Feelings of Loneliness and Reduced Self-Esteem in the Context of Internet Addiction Risk Among Hearing and Hearing-Impaired Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2023.2.010Keywords
adolescents, internet, addiction, risk, loneliness, self-esteemAbstract
The article presents the results of a study conducted on two groups of adolescents aged 15–18, based on an assessment of risky behaviors presented during internet use. The purpose of the research was to assess the correlation between feelings of loneliness among both hearing and hearing-impaired adolescents and risky Internet use, which increases the risk of Internet addiction. Three tools were used to gather the data: the Questionnaire of Intrapersonal, Interpersonal and Attitudes Toward the World by Bartłomiej Golek and Ewa Wysocka (2011), the Polish adaptation of the Rate of Loneliness by Jenny de Jong Gierveld and Theo van Tilburg (Grygiel et al. 2011), and the Polish adaptation of the Questionnaire of Problematic Internet Use by Kimberly Young (Poprawa 2012). The results clearly indicate a correlation between higher levels of loneliness, lower levels of self-esteem, and the tendency to engage in risky online behavior among hearing-impaired adolescents.
References
Calderon R. Greenberg M.T. (2003). Social and Emotional Development of Deaf Children: Family, School and Program Effects, [w:] M. Marschark, P.E. Spencer (red.), The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education, New York: Oxford University Press, s. 177–189.
CBOS (2012). Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących w odniesieniu do hazardu, w tym hazardu problemowego/patologicznego oraz innych uzależnień behawioralnych, Warszawa: CBOS.
De Jong Gierveld J., Broese van Groenou M., Hoogendoorn A.W., Smit J.H. (2009). Quality of Marriages in Later Life and Emotional and Social Loneliness, „Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences”, t. 64, nr 4, s. 497–506.
Dołęga Z. (2003). Samotność młodzieży ‒ analiza teoretyczna i studia empiryczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Domagała-Zyśk E. (2014). Specyfika prowadzenia badań naukowych wśród osób niesłyszących i słabosłyszących, [w:] W. Otrębski, G. Wiącek (red.), Przepis na rehabilitację. Metodologie i metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 85–96.
Dyck M.J., Denver E. (2003). Can the Emotion Recognition Ability of Deaf Children Be Enhanced? A Pilot Study, „Journal of Deaf Studies and Deaf Education”, t. 8, nr 3, s. 348–356.
Fabiś A. (2017). Troski i niepokoje egzystencjalne ludzi dojrzałych, [w:] A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak, A. Chabior, Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 279–297.
Gajda J. (1987). Samotność i kultura, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Gołek B., Wysocka E. (2011). Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły gimnazjalnej, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.
Grygiel P., Humenny G., Rebisz S., Świtaj P., Sikorska-Grygiel J. (2012). Validating the Polish Adaptation of the 11-Item De Jong Gierveld Loneliness Scale, „European Journal of Psychological Assessment”, t. 29, nr 2, s. 129–139.
Humenny G., Grygiel P., Dolata R. (2018). Płeć, ocena jakości relacji przyjacielskich a samotność wczesnych adolescentów, [w:] B. Niemierka, M.K. Szmigel (red.), Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli, Kraków: Grupa Tomaami, s. 117–142.
Jessor R. (1991). Risk Behavior in Adolescence: A Psychosocial Framework for Understanding and Action, „Journal of Adolescent Health”, t. 12, nr 8, s. 597–605.
Kawula S. (1999). Rodziny ryzyka, [w:] D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 244–247.
Kmiecik-Baran K. (2000). Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kobosko J. (2014). Psychologiczne implikacje głuchoty dziecka w rodzinie i środowisku szkolnym, [w:] Edukacja głuchych. Materiały konferencyjne, Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich, s. 41–63, https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Edukacja_gluchych_materialy_konferencyjne.pdf [dostęp: 22.04.2023].
Kobosko J., Ganc M. (2021). Jakość życia rodzin z małym dzieckiem głuchym w obszarze otrzymywanego wsparcia i relacji społecznych z perspektywy matek (FQOLS-2006), „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 2(52), s. 75–97.
Kramkowska E. (2016). Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie. Gdańsk–Białystok: Wydawnictwo Naukowe Katedra; Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.
Łopatkowa M. (1983). Samotność dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Michalczyk A. (2022). Wirtualne oblicza samotności. Ryzykowne zachowania w sieci wśród słyszącej i niesłyszącej młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Murray C., Greenberg M.T. (2001). Relationships with Teachers and Bonds with School: Social Emotional Adjustment Correlates for Children with and without Disabilities, „Psychology in the Schools”, t. 38, nr 1, s. 25–41.
Poprawa R. (2012). Problematyczne używanie internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży, „Psychologia Jakości Życia” t. 11, nr 1, s. 57–82.
Qualter P., Brown S.L., Munn P., Rotenberg K.J. (2010). Childhood Loneliness as a Predictor of Adolescent Depressive Symptoms: An 8-year Longitudinal Study, „European Child & Adolescent Psychiatry”, t. 19, nr 6, 493–501.
Rembowski J. (1991). Psychologiczne badania nad samotnością, „Psychologia Wychowawcza”, t. 5, s. 409–416.
Schaffer H.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, przeł. M. Białecka-Pikul, K. Sikora, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Soo-Hyun P., Mi Ran C., Su Min K., Sol Hee B., Ji-Won C., Jin-Young K., Dai-Jin K. (2017). An Association Study of Taq1A ANKK1 and C957T and – 141C DRD2 Polymorphisms in Adults with Internet Gaming Disorder: A Pilot Study, „Annals of General Psychiatry”, t. 16, art. 45, s. 161–168.
Śliwak J., Reizer U., Partyka J. (2015). Poczucie osamotnienia a przystosowanie społeczne, „Studia Socialia Cracoviensia”, t. 7, nr 1(12), s. 61–78.
Wałejko M. (2007). Samotność a osamotnienie – osobowe stany egzystencjalne człowieka. Analiza etyczno-metafizyczna, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 35, nr 2, s. 45–66.
Wasilewska K.M. (2010). Samotność młodzieży, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
Wasilewska-Ostrowska K. (2018). Chroniczna samotność jako czynnik ryzyka zachowań autodestrukcyjnych wśród młodzieży, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, t. 17, nr 3, s. 63–74.
Weiss R.S. (1973). Loneliness: The Experience of Emotional and Social Isolation, Cambridge (MA): MIT Press.
Wiśniewska D. (2018). Teoria umysłu u dzieci głuchych – przegląd badań, „Psychologia Wychowawcza”, nr 13, s. 55–69.
Wrótniak J. (2018). Poczucie samotności młodzieży w dobie portali społecznościowych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, t. 573, nr 8, s. 51–59.
Wrótniak J. (2020). Samotność młodych ludzi w opinii studentów, „Horyzonty Wychowania”, t. 19, nr 52, s. 93–104.
Young K.S. (1996). Psychology of Computer Use: XL. Addictive Use of the Internet: A Case that Breaks the Stereotype, „Psychological Reports”, t. 79, nr 3, s. 899–902.
Zamorska K. (2014). Wartości polityki społecznej w zderzeniu ze zmianami w obszarze pracy, [w:] M. Makuch (red.), Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku, Wrocław: Wydawnictwo CEdu, s. 19–33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anna Michalczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 887
Number of citations: 0