Reflexivity in Education: The Process of Getting to Know Oneself
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.006Keywords
reflection, reflexivity, reflective thinking, self-knowledge, the process of upbringingAbstract
Reflexivity is a characteristic of every human being, the mental competence and human ability to be both a subject and object of cognition. It is a kind of internal dialogue that manifests itself in the concrete actions undertaken by the person. It is prone to reflection, thinking about something, analysis. Man, when he makes the effort to think, acquires the ability to reflect. It seems that modern education puts the focus on education aside from aspects of upbringing and self-education and yet an unreflective, schematic education brings with it many risks. In the process of upbringing, which lasts throughout human life, reflection is very important and necessary. Consequently, the subject of research of this paper is reflection in the context of the process of education. Therefore, in the theoretical aspect, reflections will be presented as a pedagogical category. Then we will discuss the basic concepts of reflexivity presented by John Dewey, Jürgen Habermas, David Kolb and Donald Schön. It will also show reflexivity from the perspective of the process of self-knowledge. Such reflectivity is a crucial point for pedagogical theory and education as it deals with the key problem of the subject and the process of becoming involved in it.
References
Chudy W., Refleksja, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006, s. 68–72.
Davies Ch.A., Reflexive Ethnography: A Guide to Researching Selves and Others, Routledge, London 2002.
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, tłum. J. Michalak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Dewey J., Jak myślimy?, tłum. Z. Bastgenówna, PWN, Warszawa 1988.
Habermas J., Knowledge and Human Interests, Heinemann, London 1971.
Hałas E., Refleksyjność jako zasada i problem teorii społecznej, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2011, nr 2(188), s. 191–202.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Jan Paweł II, Apel Jasnogórski. Rozważanie wygłoszone do młodzieży, Częstochowa, 18 czerwca 1983, <http://nauczaniejp2.pl/dokumenty/wyswietl/id/633> [dostęp: 4.10.2016].
Kazimierska I., Lachowicz I., Piotrowska L., Uczenie się dorosłych – cykl Kolba, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.
Kolb D., Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Prentice-Hall, Englewood Cliffs (NJ) 1984.
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Krąpiec M.A., Człowiek – suwerenny byt osobowy – w ujęciu Karola Wojtyły, „Zeszyty Naukowe KUL” 1979, nr 1–13, s. 65–71.
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 291–320.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Langer E., Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności, w: Poznanie. Afekt. Zachowanie, red. T. Maruszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993, s. 137–179.
Refleksyjność, w: Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1981.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycieli, Dz.U. 2012, poz. 131.
Schön D., The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, Basic Books, New York 1983.
Szymczak J., Ze zdarzeniami krytycznymi w tle. Namysł nad refleksją w zawodzie nauczyciela, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr 4(52), s. 55–74.
Tchorzewski A.M. de, Wstęp do teorii wychowania, Akademia Ignatianum w Krakowie – Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Woronowicz W., Dydaktyka wobec wpływu społecznego, w: Edukacja jutra.
VI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. K. Denek, T.M. Zimny, Agencja Promocji Nauki i Kultury „Menos”, Częstochowa 2000, s. 73–83.
Woronowicz W., Refleksyjny praktyk, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006, s. 72–74.
Zdziarski K., Nauczyciel – refleksyjny praktyk – puzzle pedagogiczne, w: Innowacyjność w zarządzaniu edukacją, red. L. Pawelski, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek 2015, s. 311–316.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 733
Number of citations: 0