Uw Determinants of Trips to Art Galleries and Museums Organized by Early School Education Teachers
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.005Keywords
museums, galleries, trips, early childhood education, COVID-19 pandemicAbstract
Questions about the quality of education for pupils who live in a world dominated by digital media in the post-pandemic era inevitably trigger the urgent need for organized reactivation of aesthetic education. In the most general sense, aesthetic education covers all activities and experiences related not only to the interpretation of cultural texts that stimulate harmonious experiences, but also to nurturing children’s active engagement with art.
Given the role of pupils’ direct interaction with works of art, alongside their own expressive and creative activities in developing their sense of aesthetics, this article underscores the importance of trips to art galleries and museums organized by early school education teachers during non-pandemic periods, as well as the difficulties faced in this area during the pandemic (e.g., sanitary restrictions).
The research sought to identify the factors influencing the planning and organization of trips to museums and art galleries by early school education teachers. The article presents findings on the frequency, necessity, and conditions of pupils’ encounters with art in cultural institutions, as organized by early school educators.
References
Biarincová P. (2023). Vybrané state z výtvarnej edukácie, Ružomberok: Katolícka Univerzita v Ružomberku, Vydavateľstvo Verbum.
Burszta W.J. (2015). Preteksty, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Eco U. (2019). Na ramionach olbrzymów. Wykłady na festiwalu La Milanesiana w latach 2001–2015, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa: Noir Sur Blanc.
Gołaszewski T. (1967). Dziecko w muzeum. Funkcje muzeum w wychowaniu estetycznym dziecka, Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.
Hejmej A. (2022). Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Kraków: Universitas.
Kosno M., Spodaryk M. (2021). Dzieci i sztuka, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
Lowenfeld V., Brittain W.L. (1997). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przeł. K. Polakowski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
McLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaręba, Kraków–Warszawa: Karakter.
Nożyński M., Okólski S. (2021). Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 13, nr 4, s. 63–79, https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.5
Papuzińska J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Pater R. (2016). Edukacja muzealna – muzea dla dzieci i młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Piwowarska E., Karbowniczek J., Ordon U. (2023). Early Childhood Education Teachers’ Encounters with Art Presented in Museums and Galleries: Selected Aspects, „Multidisciplinary Journal of School Education”, t. 12, nr 2 (24), s. 419–436, https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1224.20
Regiewicz A., Florczyk T. (2022). Dialog muzyki z literaturą. Scenariusze lekcji dla liceum i technikum, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
Skutnik J. (2008). Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Szeląg M. (2014). Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement. Część 1 i 2, Kraków–Warszawa: Universitas, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Szeląg M., Skutnik J. (red.) (2010). Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, Poznań: Muzeum Narodowe.
Szuman S. (1962). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Uhrinová M., Vargová M. (2021). Regional Identity in Terms of Professional Training of Future Teachers, [w:] J. Szada-Borzyszkowa, E. Jakubowska (red.), Różnorodność w edukacji dorosłych XXI wieku, Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie, s. 185–194.
Vetulani J. (2014). Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini.
Warzocha A. (2020). Wychowanie do lektury 2.0, Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.
Wojnar I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ewa Piwowarska, Anna Warzocha, Urszula Ordon - Mizera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 138
Number of citations: 0