Educational Endeavors of Teachers at the Ursuline Sisters Gymnasium and Secondary School in Krakow from 1945 to 1953
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.008Keywords
educational activity, education, teacher, secondary school, Catholic school, Ursuline Sisters, KrakowAbstract
The aim of this article is to spotlight the educational efforts undertaken by teachers at the Krakow grammar school administered by the Ursuline nuns during the period of its reactivation from 1945 to 1953. The research draws upon an analysis of documents housed in the Krakow Archive Province of the Ursuline Sisters of the Union of Rome, most of which were not previously utilized by the author in his doctoral thesis. The essay outlines the primary objectives of the school’s educational endeavors concerning religious, moral, and social upbringing, with a focus on preparing female students for service to God, the Church, the Homeland, and other people. This mission was primarily realized through educational programs devised by the teaching staff, at first through official channels and later through the so-called “second circuit” following the onset of ideological offensive in education. Additionally, the article discussed the contributions of extracurricular organizations such as the School Circle of the Polish Red Cross and Krakow scout teams. It also shows the importance of shaping good manners among students and the pivotal role of teachers in alleviating the burdens of wartime experiences, setting directions for educational initiatives, overseeing their execution, and maintaining positive rapport with students.
References
Źródła archiwalne
Archiwum Prowincjalne Urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie (APUUR), Kraków
– sygn. Sz. III/5
– sygn. Sz. III.18
– sygn. Sz. III/39. Materiały wychowawcze powojenne
– sygn. Sz. III/41. Plany wychowawcze. Sprawozdania 1950/52
– sygn. Sz. III/42. Plany pracy wychowawczej 1951/52
– sygn. Sz. III/44. Materiały do pracy wychowawczej
– sygn. Sz. III/46. Nasza młodzież powojenna 1945 i 1945/46
– sygn. Sz. Org. H 61. Harcerstwo 1945/46; 1946/47; 1947/48. Plany pracy, sprawozdania, materiały dotyczące 35. Drużyny
– sygn. Sz. Org. PCK 63. PCK. Plany pracy, sprawozdania roczne i miesięczne, protokoły z zebrań 1949–1953
Opracowania
Chrobaczyński J. (2000). Tajna szkoła w okupowanym Krakowie (1939–1945), Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Grudziński A. (2013). Działalność dydaktyczno-wychowawcza szkół katolickich archidiecezji krakowskiej w latach 1945–1956, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Jarosz D. (1998). Główne kierunki działalności państwa w zakresie stalinizacji wychowania dzieci w Polsce w latach 1948–1956, „Mazowieckie Studia Humanistyczne” , nr 2, s. 105–140.
Klich D., Kotowska A., Rogozińska A. (2015). Działalność urszulanek Unii Rzymskiej po linii charyzmatu, [w:] Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 3, red. J. Kostkiewicz, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 127–170.
Klich E.D. (2017). Szkoły Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej w okresie Polski Ludowej (1945–1962), Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Kotowska A.Z., Szarska C. (1998). Urszulanki Unii Rzymskiej. Prowincja Polska Zakonu Św. Urszuli w latach 1939–1947, [w:] Żeńskie zgromadzenia zakonne w Polsce 1939–1947, t. 12, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s. 7–119.
Koźmian D. (2002). Polityka oświatowa wobec szkolnictwa ogólnokształcącego w Polsce w latach 1945–1956, [w:] Oblicze ideologiczne szkoły polskiej w latach 1944–1955, red. E. Walawander, Lublin: „Bamka”. Studio Komputerowo-Wydawnicze, s. 81–103.
Król J. (2013). Związek Młodzieży Polskiej w strukturach średnich szkół ogólnokształcących w Polsce w latach 1948–1957, „Dzieje Najnowsze”, t. 45, nr 3, s. 63–80.
Lewandowski C. (1997). Początki likwidacji niezależności szkoły polskiej po wyborach sejmowych w 1947 r., „Dzieje Najnowsze”, t. 29, nr 4, s. 57–71.
Mauersberg S., Walczak M. (2005). Szkolnictwo polskie po drugiej wojnie światowej (1944–1956), Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne. Zarząd Główny.
Mezglewski A. (2004). Szkolnictwo wyznaniowe w Polsce w latach 1944–1980, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rogozińska A. (2013). Misja wychowawcza urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie, [w:] G.W. Dryl, W. Misztal (red.), Św. Aniela Merici i jej dzieło realizowane przez polskie Urszulanki Unii Rzymskiej, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. Wydawnictwo Naukowe, s. 241–278.
Szuba L. (2002). Polityka oświatowa państwa polskiego w latach 1944–1956, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrzej Grudziński

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 848
Number of citations: 0