The Concept of the “Triple Teacher” in Education for a Creative Life
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.3.003Keywords
creative life, education for a creative life, relationship, “Triple Teacher”Abstract
This article aims to present the concept of the “Triple Teacher”, authored by Zbigniew Marek and Anna Walulik, in the context of educating for a creative life. The focus of the research is a model of education for a creative life, based on empirical studies investigating the relationship between religiosity and creative behaviors. The findings suggest that educational efforts should not be limited to shaping specific behaviors alone. This does not imply abandoning traditional educational practices, but rather calls for a shift in pedagogical thinking and action—referred to as educating for a creative life, which requires not so much cultivating creative behaviors as turning one’s life into a “masterpiece of art” (John Paul II).
The concept of the “Triple Teacher” illustrates this approach, which encompasses the relationships between the External Teacher, the Internal Teacher, and the Transcendent Teacher. In Christianity, the personal God is understood as Transcendent Teacher. The roles of these teachers overlap, complement, and interpenetrate each other. While their boundaries can be difficult to define precisely, they become clearly evident in the process of interpreting educational situations based on a personalistic concept of education. Each of these roles is important for educating individuals to navigate postmodernity and to live a creative life.
References
Ablewicz K. (2009). Człowiek jako metodologiczny problem pedagogiki, [w:] W. Pasierbek, M. Grodecka (red.), Horyzonty wychowania w czasach przemian, (Biblioteka „Horyzontów Wychowania”, t. 10), Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 543–559.
Bernacka R.E., Popek S., Gierczyk M. (2016). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH III – prezentacja właściwości psychometrycznych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J”, t. 29, nr 3, s. 33–57.
Crisp R.J., Turner R.N. (2009). Psychologia społeczna, przeł. M. Gocławska i in., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Crotti M. (2021), Pedagogical Hope between Presence and Promise, „Paedagogia Christiana”, t. 47, nr 1, s. 105–118, https://doi.org/10.12775/PCh.2021.005
Grzegorzewska M. (2002). Listy do młodego nauczyciela. Cykl 1–3, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Jan Paweł II (1999). List do artystów, Watykan, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/letters/1999/documents/hf_jp-ii_let_23041999_artists.html [data dostępu: 20.06.2024].
Jaworski R. (1998). Psychologiczne badania religijności personalnej, „Zeszyty Naukowe KUL”, t. 41, nr 3–4, s. 77–88.
Jęczmińska D. (2024). W dolinie cierpienia. O depresji młodzieży, Warszawa: Psychologiadziecka.org.
Kaufman J.C. (2011). Kreatywność, przeł. M. Godyń, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kiereś B. (2016). Personalizm w pedagogice, „Polska Myśl Pedagogiczna”, R. II, nr 2, s. 271–281.
Marek Z. (2005). Podstawy wychowania moralnego, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Marek Z., Walulik A. (2017). Ponadczasowość myśli dydaktycznej świętego Augustyna, „Peadagogia Christiana” 2017, t. 39, nr 1, s. 29–47, http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.002
Marek Z., Walulik A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z. Walulik A. (2020a). Geneza pedagogiki religii, w: Pedagogika religii (Słowniki społeczne), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 11–31.
Marek Z., Walulik A. (2020b). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Marek Z., Walulik A. (2022). Ignatian Spirituality as Inspiration for a Pedagogical Theory of Accompaniment, „Journal of Religion and Health”, t. 61, s. 4481–4498, https://doi.org/10.1007/s10943-022-01628-z
Maslow A. (2013). Motywacja i osobowość, przeł. J. Radzicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nowak M. (2019). Pedagogika personalistyczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 487–508.
Nowak A.J. (2002). Człowiek, [w:] M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, s. 168–171.
Pasławska-Smęder I., Walulik A. (2024). Wychowanie do twórczego życia. Perspektywa młodych dorosłych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.
Popek S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Popek S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Popek S. (2016). Mechanizmy aktywności twórczej człowieka w świetle interakcyjnej teorii psychologicznej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J”, t. 29, nr 3, s. 7–32.
Smoter K., Sury Z. (2017). Walka w ujęciu Karla Jaspersa jako sytuacja graniczna obecna w doświadczeniu nauczyciela. Refleksje na pograniczu filozofii i pedagogiki, „Podstawy Edukacji”, t. 10, s. 81–98, http://dx.doi.org/10.16926/pe.2017.10.06
Stasiakiewicz M. (1999). Twórczość i interakcja, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Strzałecki A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Strzałecki A. (2011). Styl twórczego zachowania. Model i jego walidacja, [w:] W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy, Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT, s. 190–244.
Szulakiewicz M. (2004). Filozofia jako hermeneutyka, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Szymańska M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Walulik A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Walulik A. (2012). Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
Walulik A. (2023). Towarzyszenie wychowawcze wobec świata wirtualnego, [w:] S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 61–75.
Walulik A. (2024). Accompaniment as a Strategy for Peace Education, [w:] J. Michalski, M. Wolińska (red.), Peace Education, Religious Discourse, and Scientific Enquiry: Dialogue and Collaboration from Eastern European Contexts, London: Routledge [w druku].
Ziółkowski P. (2020). Fobia u dzieci w wieku szkolnym, „Nauka i Społeczeństwo. Przegląd Nauk Społecznych, Technicznych, Medycznych i Pedagogicznych”, t. 1, s. 65–80, https://doi.org/10.24426/nis.v1i1.203
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iwona Pasławska-Smęder
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 70
Number of citations: 0