Producing or Improving the World and Humans? The Quest for the Ethical Foundations of Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2022.3.002Keywords
totalitarianism, transhumanism, Übermensch, posthuman, education, praxis, poiesisAbstract
The article investigates the ethical basis of education by making reference to Aristotle’s distinction between poiesis and praxis, indicating the serious difficulties that arise when this distinction is challenged, and analyzing the cultural, ethical, and educational context of emerging concepts that question the relevance of the distinction between production and improvement.
The starting point of the analysis was the classical concept of natural law and the related question of “first things.” The author relates the distinction between praxis and poiesis to the two types of objectives and then analyzes selected relevant concepts.
First, the notion of progress is invoked. Following Robert Spaemann, the article proposes a classification of types of progress. Then, it shows the relationship between type A progress – understood as production – to ideologies and totalitarianism. Following Eric Voegelin, it indicates the Gnostic origins of 20th-century intellectual and mass movements. The interpretations of modernism proposed by these authors are complemented by Chantal Delsol’s considerations. The article uses her metaphorical distinction between two types of attitudes toward the world. The figures of “the gardener” and “the demiurge” are evoked.
The article invokes transhumanism as an example of the demiurgic attitude and a presents a polemic against the transhumanists’ accusations in the area of pedagogy. It points out that education must take freedom into account, and therefore cannot be understood as poiesis.
References
Arystoteles (1996). Metafizyka, t. 1 i 2, przeł. M. Krąpiec, A. Maryniarczyk, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Arendt H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, przeł. M. Godyń, W. Madej, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Bielicki T. (1997). Pojęcie natury ludzkiej w świetle biologicznej teorii zachowań społecznych, [w:] J. Reykowski, T. Bielicki (red.), Dylematy współczesnej cywilizacji a natura człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 9–24.
Bloom A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Courtois S. i in. (1999). Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania, przeł. K. Wakar i in., Warszawa: Prószyński i S-ka.
Delsol Ch. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, przeł. M. Chojnacki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Hessen S. (1997). Podstawy pedagogiki, przeł. A. Zieleńczyk, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Holmes S. (1998). Anatomia antyliberalizmu, przeł. J. Szacki, Warszawa–Kraków: Fundacja im. Stefana Batorego; Znak.
Klichowski M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Rutkowski J. (2021). Ogrodnicy i demiurdzy. O dwóch rodzajach relacji ze światem, „Paedagogia Christiana”. t. 48, nr 2, s. 11–23.
Spaemann R. (1999). Ten, który powstrzymuje – i ostatni bój, przeł. X. Dolińska, [w:] K. Michalski (red.), Koniec tysiąclecia. O czasie i drogach nowożytności, Kraków: Znak, s. 66–82.
Strauss L. (1969). Prawo naturalne w świetle historii, przeł. T. Górski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Strauss L. (2005). Czym jest edukacja liberalna?, przeł. W. Dąbrowski, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 1(53), s. 217–223.
Strauss L. (2007). Trzy fale nowożytności, przeł. W. Madej, „Przegląd Polityczny”, nr 84, s. I–II.
Voegelin E. (1994). Lud Boży, wstęp i tłum. M. Umińska, Kraków: Znak.
Voegelin E. (1998). Gnostyckie ruchy masowe naszych czasów, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, „Odra”, nr 11, s. 35–43.
Voegelin E. (2011). Od Oświecenia do rewolucji, przeł. Ł. Pawłowski, wstęp P. Śpiewak, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Netografia
Bostrom N. (2003). The Transhumanist FAQ: A General Introduction, https://nickbostrom.com/ [dostęp: 29.05.2022].
More M. (2022). The Philosophy of Transhumanism, https://www.humanityplus.org/philsophy-of-transhumanism [dostęp: 25.05.2022].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jan Rutkowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 466
Number of citations: 0