Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Uw Determinants of Trips to Art Galleries and Museums Organized by Early School Education Teachers
  • Home
  • /
  • Uw Determinants of Trips to Art Galleries and Museums Organized by Early School Education Teachers
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 No. 4 (2024): Biographies in Educational Contexts /
  4. Case Reports

Uw Determinants of Trips to Art Galleries and Museums Organized by Early School Education Teachers

Authors

  • Elżbieta Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0003-4332-3232
  • maria Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0003-2351-8286
  • Ula Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0001-9674-321X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.005

Keywords

museums, galleries, trips, early childhood education, COVID-19 pandemic

Abstract

Questions about the quality of education for pupils who live in a world dominated by digital media in the post-pandemic era inevitably trigger the urgent need for organized reactivation of aesthetic education. In the most general sense, aesthetic education covers all activities and experiences related not only to the interpretation of cultural texts that stimulate harmonious experiences, but also to nurturing children’s active engagement with art.

Given the role of pupils’ direct interaction with works of art, alongside their own expressive and creative activities in developing their sense of aesthetics, this article underscores the importance of trips to art galleries and museums organized by early school education teachers during non-pandemic periods, as well as the difficulties faced in this area during the pandemic (e.g., sanitary restrictions).

The research sought to identify the factors influencing the planning and organization of trips to museums and art galleries by early school education teachers. The article presents findings on the frequency, necessity, and conditions of pupils’ encounters with art in cultural institutions, as organized by early school educators.

Author Biographies

Elżbieta, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Ewa Piwowarska - dr hab., prof. UJD w Częstochowie

Dr hab. w dziedzinie nauki społeczne, w dyscyplinie pedagogika

Profesor nadzwyczajny, pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (Polska), wieloletni pracownik Instytutu Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej.

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół edukacji plastycznej prowadzonej w przedszkolach i szkołach podstawowych.  W ramach działalności naukowej opublikowała kilka monografii autorskich, m.in.: Modelowanie form przestrzennych przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (2018), Poznawanie i rysowanie brył przez dzieci w wieku 3-9 lat - ujęcie procesualne i edukacyjne (2019), współredagowała prace naukowe oraz opublikowała ponad setkę artykułów i rozdziałów w krajowych oraz zagranicznych opracowaniach naukowych. Opiekun naukowy kilkuset prac magisterskich i dyplomowych.

maria, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Warzocha Anna – dr UJD w Częstochowie

Dr w dziedzinie nauki humanistyczne, w dyscyplinie literaturoznawstwo.

Adiunkt, pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (Polska). Wieloletni nauczyciel przedszkola, edukacji wczesnoszkolnej i doradca metodyczny dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół obszarów i zagadnień związanych z literaturą adresowaną do dzieci i jej praktyką, organizacją procesu komunikacji literackiej młodszych uczniów w kontekście kulturowo – cywilizacyjnym. W ramach prowadzonej działalności naukowej opublikowała wielu prac naukowych. Autorka monografii Wychowanie do lektury 2.0.

Ula, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Urszula Ordon - dr hab., prof. UJD w Częstochowie

Autorka kilku monografii naukowych, współredaktorka wielu prac naukowych. Autorka kilkudziesięciu prac naukowych. Opiekun naukowy kilkuset prac magisterskich i dyplomowych.

References

Biarincová P. (2023). Vybrané state z výtvarnej edukácie, Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ružomberku, Vydavateľstvo Verbum.

Burszta W.J. (2015). Preteksty, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Eco U. (2019). Na ramionach olbrzymów. Wykłady na festiwalu La Milanesiana w latach 2001–2015, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa: Noir Sur Blanc.

Gołaszewski T. (1967). Dziecko w muzeum. Funkcje muzeum w wychowaniu estetycznym dziecka, Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Hejmej A. (2022). Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Kraków: Universitas.

Kosno M., Spodaryk M. (2021). Dzieci i sztuka, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.

Lowenfeld V., Brittain W.L. (1997). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przeł. K. Polakowski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

McLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.

Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaręba, Kraków–Warszawa: Karakter.

Nożyński M., Okólski S. (2021). Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 13, nr 4, s. 63–79, https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.5

Papuzińska J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Pater R. (2016). Edukacja muzealna – muzea dla dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piwowarska E., Karbowniczek J., Ordon U. (2023). Early Childhood Education Teachers’ Encounters with Art Presented in Museums and Galleries: Selected Aspects, „Multidisciplinary Journal of School Education”, t. 12, nr 2 (24), s. 419–436, https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1224.20

Regiewicz A., Florczyk T. (2022). Dialog muzyki z literaturą. Scenariusze lekcji dla liceum i technikum, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Skutnik J. (2008). Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Szeląg M. (2014). Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement. Część 1 i 2, Kraków–Warszawa: Universitas, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Szeląg M., Skutnik J. (red.) (2010). Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, Poznań: Muzeum Narodowe.

Szuman S. (1962). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Uhrinová M., Vargová M. (2021). Regional Identity in Terms of Professional Training of Future Teachers, [w:] J. Szada-Borzyszkowa, E. Jakubowska (red.), Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku, Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie, s. 185–194.

Vetulani J. (2014). Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini.

Warzocha A. (2020). Wychowanie do lektury 2.0, Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.

Wojnar I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2024-12-23

How to Cite

1.
PIWOWARSKA, Ewa, WARZOCHA, Anna and ORDON-MIZERA, Urszula. Uw Determinants of Trips to Art Galleries and Museums Organized by Early School Education Teachers. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 23 December 2024. Vol. 27, no. 4, pp. 91-107. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.4.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 No. 4 (2024): Biographies in Educational Contexts

Section

Case Reports

License

Copyright (c) 2024 Ewa Piwowarska, Anna Warzocha, Urszula Ordon - Mizera

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 138
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

museums, galleries, trips, early childhood education, COVID-19 pandemic
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop