Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The Education of Gifted Children in European Educational Systems: The Phenomenon of Tutored Home Schooling in England
  • Home
  • /
  • The Education of Gifted Children in European Educational Systems: The Phenomenon of Tutored Home Schooling in England
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 No. 3 (2017): Homeschooling: Current State and Perspectives /
  4. Articles and Dissertations

The Education of Gifted Children in European Educational Systems: The Phenomenon of Tutored Home Schooling in England

Authors

  • Anna Włoch Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.004

Keywords

education of gifted children, gifted child, educational policy, tutors, home schooling

Abstract

The aim of the article is to present the problem of the education of gifted children in European education systems and to describe the phenomenon of home tutoring in England, particularly the method of home schooling, which in the last decade has gained more and more supporters. The first part of the article shows how to define a gifted child in selected European education systems and presents the main forms of education and support for children and gifted youth. For the description I used data collected by Eurydice – European Information Network on Educational Systems. The second part of the article describes the phenomenon of home tutoring in England as a specific form of home schooling. Tutoring is also the practice of a traditional master-student relationship, so characteristic for English universities since their inception in the Middle Ages. Homeschooling became popular in the English education system in the 1970’s when the first household educators association was founded in England – Education Otherwise. English homeschooling involving tutors, paid for by the parents, has been steadily evolving in the last decade. This form of children education is more often being chosen not only by the intellectual elite, or English aristocratic families, but above all by extremely wealthy parents who see home tutoring as their chance to develop the skills and abilities of their children and a chance for to change their social status in the future. For the children of wealthy parents, who themselves have not completed reputable schools, home tutoring is a possibility to catch up, to acquire knowledge and skills, so that they can start studying at the best universities in the country or abroad.

References

Academic Ranking of World Universities, http://www.shanghairanking.com/ARWU2016.html [dostęp: 19.10.2016].

Budajczak M., Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Chłodna I., Homeschooling – szansa czy zagrożenie?, w: Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka, red. M. i P. Zakrzewscy, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2009, s. 105–120.

Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

Dubaj A., Jarecka R., Najlepsze szkoły katolickie. Info PL, http://www.sussex.info.pl/edukacja/system-szkolny/2563-najlepsze-szkoly-katolickie [dostęp: 19.10.2016].

Dziewulak D., Polityka oświatowa Wspólnoty Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1995.

Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1997.

Education for Gifted Children. Parliamentary Assembly Recommendation 1248 (1994), Council of Europe, https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805e3c5b [dostęp: 20.10.2016].

Dyrda E., Polityka, organizacja i programy pracy z uczniami zdolnymi w Anglii i Niemczech – analiza komparystyczna, w: Wokół problematyki zdolności, t. 2, red. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2011, s. 5–17.

Education Otherwise. History, http://www.educationotherwise.net/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=221 [dostęp: 19.10.2016].

Gmerek T., Elitarne szkolnictwo średnie w Anglii, Hiszpanii i Rosji, w: Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej, red. A. Gromkowska-Melosik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015, s. 71–102.

Gribble D., Guthrie B., Dick Kitto. Compost Champion and Advocate of Alternatives, „The Guardian”, 15.07.1999, https://www.theguardian.com/news/1999/jul/15/guardianobituaries2 [dostęp: 19.10.2016].

Gromkowska-Melosik A. (red.), Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.

Kamińska A., Kowalczyk A., Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym – doniesienie z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2014, nr 3(33), s. 123–138.

Kupisiewicz C., System mannheimski, w: Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1974, red. W. Okoń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978, s. 174–185.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Limont W., Wprowadzenie, w: Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, red. W. Limont, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Łukasiewicz-Wieleba J., Baum A., Kompleksowe wspieranie uczniów zdolnych. Program WARS i SAWA, Wydawnictwo Naukowe APS, Warszawa 2015.

Osewska E., Znaczenie szkół katolickich dla formacji katolików w Anglii i Walii, „Studia Pastoralne” 2013, nr 9, s. 119–126, http://www.wtl.us.edu.pl/e107_plugins/wtl_stp/index.php?numer=9&str=119-126 [dostęp: 18.10.2016].

Programme for International Student Assessment PISA, OECD, http://www.oecd.org/pisa/ [dostęp: 15.10.2016].

Systemy edukacji w Europie. Stan obecny i planowane reformy. Zjednoczone Królestwo – Anglia, Eurydice 2011, http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/anglia2011.pdf [dostęp: 19.10.2016].

Systemy edukacji w Europie. Stan obecny i planowane reformy. Zjednoczone Królestwo – Szkocja, Eurydice 2009, <http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2014/10/szkocja09.pdf> [dostęp: 19.10.2016].

Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie, przeł. E. Kolanowska, Eurydice, Fundacja Rozwoju Edukacji, Warszawa 2008.

Williams S., How the Rich Home-School Their Kids, „The Times Magazine”, 23.07.2016, s. 23–27.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-09-29

How to Cite

1.
WŁOCH, Anna. The Education of Gifted Children in European Educational Systems: The Phenomenon of Tutored Home Schooling in England. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 29 September 2017. Vol. 20, no. 3, pp. 63-83. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2017.3.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 No. 3 (2017): Homeschooling: Current State and Perspectives

Section

Articles and Dissertations

License

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 670
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

education of gifted children, gifted child, educational policy, tutors, home schooling
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop