Szkoła przestrzenią wdrażania ucznia do samowychowania
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.004Słowa kluczowe
wychowanie, samowychowanie, szkoła, nauczyciel, uczeńAbstrakt
W procesie samowychowania wychowanek, stając się dla siebie wychowawcą, podejmuje wysiłek stawania się sobą poprzez wybór konkretnej, własnej drogi życiowej, podejmowanie samodzielnych decyzji i przyjmowanie za nią odpowiedzialności oraz poprzez kształtowanie poczucia własnej wartości, poznania siebie, akceptowania, formowania ideału własnej osoby i jego realizowania. Działania te nie pojawiają się w aktywności wychowanka samoczynnie. Etap wdrażania do samowychowania przypada na średni wiek szkolny, co oznacza, że szkoła jest tą przestrzenią, w której należy poszukiwać działań wdrażających do procesu samowychowania. Ciągle niedostatecznie opisane czynniki środowiskowe podjęcia pracy nad sobą stały się podstawą do dokonania analizy obszarów wychowawczych szkoły i wskazania na drzemiące w nich możliwości. Celem artykułu jest ukazanie roli wychowawcy/nauczyciela jako inspiratora i organizatora działalności samowychowawczej ucznia, rolę działalności organizacyjnej szkoły, ze szczególnym wskazaniem na udział w niej uczniów, wyrażającej się w samorządności, na znaczącą rolę grupy oraz czasu godzin wychowawczych. Podstawą do napisania artykułu stała się analiza literatury pedagogicznej dotyczącej samowychowania oraz pedeutologii. Analizowana problematyka wskazująca powyższe obszary oddziaływań ukazuje aspekty zarówno teoretyczne jak i praktyczne tychże oddziaływań.
Bibliografia
Ekert K., Jak pracować z młodzieżą na lekcjach wychowawczych, Instytut Edukacji Społecznej, Wrocław 2015.
Jundziłł I., O samowychowaniu, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975.
Kosz J., Współdziałanie w szkole – oczekiwanie i potrzeba współczesnej praktyki edukacyjnej, „Forum Dydaktyczne” 2009, nr 5‒6, s. 107‒118.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
Matulka Z., Samowychowanie chrześcijańskie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1995.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, O programie wychowawczym szkoły, Biblioteczka Reformy, Warszawa 2001.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
Pacek S., Jak kierować samowychowaniem uczniów, WSiP, Warszawa 1984.
Pietrasiński Z., Kierowanie własnym rozwojem, Iskry, Warszawa 1977.
Ramik-Mażewska I., Klasa szkolna jako przestrzeń innego, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 34, s. 89‒100.
Sempryk J., Podmiotowość i partnerstwo w wychowaniu, „Perspektiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2006, R. 5, nr 2(9), s. 109‒121.
Sowiński A.J., Samowychowanie w interpretacji pedagogicznej, Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
Sowisło M., Funkcje samorządu uczniowskiego: założenia i rzeczywistość, WSP, Kraków 1996.
Szybiak I., Z dziejów szkoły, w: Sztuka nauczania, t. 2: Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.
Tarnowski J., Pedagogika dialogu, w: Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1992.
Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Ziółkowski P., Samorząd uczniowski – idee, uwarunkowania, doświadczenia, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 453
Liczba cytowań: 0