Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Therapeutic Interventions for Addicts in Prisons
  • Home
  • /
  • Therapeutic Interventions for Addicts in Prisons
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 26 No. 2 (2023): Pedagodzy o nowych uzależnieniach /
  4. Articles and Dissertations

Therapeutic Interventions for Addicts in Prisons

Authors

  • Małgorzata Piasecka Uniwersytet Jagielloński Wydział Filozoficzny Instytut Pedagogiki Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji https://orcid.org/0000-0001-9532-489X
  • Emil Podolak https://orcid.org/0009-0005-4932-8263

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2023.2.005

Keywords

new psychoactive substances, drugs, addiction, prison, therapy, interventions

Abstract

The phenomenon of drug addiction is prevalent among prisoners. The lack of therapeutic or adequate interventions for addicts can be a risk factor for recidivism. Therefore, it is important follow methods that have been documented as effective. The purpose of this article is to present the results of an analysis of foundational data on therapeutic programs conducted in prison wards and targeting drug addicts, including those addicted to new psychoactive substances. The results of the research focus on identifying individual elements of the programs resulting from their structure and the level of inclusion of interventions documented as effective in addiction therapy. The conclusions and recommendations from the desk research lead to recommendations for improving penitentiary practice.

References

Andrews D.A., Bonta J. (2010). The Psychology of Criminal Conduct, New Providence (NJ): Anderson Publishing.

Arkowitz H., Miller W.R., Rollnick S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych, przeł. M. Kapera, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bandura A. (1977). A Social Learning Theory, Englewood-Cliffs (NJ): Prentice Hall.

Banks J., Waughbs D. (2019). A Taxonomy of Gambling-Related Crime, „International Gambling Studies”, t. 19, nr 2, s. 339–357.

Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S. (2013). Profilaktyka oparta na wynikach badań naukowych (evidence based practice), „Resocjalizacja Polska”, nr 4, s. 131–152.

Beck A.T., Wright F.D., Newman C.F., Liese B.S. (2007). Terapia poznawcza uzależnień, przeł. J. Chodkiewicz, J. Witkowska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Berg I.K., Miller S.D. (2000). Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, przeł. M. Pawlikowska, Łódź: Wydawnictwo Galaktyka.

Bronson J., Stroop J., Zimmer S., Berzofsky M. (2017). Drug Use, Dependence, and Abuse Among State Prisoners and Jail Inmates, 2007–2009. Washington (DC): Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention, U.S. Department of Justice.

De Jong P., Berg I.K. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik, przeł. M. Izdebski, Kraków: Księgarnia Akademicka.

Del Rio Szupszynski K.P., De Ávila A.C. (2021). The Transtheoretical Model of Behavior Change: Prochaska and DiClemente’s Model, [w:] A.L. Andrade i in. (red.), Psychology of Substance Abuse: Psychotherapy, Clinical Management and Social Intervention, Berlin: Springer, s. 205–216.

Fazel S., Yoon I.A., Hayes A.J. (2017). Substance Use Disorders in Prisoners: An Updated Systematic Review and Meta-regression Analysis in Recently Incarcerated Men and Women, „Addiction”, nr 112(10), s. 1725–1739.

Fernandes P.P., Simon C. (2017). Substance Psychoactive Use in Prison: A Retrospective Qualitative Study, „Psychotropes”, nr 23(2), s. 35–56.

Głowik T. (2007). Relacje terapeutyczne w więzieniu – spotkanie personalne, „Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych”, nr 1, s. 369–379.

Głowik T. (2012). Specyfika terapii w izolacji penitencjarnej, [w:] P. Jabłoński, B. Bukowska, C. Czabała (red.), Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów, Warszawa: Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, s. 313–330.

Haviv N., Hasisi B. (2019). Prison Addiction Program and the Role of Integrative Treatment and Program Completion on Recidivism, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology”, nr 63(15–16), s. 2741–2770.

Hołyst B. (2016). Kryminologia, Warszawa: Wolters Kluwer.

Karteczka-Świętek K., Opozda-Suder S., Piasecka M., Sztuka M., Szwejka Ł. (2017). Określenie na drodze metaanalizy wskaźników skuteczności terapii uzależnienia od narkotyków, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki, https://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=1155208 [dostęp: 27.02.2023].

Kouyoumdjian F.G., Calzavara L.M., Kiefer L., Main C., Bondy S.J. (2014). Drug Use Prior to Incarceration and Associated Socio-behavioural Factors Among Males in a Provincial Correctional Facility in Ontario, Canada, „Canadian Journal of Public Health”, nr 105(3), s. 198–202.

Lokdam N.T., Stavseth M.R., Bukten A. (2022). Drug Use and Re-imprisonment: A Prospective Study of the Norwegian Offender Mental Health and Addiction (NorMA) Cohort, „Drug and Alcohol Dependence Reports”, nr 5, s. 1–7.

Malczewski A., Jabłoński P. (2020). Raport o stanie narkomanii w Polsce, 2020, Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, https://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=1837081 [dostęp: 27.02.2023].

Marlatt G.A., Gordon J.R. (1985). Relapse Prevention: Maintenance Strategies in the Treatment of Addictive Behaviors, New York: Guilford Press.

Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z. (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Miller P.M. (2013). Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, przeł. E. Józefowicz, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Miller W., Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, przeł. R. Andruszko, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Muskała M. (2016). „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Naar S., Safren S.A. (2020). Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna, przeł. J. Okuniewski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pape H., Lobmaier P., Bukten A. (2022). An Evaluation of Eight Short Versions of the Drug Use Disorder Identification Test (DUDIT): A Prison Population Study, „In Drug and Alcohol Dependence Reports”, nr 3, s. 1–6.

Piasecka M., Kusztal J., Piątek K. (2022). Ewaluacja w profilaktyce i terapii zaburzeń behawioralnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Piasecka M., Piątek K. (2023). Wzmacnianie zasobów osób pozbawionych wolności z zaburzeniami uprawiania hazardu w perspektywie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach, [w:]. B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch, M. Lubińska-Bogacka (red.), Kategorie (nie)obecne w edukacji resocjalizacyjnej, penitencjarnej i postpenitencjarnej, Kraków: Wydawnictwo «scriptum», s. 168–177.

Prochaska J.O., DiClemente C.C. (1983). Stages and Processes of Self-change of Smoking: Toward an Integrative Model of Change, „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, nr 51(3), s. 390–395.

Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne: analiza transteoretyczna, przeł. D. Golec, A. Tanalska-Dulęba, M. Zakrzewski, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Rachowska E. (2016). Model Minnesota, [w:] P. Jabłoński, B. Bukowska, C. Czabała (red.), Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów, Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, s. 199–206.

Ratner H., George E., Iveson Ch. (2017). Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu 100 najważniejszych tez, założeń i technik, przeł. K. Pawłusiów, Łódź: Wydawnictwo Poligraf.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 roku w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz.U. 2012, poz. 1409; 2022 r. poz. 2529).

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu postępowania leczniczego, rehabilitacyjnego i reintegracyjnego w stosunku do osób uzależnionych, umieszczonych w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej (Dz.U. 2007, nr 5, poz. 40).

Szczepkowski J. (2009). Praca na wyjątkach na podstawie modelu terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, [w:] A. Rejzner, P. Szczepaniak (red.), Terapia w resocjalizacji. Ujęcie praktyczne, cz. 2, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 53−76.

Szczepkowski J. (2016). Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny (Dz.U. 2022, poz. 1138, 1726, 1855, 2339 oraz 2600, z 2023 r., poz. 289).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 2023, poz. 127).

Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 roku o Służbie Więziennej (Dz.U. 2022, poz. 2470, z 2023 r., poz. 240 oraz 347).

Van de Baan F.C., Montanari L., Royuela L., Lemmens P.H. (2021). Prevalence of Illicit Drug Use Before Imprisonment in Europe: Results From a Comprehensive Literature Review, „Drugs: Education, Prevention and Policy”, nr 29, s. 1–12.

Wójcik D. (2013). Stosowanie w postępowaniu karnym narzędzi diagnostyczno-prognostycznych służących oszacowaniu ryzyka powrotności do przestępstwa, „Prawo w Działaniu”, t. 16, s. 59–102.

Zarządzenie Nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych, https://edu.cossw.pl/file/redir.php?id=5752 [dostęp: 23.02.2023].

Zarządzenie Nr 85/2020 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 5 listopada 2020 roku w sprawie wymagań kwalifikacyjnych do zajmowania stanowisk w działach penitencjarnych i terapeutycznych oraz w Domach Matki i Dziecka (akt prawny wewnętrzny SW).

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF
  • PDF (Język Polski)

Published

2023-06-29

How to Cite

1.
PIASECKA, Małgorzata and PODOLAK, Emil. Therapeutic Interventions for Addicts in Prisons. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 29 June 2023. Vol. 26, no. 2, pp. 103-122. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2023.2.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 26 No. 2 (2023): Pedagodzy o nowych uzależnieniach

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2023 Małgorzata Piasecka, Emil Podolak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 2992
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

new psychoactive substances, drugs, addiction, prison, therapy, interventions
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop