The Importance of Teachers’ Words in Developing Pupils’ Self-esteem: Descriptive Assessments of Pupils’ Behavior in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.4.006Keywords
descriptive assessment, behavioral assessment, teacher, pupil, self-esteemAbstract
Words are a key tool in a teacher’s work, particularly in the descriptive assessment of behavior, which is included in pupils’ school reports. They are also essential in supporting the development of children’s self-esteem. The aim of the article is to present the results of a qualitative study on teachers’ practices for boosting pupils’ self-esteem when formulating descriptive assessments of behavior on school certificates, with particular attention to practices that may hinder the development of children’s self-esteem. The study was carried out using the document analysis method. The author analyzed 300 school certificate sheets from the first stage of education in the 2022/2023 school year, focusing on the descriptive behavioral assessments contained therein. This article not only discusses the research findings but also offers conclusions drawn from the analysis and provides recommendations that may inspire reflection for both teachers and researchers interested in assessing pupils’ behavior.
References
Brzezińska A., Misiorna E. (1998). Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
Colman A.M. (2009). Słownik psychologii, przeł. A. Cichowicz, M. Guzowska-Dąbrowska, P. Nowak, H. Turczyn-Zalewska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (2003–2008). red. T. Pilch, t. 1–7, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Gołębniak B.D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Gołębniak B.D. (2004). Egzaminy i ocenianie szkolne, [w]: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 206–233.
Hanisz J., Grzegorzewska E. (2005). Ocena opisowa rozwoju ucznia. Ćwiczenia wspomagające i sprawdziany (Kształcenie zintegrowane w klasach 1–3), Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Gordon T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Juul J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, przeł. D. Syska, Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Kamińska J. (2000). Ocenianie osiągnięć uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Karapuda J.M. (2023), Nauczycielskie praktyki oceniania zachowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kordziński J. (2016). Szkoła dialogu, czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Warszawa: Wolters Kluwer.
Kozielecki J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D. (2009). Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza: „Impuls”.
McKay M., Davis M., Fanning P. (2007), Sztuka skutecznego porozumiewania się, przeł. A. Błaż, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcki Z. (1996). Komunikacja międzyludzka, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Niemierko B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 września 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (2022). Dz.U. 2022, poz. 2230.
Peräkylä A. (2009). Analiza rozmów i tekstów, teksty tł. z ang. przez wielu autorów, [w]: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 325–350.
Rau K., Chodoń I. (1999). Ocenianie opisowe a rozwój dziecka, Poznań: Wydawnictwo G&P.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (2019). Dz.U. 2019, poz. 373.
Perry R. (2000). Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, przeł. B. Mazur, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Pisarek W. (2004). Słowa między ludźmi, Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Portmann R. (2003). Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, przeł. R. Malcher, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz.U. 2017, poz. 356), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf [dostęp: 13.08.2024].
Stewart J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, przeł. J. Suchecki, P. Kostyło, J. Kowalczewska, J. Rączaszek, A. Kochańska, J. Doktór, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szczepaniak K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, t. 42, s. 83–112.
Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D. (2015). Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Żytko M. (2002). Kilka uwag o praktyce kształcenia zintegrowanego, [w]: M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 30–36.
Żytko M., (2003). Ocenianie opisowe, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 3: M–O, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 728–733.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julia Karapuda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 364
Number of citations: 0