The Neglected Formative Paradigms of a Teenager
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2017.2.004Keywords
neglect, paradigm, formation, teenager, marginalizationAbstract
The most endangered social group who are vulnerable to the adverse effects of civilizational changes are youth, a fertile ground for manipulation and the suggestive creation of fashion and trends. In this context, the author reflects on the process of education and formation of the young generation. He does this by referring to certain paradigms of formation, which seem at the present time neglected, forgotten or marginalized because they are uncomfortable. The author first, however, clarifies concepts such as paradigm and formation. Then the nine neglected formative paradigms of a teenager are discussed. These are: the teleological paradigm, the paradigm of limited trust, the paradigm of controlled self-reliance, the paradigm of individual approach, the detoxification paradigm, the paradigm of upbringing by presence, the de-stereotyping paradigm, the ecological paradigm and the spiritual paradigm.
References
Bauman Z., Płynny lęk, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, PAN, Kraków 1998.
Chlewiński Z., Formacja, w: Encyklopedia katolicka, t. 5, red. L. Bieńkowski i in., Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1989, kol. 389.
Denek K., W stronę pedagogiki czasu, w: Opieka. Wychowanie. Kształcenie. Moduły edukacyjne, red. W. Woronowicz, D. Apanel, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010, s. 9–44.
Dunlap R.E., Van Liere K.D., Mertig A.G., Emmet Jones R.E., New Trends in Measuring Environmental Attitudes: Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale, „Journal of Social Issues” 2000, t. 56, nr 3, s. 425–442.
Fromm E., O sztuce miłości, tłum. A. Bogdański, Sagittarius, Warszawa 1994.
Guardini R., Diario. Appunti e testi dal 1942 al 1964, Editore Morcelliana, Brescia 1964.
Hłobił A., Indywidualizacja kształcenia szansą urzeczywistnienia potrzeb i możliwości uczniów, „Edukacja Humanistyczna” 2015, nr 1(32), s. 113–121.
Illich I., Społeczeństwo bez szkoły, tłum. F. Ciemna, PIW, Warszawa 1976.
Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska „Christifideles laici”, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 1988.
Jan Paweł II, List do Rodzin, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 1998.
Jan Paweł II, Przemówienie do katechetów nauczycieli i uczniów (Włocławek, 6.06.1991), „L’Osservatore Romano” 1991, nr 6, s. 5–6.
Korporowicz L., Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji, Instytut Kultury – Instytut Socjologii UW, Warszawa 1995.
Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.
Mastalski J., Model rodziny zastępczej – wyzwania współczesnej cywilizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. Pedagogika” 2008, nr 3, s. 145–157.
Mastalski J., Etos nauczyciela XXI wieku a stereotypy edukacyjne, w: Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczycieli, red. J. Grzesiak, t. 1, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Kalisz 2007, s. 131–147.
Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko, Salwator, Kraków 2014.
Mastalski J., Przestrzenie obaw i dylematów związanych z jakością kształcenia, w: Jakość innowacji i ewaluacja w edukacji, red. J. Grzesiak, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu – PWSZ w Koninie, Kalisz – Konin 2015, s. 39–50.
Mastalski J., Szkoła wobec wyzwań globalizmu, „Wychowanie na co Dzień” 2007, nr 7–8, s. 3–4.
Mastalski J., Zasady edukacyjne w katechezie. Na podstawie badań przeprowadzonych w krakowskich gimnazjach, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2002.
Nelson T.D., Psychologia uprzedzeń, tłum. A. Nowak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Wydawnictwo Graffiti, Toruń 2004.
Papież Franciszek, Encyklika „Lumen fidei”, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków 2013.
Przybył I., Obecność wychowania w doświadczeniu ponowoczesnej jednostki,
„Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2016, nr 1, s. 156–171.
Rowid H., Podstawy i zasady wychowania, Wydawnictwo Oświatowe „Wspólna Sprawa”, Warszawa 1957.
Skreczko A., Wychowanie ekologiczne w rodzinie, „W Służbie Miłosierdzia” 2006, t, 3, nr 8, s. 4.
Skreczko A., Wychowanie do odpowiedzialności, „W Służbie Miłosierdzia” 2007, t. 4, nr 11, s. 4.
Szałach S., Zaufanie w relacjach interpersonalnych – wybrane aspekty, „Edukacja Humanistyczna” 2013, nr 1(28), s. 177–183.
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków 2007.
Tchorzewski A. de, Sukces i porażka w wychowaniu, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2014, nr 4(34), s. 9–26.
Zeichner K.M., Alternative Paradigms of Teacher Education, „Journal of Teacher Education” 1983, t. 34, nr 3, s. 3–9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 344
Number of citations: 0