Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

The First Lecturers of the State Institute of Special Pedagogy
  • Home
  • /
  • The First Lecturers of the State Institute of Special Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 No. 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne /
  4. Articles and Dissertations

The First Lecturers of the State Institute of Special Pedagogy

Authors

  • Iwona Czarnecka Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej https://orcid.org/0000-0001-8864-3550

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2024.2.004

Keywords

State Institute of Special Pedagogy, teachers, lectures, studies

Abstract

The establishment of the State Institute of Special Pedagogy (SISP) in Warsaw in 1922 provided an opportunity to train special school teachers. Maria Grzegorzewska, the Institute’s first director, aimed to select teaching staff who would guarantee comprehensive preparation of individuals interested in working with children with disabilities. When recommending candidates to the ministry, Grzegorzewska prioritized individuals with not only theoretical knowledge but also practical experience and expertise in their respective fields.

This article aims to profile four SISP lecturers who taught subjects related to the education of children with intellectual disabilities: Władysław Sterling, Michał Wawrzynowski, Halina Jankowska, and Witold Łuniewski. In researching this article, methods typical of the history of education and social sciences were used. The achievements of these lecturers are described with particular emphasis on their work at SISP, utilizing materials preserved in the State Archives in Warsaw, Branch in Milanówek. Through the presentation of their activities, the article highlights the significance Grzegorzewska placed on teachers possessing extensive experience in working with children and youth.

References

Materiały źródłowe

Archiwum PAN, syg. III-333, 73 – Doroszewska J., Dorobek Instytutu Pedagogiki Specjalnej w zakresie teorji i praktyki pedagogiki specjalnej.

APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/730.

APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/748.

APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/768.

APW, Oddział w Milanówku, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, 72/220/0/773.

Dz.Urz. MWRiOP, 1930, nr 12, poz. 197, s. 617 – Komunikaty. Stanowisko kierownika szkoły ćwiczeń Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej.

Pamiętnik Polskiego Towarzystwa Badań nad Dziećmi. (1910). Warszawa: Czcionkami Drukarni Naukowej.

Prace I-go Zjazdu Neurologów, Psychiatrów i Psychologów Polskich: odbytego w Warszawie 11–12–13 października 1909 r. (1910). Warszawa: Skład główny E. Wende i Sp.

Wawrzynowski M. (1931). Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo, Warszawa: Nakładem Polskiego Komitetu Opieki nad Dzieckiem.

Opracowania

Andrzejewska M. (1984). Władysław Sterlig (1876 (7?)–1943). „Szkoła Specjalna”, nr 6, s. 425–430.

Bodanko A., Kowolik P. (2007). Polskie Towarzystwo Badań nad Dziećmi: powstanie, zadania, funkcje i działalność, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1–2, s. 20–32.

Domański F. (1972). Państwowy Instytut Nauczycielski z lat 1930–1935 i jego zadania, [w:] J. Doroszewska, M. Falski, R. Wroczyński (red.), Maria Grzegorzewska. Materiały z sesji naukowej – 7.XI.1969 r., Warszawa: Nasza Księgarnia, s. 111–120.

Got J. (1962–1964). Jankowska Halina, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 10, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 530–531.

Grzegorzewska M. (1928/29). Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, „Szkoła Specjalna”, nr 3–4, s. 149–196.

Herczyńska G. (2005). Władysław Sterling 1877–1943, „Postępy Psychiatrii i Neurologii”, t. 14, nr 1, s. I–V.

Hryniewicka A. (2002). W stronę człowieka… O odwadze twórczego myślenia Marii Grzegorzewskiej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Małecka M., Michał Wawrzynowski – zapomniany współpracownik Marii Grzegorzewskiej, współtwórca metody ośrodków pracy, https://docplayer.pl/7566205-Michal-wawrzynowski-zapomniany-wspolpracownik-marii-grzegorzewskiej-wspoltworca-metody-osrodkow-pracy.html [dostęp: 20.12.2023].

Sroka S.T. (2004–2005). Sterling Władysław, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 43/3, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 445–447.

Stein W. (1950). Dr Władysław Sterling, „Neurologia Polska”, t. 24, nr 1–4, s. 11–23.

Tomasik E., Janeczko R. (1995). Podstawowe kierunki działalności Marii Grzegorzewskiej, [w:] E. Żabczyńska (red.), Maria Grzegorzewska: pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 51–69.

Zakrzewski T. (1973). Łuniewski Witold Aleksander Robert (1881–1943), [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 18, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. 510–511.

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF
  • PDF (Język Polski)

Published

2024-06-24

How to Cite

1.
CZARNECKA, Iwona. The First Lecturers of the State Institute of Special Pedagogy. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 24 June 2024. Vol. 27, no. 2, pp. 77-92. [Accessed 18 May 2025]. DOI 10.12775/SPI.2024.2.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 No. 2 (2024): Badania pedeutologiczne. Problemy teoretyczne i metodologiczne

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2024 Iwona Czarnecka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 248
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

State Institute of Special Pedagogy, teachers, lectures, studies
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop