasu wolnego: poszukiwanie miejsca dla homo ludens w świecie homo faber, w: Wychowa-nie. Pojęcia – Procesy – Konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 303–323.
Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika czasu wolnego: schole w szkole i poza szkołą, w: Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, red. R. Winiarski, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011, s. 200–235.
Dąbrowski A., Pozaszkolna kultura fizyczna młodzieży – rzeczywistość a potrzeby i oczekiwania, Studia i Monografie, AWF, Warszawa 1997.
Dąbrowski A., Rowiński R., Wpływ szkoły na kształtowanie potrzeb turystycznych uczniów, w: Aksjologia turystyki, red. Z. Dziubiński, Salezjańska Organizacja Sportowa RP, Warszawa 2006, s. 282–294.
Demel M., Humen W., Rola szkoły w wychowaniu do rekreacji fizycznej, „Studia Pedagogiczne” 1970, nr 20, s. 315–317.
Dziubiński Z., Socjalizacja do kultury fizycznej. Socjologiczna próba przybliżenia zagadnienia, „Lider” 2009, nr 12, s. 7–11.
Grochociński M., Przygotowanie dzieci do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego, WSiP, Warszawa 1979.
Janke A.W., Wolnościowy aspekt wychowania w rodzinie w perspektywie interakcjonizmu symbolicznego, w: Wolność jako wartość i problem edukacyjny, red. A.M. de Tchorzewski, Wydawnictwo „Wers”, Bydgoszcz 1999, s. 123–134.
Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Osobowościowe i społeczne uwarunkowania rekreacji, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe, red. I. Kiełbasiewicz-Drozdowska, W. Siwiński, AWF, Poznań 2001, s. 41–55.
Kosiewicz J., Czas wolny i wolność wyboru, w: Turystyka i rekreacja. Wymiary teoretyczne i praktyczne, red. J. Kosiewicz, K. Obodyński K., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Rze-szowskiego, Rzeszów 2006, s. 211–218.
Kowalik T., Turystyka rodzinna, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1982.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1996.
Kwilecka M., Bezpośrednie funkcje rekreacji, Almamer, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2006.
Lubański K., Pedagogiczny potencjał turystyki, „Zeszyty Naukowe ALMAMER” 2006, nr 3, s. 145–160.
Łobożewicz T., Wolańska T., Rekreacja i turystyka w rodzinie, PTNKF, Estella, Warszawa 1994.
Łobożewicz T., Bieńczyk G., Podstawy turystyki, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2001.
Łukawska A., Nauka i czas wolny uczniów szkół podstawowych i średnich, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, Prace Pedagogiczne, 1991, z. 13, s. 131–158.
Maj B., Społeczne uwarunkowania rekreacji ruchowej i turystyki młodzieży wielkomiejskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.
Mucha-Szajek E., Turystyka jako przedmiot badań nauk społecznych kultury fizycznej, Współczesne problemy hotelarstwa, gastronomii, turystyki i rekreacji, „Zeszyty Naukowe WSHiG” 2008, nr 3, s. 41–53.
Ożdziński J., Nowa rola czasu wolnego i rekreacji w Europie i w Polsce, w: Rekreacja, turystyka, kultura, red. B. Marciszewska, J. Ożdziński, AWFiS, Gdańsk 2004, s. 11–24.
Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2004.
Piotrowska H., Teoretyczne podstawy rekreacji, w: „Sport dla wszystkich”. Rekreacja dla każdego, red. T. Wolańska, TKKF Zarząd Główny, Warszawa 1994, s. 9–20.
Podstawy turystyki, red. S. Toczek-Werner, AWF, Wrocław 2005.
Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, red. K. Przecławski, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Przecławski K., Turystyka a wychowanie, Nasza Księgarnia, War-szawa 1973.
Przecławski K., Socjologiczne problemy turystyki, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
Przecławski K., Czas wolny dzieci i młodzieży, w: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 75–76.
Rut J., Turystyka i rekreacja dla pracy i wypoczynku, Wydawnictwo Koraw, Rzeszów 1998.
Siwiński W., Społeczno-wychowawcze zadania specjalisty kultury fizycznej i turystyki w organizacji czasu wolnego dla osób w różnych grupach wiekowych, w: Turystyka, rekreacja i sport jako problem wychowawczy współczesnego człowieka, red. W. Siwiński, PDW „Ławica”, Poznań 1993, s. 210–214.
Siwiński W., Pedagogika czasu wolnego i jej związki z rekreacją, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe, red. I. Kiełbasiewicz-Drozdowska, W. Siwiński, AWF, Poznań 2001, s. 29–40.
Siwiński W., Współczesne problemy turystyki i rekreacji w badaniach empirycznych nauk społecznych, Almamer, Warszawa 2007.
Szczepański J., Środowisko wychowawcze, w: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 819–820.
Toczek-Werner S., Czas wolny ucznia – nowe wyzwanie dla działalności edukacyjnej w szkole, w: Edukacja jutra. XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. K. Zatoń, T. Koszyc, M. Sołtysik, Wrocław 2007, s. 285–294.
Tyszka Z., Rodzina, w: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 695–698.
Tyszka Z., Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa, w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003, s. 137–154.
Wartecka-Ważyńska A., Turystyka młodzieży i jej uwarunkowania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.
Winiarski R., Wstęp do teorii rekreacji (ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji fizycznej), AWF, Kraków 1989.
Wolańska T., Rekreacja fizyczna i turystyka w rodzinie, w: Kultura fizyczna a rodzina. Materiały z ogólnopolskiej konferencji nauko-wo-metodycznej zorganizowanej 11–12.11.1994 r. w Białej Podla-skiej, red. S. Arasymowicz, PTNKF AWF w Warszawie, IWFiS w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska 1996, s. 19–25.
Wolańska T., Leksykon. Sport dla wszystkich – rekreacja ruchowa, AWF, Warszawa 1997.
Żukowska Z., Kultura fizyczna a rodzina, w: Kultura fizyczna a rodzina. Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowo-metodycznej zorganizowanej 11–12.11.1994 r. w Białej Podlaskiej, red. S. Arasymowicz, PTNKF AWF w Warszawie, IWFiS w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska 1996, s. 5–12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 1298
Number of citations: 0