Contemporaneity − Threats to the World of Values
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.007Keywords
contemporaneity, axiology, values, education, upbringing, process, problems of axiology, threats axiological, destruction of values, banalization, manipulation terminologyAbstract
Contemporaneity is a category undertaken by many scientific disciplines. This is a part of the problem of all these phenomena that people experience in their activities. This is reflected in their proceedings; elections; lifestyles and life plans. For this reason; the analysis of the risks in the process of building a personal axiological space is an important issue in axiological research. The particular importance of these risks are disclosed in the process of introducing pupils to the world of values. It is a multi-step process: from identification and recognition of the value to their understanding; internalization and manifestation. At each stage; there is a risk of the disorder. In this article author reviews the basic threats (dangers) on each of these steps in the process of building one’s own axiological space.
References
Anomia, http://www.mastalski.pl/michal85.html.
Anomia, w: „Poradnik Pedagogiczno-Resocjalizacyjny”, http://www.poradnikpr.info/?p=633.
Bartnik C., Fałszowanie słów, „Nasz Dziennik”, 2–3 lipca 2011.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce – Lublin 2003.
Denek K, Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Wydawnictwo UAM, Poznań – Toruń 1994.
Durkheim E., O podziale pracy społecznej, przeł. K. Wakar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Edukacja a życie codzienne, t. 1, red. A. Radziewicz-Winnicki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2002.
Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności, red. F. Adamski, A.M. Tchorzewski, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999.
Frąckowiak T., Edukacja, demokracja i sumienie (studium pedagogiczne), Wydawnictwo Eruditus, Poznań 1998.
Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie, Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 1995.
Furmanek W., Deficyt miłości, Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 2011.
Furmanek W., Miłość, zagubiona wartość współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 2011.
Gajda J, Wartości w życiu człowieka. Prawda, miłość, samotność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.
Jan Paweł II, Wychowanie do wartości moralnych, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978–1999), wybór i redakcja A. Wieczorek, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2000.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Rzym 1995.
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Rzym 1979.
Knotz K., Seks jakiego nie znacie. Dla małżonków kochających Boga, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2010.
Kowalczyk S., Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2006.
Kruczek A., Gender gorsze od totalitaryzmu, „Nasz Dziennik”, 30.07.2013, www.naszdziennik.pl/mysl/49499,gender-gorsze-od-totalitaryzmu.html.
Lepa A., Kult banału w mediach, http://www.niedziela.pl/artykul/86589/nd/Kult-banalu-w-mediach.
Miszalska A., Psychokulturowy kontekst rozwoju kapitalizmu w Polsce, „Kultura i Społeczeństwo” 1997, nr 4.
Ożóg K., Ja chyba wymiękam. Rozmowa z Profesorem, 11–16.01.2011, http://www.nowiny24.pl.
Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Radziewicz-Winnicki A., Oblicza zmieniającej się współczesności (szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Rzuciło K., Wychowanie religijne to dopiero sukces, w: Sukces wychowawczy, red. J. Homplewicz, Instytut Teologiczno-Pastoralny, Rzeszów 1999.
Szacki J., Durkheim, PWN, Warszawa 1964.
Tischner J., Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1982.
Wawrzak-Chodaczek M., (Czy?) Kryzys wartości moralnych młodzieży, „Kultura – Historia – Globalizacja”, 2010, nr 8.
Wojtyła K., Osoba i czyn, wyd. 2, Wydawnictwo PTT, Lublin 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 367
Number of citations: 0