Challenges for a New Old Age: An Essay on Gerontology
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.3.002Keywords
old age, future, challenge, changes, forecastsAbstract
The purpose of the essay is to forecast a picture of the elderly and the macro problems resulting from an aging population. The article takes up the question of what older adults, i.e. today’s forty- and fifty-year-olds, will be like in 20-30 years. What professions will emerge in connection with the aging population, what changes will occur in the labor market, and in care and social assistance? What will social relations, dialogue with other generations be like? Will and how will the experience and social perception of old age shift? In planning solutions (for the future), it is important to take into account the diverse needs of older adults, as well as socioeconomic, cultural and technological trends. My hypothesis is that as a result of aging processes, seniors in the “young-old” group will be more socially and professionally active than they are now and the life space of the next generation of aging people will expand. On the other hand, old age proper – the cohort of “the old-old” and “the oldest-old” cohort, people,” who are usually chronically ill, often lonely, and have impaired functional independence, will be covered by institutional care, using digital technologies.
References
Abramowska Kmon A. (2011). O nowych miarach zaawansowania procesu starzenia się ludności, „Studia Demograficzne”, nr 1(159), s. 3–22, https://econjournals.sgh.waw.pl/SD/article/view/2573.
Atchley R.C. (1999). Continuity and Adaptation in Aging: Creating Positive Experience, Baltimore (MD): Johns Hopkins University Press.
Baltes P.B., Baltes M.M. (1990). Psychological Perspectives on Successful Aging: The Model of Selective Optimization With Compensation, [w:] P.B. Baltes, M.M. Baltes (red.), Successful Aging: Perspectives From the Behavioral Sciences, Cambridge: Cambridge University Press, s. 1–34.
Bugajska B., Iwański R. (2018). Zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych niesamodzielnych osób starszych – w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań, „Exlibris. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, t. 15, nr 1–2, s. 12–25, DOI: 10.24917/24500232.15.1.
Bugajska B. (2023). Educational Dimension of the “The Voice Senior” Programme – an Attempt to Read Meanings, „Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses”, nr 24, s. 121–141, DOI: 10.34768/dma.vi24.688.
CBOS (2022). Korzystanie z internetu w 2022 roku. Komunikat z badań, Nr 77/2022, Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF.
Cieśla A., Cieśla J.P. (2018). Wzorcowe Mieszkanie Seniora, czyli jak Polacy mogą mieszkać na starość – analiza kosztów, „Exlibris. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, t. 15, nr 1–2, s. 43–57, DOI: 10.24917/24500232.15.3.
Długołęcka A. (2022). Przypływ. O emocjach i seksualności dojrzałych kobiet, Kraków: Znak.
Dubas, E. (2019). Starzeć się to znaczy dojrzewać. Starość jako kategoria aksjologiczna w geragogice, „Rocznik Andragogiczny” (26), s.139-151, DOI: 10.24917/24500232.15.3.
Gałuszka D. (2020). Społeczno-kulturowy potencjał gier cyfrowych. Ujęcie syntetyczne, „Studia z Teorii Wychowania”, t. 11, nr 4(33), s. 61–89, DOI: 10.5604/01.3001.0014.6559.
Grimme T.M., Buchanan J., Afflerbach S. (2015). Understanding Elderspeak from the Perspective of Certified Nursing Assistants, „Journal of Gerontological Nursing”, t. 41, nr 11, s. 42–49, DOI: 10.3928/00989134-20151015-05.
Gruchoła M. (2020). Osoby starsze w świecie nowych mediów i technologii, „Teologia i Moralność”, t. 15, nr 2(28), s. 47–64, DOI: 10.14746/tim.2020.28.2.03.
GUS (2021). Jakość życia osób starszych w Polsce, Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych, https://stat.gov.pl.
GUS (2022). Trwanie życia w 2021 roku, Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych, https://stat.gov.pl.
Hellada i Roma: Sentencje i aforyzmy zaczerpnięte z literatury greckiej i rzymskiej (1958). Wybór i opracowanie I. Krońska, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Henricks T.S. (2020). Play Studies: A Brief History, „American Journal of Play”, t. 12, nr 2, s. 117–155.
Hezjod (1904). Teogonja. Przełożył i objaśnił K. Kaszewski, Warszawa: Druk Wacława Maślankiewicza.
Holland J., Kingston L., McCarthy C., Armstrong E., O’Dwyer P., Merz F., McConnell M. (2021). Service Robots in the Healthcare Sector, „Robotics”, t. 10, nr 47, DOI: 10.3390/robotics10010047.
Jurkiewicz J. (2011). Kiedy w starożytności rozpoczynała się starość? „Vox Patrum”, t. 56, s. 185–197.
Kilian M. (2011). Edukacja międzypokoleniowa wobec wyzwań współczesności, „Forum Pedagogiczne UKSW”, t. 1, nr 2, s. 97–118, DOI: 10.21697/fp.2011.2.06.
Klimczuk A. (2015). Modele wielosektorowej polityki społecznej wobec ludzi starych i starości w kontekście zmiany technologicznej, „Zarządzanie Publiczne/Public Governance”, nr 2(32), s. 41–53, DOI: 10.15678/ZP.2015.32.2.04.
Konieczna E. (2016). Seniorzy i film. Aktywizacja i integracja społeczna osób starszych poprzez uczestnictwo w kulturze filmowej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Konieczna-Woźniak R. (2012). „Odmłodzona” starość – implikacje podmiotowe i społeczne „Studia Edukacyjne”, nr 21, s. 249–262.
Leszczyńska-Rejchert A. (2021). Wyzwania i zadania geragogiki, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Litawa A. (2021a). Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne, „Rocznik Andragogiczny”, t. 28, s. 115–126, DOI 10.12775/RA.2021.008.
Litawa A. (2021b). The Enthusiast as Learner: A Case Study, [w:] Z. Szarota, Z. Wojciechowska (red.), Learning Never Ends... Spaces of Adult Education: Central and Eastern European Perspectives, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 199–210.
Łukasiewicz J., Kowalski W. (2021). Skala Postaw Wobec Seniorów (SPWS). Prezentacja narzędzia, „Przegląd Psychologiczny”, t. 64, nr 3, s. 81–101, DOI: 10.31648/pp.7332.
Mała encyklopedia kultury antycznej (1990). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Morley J.E. (2004). A Brief History of Geriatrics, „The Journals of Gerontology. Series A”, t. 59, nr 11, s. 1132–1152, https://doi.org/10.1093/gerona/59.11.1132.
Muszyński M. (2016). Starość w perspektywie postmodernistycznej, „Exlibris. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, t. 11, nr 1, s. 13–24.
Niezabitowski M. (2018). Kilka uwag o problemach środowiska zamieszkania na tle potrzeb osób starszych dotyczących tej sfery, „Exlibris. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, t. 15, nr 1–2, s. 26–42, DOI 10.24917/24500232.15.2.
Papadopoulos I., Koulouglioti C., Ali S. (2018). Views of Nurses and Other Health and Social Care Workers on the Use of Assistive Humanoid and Animal-Like Robots in Health and Social Care: A Scoping Review, „Contemporary Nurse”, t. 54, nr 4–5, s. 425–442, DOI: 10.1080/10376178.2018.1519374.
Parlak D. (2017). Specyfika mowy dyskryminującej używanej wobec osób starszych (elderspeak), Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
PolSenior2 (2021). Badanie poszczególnych obszarów stanu zdrowia osób starszych, w tym jakości życia związanej ze zdrowiem, red. P. Błędowski, T. Grodzicki, M. Mossakowska, T. Zdrojewski, Gdańsk: Gdański Uniwersytet Medyczny.
Sanderson W.C., Scherbov S. (2019). Prospective Longevity: A New Vision of Population Aging, Cambridge (MA): Harvard University Press.
Słownik łacińsko-polski (1965), opr. K. Kumaniecki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Szarota Z. (2010). Starzenie się i starość w perspektywie instytucjonalnego wsparcia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Szarota Z. (2015). Uczenie się przez starość, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(72), s. 23–35.
Szarota Z. (2018). Powszednia aktywność wiejskich seniorów (wymiar społeczno-edukacyjny i kulturalny), „Pedagogika Społeczna”, nr 3(69), s. 235–252.
Szarota Z. (2022). Specyfika oferty dla uczących się w starości, „Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses”, nr 23, s. 287–303, doi.org/10.34768/dma.vi23.658.
Trempała J., Zając-Lamparska L. (2007). Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe, „Przegląd Psychologiczny”, t. 50, nr 4, s. 447–462.
Tylikowska A., Tucholska K. (2017). Cinematherapy Possibilities: How to Use Films to Solve Psychological or Social Problems and Enhance Quality of Life in the Elderly?, „Exlibris. Biblioteka Gerontologii Społecznej”, t. 13, nr 1, s. 33–48.
Vidovićová L., Menšíková T. (2023). Materiality, Corporeality, and Relationality in Older Human-Robot Interaction (OHRI), „Societies”, t. 13, nr 1, art. 15, doi.org/10.3390/soc13010015.
Williams M.E. (2016). The Art and Science of Aging Well: A Physician’s Guide to a Healthy Body, Mind and Spirit, Chapel Hill (NC): The University of North Carolina Press.
Withnall A. (2023), New Perspectives on Later Life Learning in the Age of Longevity, „Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses”, nr 24, s. 89–101, doi.org/10.34768/dma.vi24.687.
Zander V., Gustafsson Ch., Landerdahl Stridsberg S., Borg J. (2021). Implementation of Welfare Technology: A Systematic Review of Barriers and Facilitators, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, t. 18, nr 6, s. 913–928, DOI: 10.1080/17483107.2021.1938707.
Zych A.A. (1999). Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Katowice: Śląsk.
Zych A.A. (2004). Moderacja rozwoju – wyzwaniem dla gerontologii edukacyjnej, „Gerontologia Polska”, t. 12, nr 3, s. 119–124.
Netografia
CARESSES (2020). A Robot for the Elderly That Knows about Different Cultures (Featuring Pepper), https://www.youtube.com/watch?v=0at2oZt_rag [dostęp: 26.04.2023].
Digital Around the World (2023), datareportal.com/global-digital-overview [dostęp: 2.05.2023].
Eurostat (2023a). Demographic Balances and Indicators by Type of Projection, ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/proj_23ndbi/default/table?lang=en [dostęp: 25.05.2023].
Eurostat (2023b). Population Projections in the EU, ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?oldid=497115#Population_projections [dostęp: 25.05.2023].
Hesiod (1914). The Homeric Hymns and Homerica. With an English Translation by Hugh G. Evelyn-White. Theogony. Cambridge (MA)–London: Harvard University Press; William Heinemann Ltd. www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0130%3Acard%3D207 [dostęp: 20.04.2023].
Internetowe gry dla Dziadków, edziadkowie.pl/internetowe-gry-dla-dziadkow/ [dostęp: 26.04.2023].
Konkurs na polski odpowiednik słowa „elderspeak” – rozstrzygnięcie (2020), https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/konkurs-na-odpowiednik-slowa-elderspeak-rozstrzygniecie [dostęp: 23.04.2023].
Kotowska I. (2021). Zmiany demograficzne w Polsce – jakie wyzwania rozwojowe przyniosą? Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego, https://www.batory.org.pl/publikacja/zmiany-demograficzne-w-polsce-jakie-wyzwania-rozwojowe-przyniosa/ [dostęp: 12.07.2022].
Małopolski Tele-Anioł (2022), https://www.malopolska.pl/teleaniol [dostęp: 20.04.2023].
mapakarier.org [dostęp: 20.06.2023].
mitologia-grecka.fandom.com/pl/wiki/Nyks [dostęp: 20.04.2023].
mythworld.fandom.com/wiki/Geras [dostęp: 20.04.2023].
NSP 2011, https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/ [dostęp: 15.03.2023].
Petelczyc J. (2020). Systemy emerytalne na świecie. Z którego kraju brać przykład? „Gazeta SGH”, https://gazeta.sgh.waw.pl/po-prostu-ekonomia/systemy-emerytalne-na-swiecie-z-ktorego-kraju-brac-przykład, 24.06.2020 [dostęp: 22.05.2023].
Pracownik przyszłości (2019). Gdańsk: Infuture Institute, https://infuture.institute/ [dostęp: 20.04.2023].
Raleigh V. (2019). Trends in Life Expectancy in EU and Other OECD Countries: Why Are Improvements Slowing? OECD Health Working Papers, no. 108, Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/223159ab-en [dostęp: 20.04.2023].
ROPS (2019). Przewodnik po innowacjach społecznych, https://rops.krakow.pl/pliki-do-pobrania/wpis,innmalopolska-przewodnik-po-innowacjach,324 [dostęp: 20.04.2023].
rpo.malopolska.pl, 21.03.2022, https://www.rpo.malopolska.pl/wiadomosci/malopolski-tele-aniol-ponad-30-5-mln-zl-na-pomoc-osobom-niesamodzielnym [dostęp: 20.04.2023].
silvergames.com/en/t/games-for-elderly [dostęp: 15.05.2023].
UNDESA World Social Report 2023 (2023). Leaving No One Behind in an Ageing World, https://www.un.org/development/desa/dspd/world-social-report/2023-2.html [dostęp: 10.06.2023].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Zofia Szarota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 337
Number of citations: 0