Socialization in the Family and Consumer Culture
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.2.003Keywords
socialization, socialization in the family, consumer culture, consumer socialization, consumerismAbstract
The aim of the article is to show the socialization processes at work in the contemporary family, with a particular emphasis on one of the contexts of everyday life which is consumer culture. The subject of analyzes is the educational environment of the family, along with the circumstances of socialization in the context of the consumer culture which dominates in the contemporary world. In the face of this problem, this goal will be achieved through a critical analysis of studies on socialization in the postmodern family and consumer culture. The analysis carried out in the article focuses on three issues. One of the contexts of socialization in the family, which is consumer culture, is outlined. Next, the main aspects of socialization in the family as a mechanism knowing the system of meanings and the implementation to the participation of a person in a given social reality. The result of the analyzes carried out led to several conclusions. In such contexts, the challenges faced by the process of socialization in the family with regard to consumer culture are indicated. Undoubtedly, consumer socialization allows the younger generation to find themselves in the modern world. It is important that socialization also shapes the ability to make everyday choices.
References
Bauman Z., Globalizacja, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa 2000.
Bauman Z., Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
Biedroń M., Wpływ kultury indywidualizmu na relację między rodzicami i dziećmi, w: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, red. J. Izdebska, J. Szymanowska, Trans Humana, Białystok 2009, s. 245–264.
Błasiak A., Wychowanie w rodzinie, w: Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, red. B. Sieradzka-Baziur, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018, s. 137–172.
Bylok F., Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, „Śląsk”, Katowice 2013.
Charchuła J., Socjalizacja adolescentów w rodzinie – perspektywa socjologiczna, w: Wokół rodziny i dziecka – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. E. Dybowska, M. Prucnal-Wójcik, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2017, s. 183–200.
Dybowska E., Upbringing and Socialization of a Child in the Family in the Era of Consumer Culture, „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy” 2017, nr 7(4), s. 131–141.
Frątczak-Rudnicka B., Dzieci w roli konsumentów – przyspieszona socjalizacja konsumencka, w: Zmiana czy stagnacja? Społeczeństwo polskie po czternastu latach transformacji, red. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004, s. 88–99.
Juszczyk-Rygałło J., Socjalizacja dziecka – czas bezpowrotnie utracony (?), „Pedagogika”, 2017, t. 26, nr 2, s. 49–56.
Juszczyk-Rygałło J., Socjalizacja dziecka jako proces kształtowania tożsamości, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, t. 11, nr 4(42), s. 13–25.
Kawula S., Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Kołodziejczyk A., Trzy podejścia do wyjaśniania natury procesu socjalizacji konsumenckiej, „Psychologia Społeczna” 2012, t. 7, nr 3 (22), s. 272–280.
Kossakowski R., Uprzedmiotowione i „obrandowane”. Dzieci w kulturze towarów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, nr 1(53), s. 21–35.
Łaciak B., Komercjalizacja dzieciństwa, w: Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa, red. J. Izdebska, J. Szymanowska, Trans Humana, Białystok 2009, s. 61–174.
Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Modrzewski J., Sipińska D., Socjalizacja, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5 (R–St), Żak, Warszawa 2012, s. 803–814.
Modrzewski J., Sipińska D., Teoretyczne i praktyczne aspekty procesu socjalizacji, w: Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej. Przewodnik i teksty do ćwiczeń z socjologii wychowania, red. D. Sipińska, J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk, PWSZ im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie, Leszno 2010, s. 26–48.
Muszyński W., Kobieta i mall. Próba analizy socjologicznej, w: Pu-łapki (po)nowoczesności. Rodzina, płeć i role społeczne w oglądzie socjologicznym, red. K. Piątek, A. Barabasz, Wydawnictwo ATH w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2009, s. 117–138.
Sebesta A., Konsumpcjonizm i komercja jako wyzwanie pedagogiczne (refleksja nauczyciela etyki zawodowej), w: Wartości podstawowe w kontekstach współczesnych, red. M. Uliński, Aureus, Kraków 2010, s. 293–299.
Szlendak T., Komercjalizacja dzieciństwa. Kilka uwag krytycznych o niewygodnych wychowania dzieci w kulturze konsumpcji, „Kul-tura i Edukacja” 2005, nr 2, s. 20–28.
Szlendak T., Olechnicki K., Megaceremoniały i subświaty. O potransformacyjnych przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2014, R. LXXVI, z. 2, s. 293–309.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1993.
Wrzesień W., Modyfikacje wzorów socjalizacyjnych w czasach nałogowych konsumentów, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2014, R. LXXVI, z. 3, s. 261–281.
Wrzesień W., Zmiana pokoleń w czasach globalnej anomii, „Societas/Communitas” 2017, nr 2(24), s. 37–52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 913
Number of citations: 0