Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Does art therapy need a theory? Considerations on terminology, models and paradigms of art therapy
  • Home
  • /
  • Does art therapy need a theory? Considerations on terminology, models and paradigms of art therapy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation /
  4. Articles and Dissertations

Does art therapy need a theory?

Considerations on terminology, models and paradigms of art therapy

Authors

  • Wita Szulc University of Zielona Góra https://orcid.org/0000-0003-1938-780X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.001

Keywords

Art Therapy, bibliography in the Art Therapy research, plagiarism in the published Polish literature on Art Therapy, theories, models, paradigms

Abstract

The author discusses Polish publications on the theoretical foundations of art therapy published in Poland in chronological order and confronts them with the world literature of Art Therapy. One of the
problems discussed in this paper is plagiarism in the Polish literature on Art Therapy, which is an obstacle on the way to Art Therapy achieving the status of science. The article covers such issues as sources of knowledge about Art Therapies, terminology, types, models and paradigms of Arts therapy. The aim of this article is to draw attention to the need for a critical approach to the available and disseminated sources of knowledge about the theory.

References

Abramowiczówna Z. (1960). Słownik grecko-polski, vol. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Aldridge D. (1996). Music Therapy: Research and Practice in Medicine. From out of Silence, London: Jessica Kingsley Publication.

Aleksandrowicz R., Siemież M. (2011). Arteterapia w aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Amir D. (1993). “Research on Music Therapy: Quantitative or Qualitative?” Nordic Journal of Music Therapy, vol. 2, no. 2, pp. 3–10.

Antonovsky A. (1979). Health, Stress and Coping, San Francisco (CA): Jossey-Bass.

Bartel R. (2017). Arteterapia i rozwój osobisty. Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii przez sztukę, vol. 2: Zagadnienia szczegółowe, Poznań: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.

Bogus M. (2013). “Arteterapia a zajęcia szkolne,” [in:] A. Stefańska (ed.), Arteterapia i twórczość w przestrzeni psychosomatycznej, Poznań: Wydawnictwo UAM: pp. 13–23.

Cambridge Dictionary (2021), https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/art [access: 10.10.2021].

Dileo C., Bradt J. (2009). “On Creating the Discipline, Profession, and Evidence in the Field of Art Therapy and Healthcare,” Arts and Health. An International Journal for Research, Policy and Practice, vol. 1, no. 2, pp. 168–182.

Dalley T. (ed.) (1995). Art as Therapy: An Introduction to the Use of Art as a Therapeutic Technique, London–New York: Routledge,

Edwards D. (2004). Art Therapy, London: Sage Publishing.

Eliot D. (2010). Ten Distinctions Between Quantitative and Qualitative Studies, TheListeningResource.com.

Erikson J. (1979). “The Arts and Healing,” American Journal of Art Therapy, vol. 18, no. 3, pp. 75–80.

Erikson J. (1989). “Arteterapia czy uprawianie sztuki na użytek zdrowia?”. Selected by W. Szulc, Arteterapia. Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego, no. 48, pp. 27–34.

Fazlagić J. (2009). “Wiedza ‘teoretyczna’ i ‘praktyczna’,” Problemy Jakości, no. 2, pp. 14–16.

Fazlagić J. (2014). Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Warszawa: Difin.

Foray D. (2002). “The Development of Knowledge of Different Sectors: A Model and Some Hypotheses. A paper prepared for the “Knowledge Management in Education and Learning” Forum 18–19 March 2002, Randolph Hotel, Oxford.

Galińska E. (1989). “Muzykoterapia jako jedna z form terapii przez sztukę. Przyczynek do dyskusji na temat idei utworzenia Międzyuczelnianego Instytutu Arteterapii,” Arteterapia. Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, no. 48, pp. 73–84.

Kahneman D. (2011). Thinking, Fast and Slow, New York: Farrar, Straus and Giroux.

Florczykiewicz J. (2011/2013). Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gilroy A. (2006). Art Therapy Research and Evidence-based Practice, London: Sage Publishing.

Gilroy A. (2009). Arteterapia – badania naukowe i praktyka, trans. S. Sobczyński, Łódź: Wydawnictwo AHE.

Guba E.G., Lincoln Y.S. (1994). “Competing Paradigms in Qualitative Research,” [in:] N.K. Denzin, S. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publication, pp. 105–117.

Houben J., H. Smitscamp, J. de Velde (eds.) (1993). The Creative Process. Part 1: Application in Therapy and Education, Culemborg: Phaedon.

Kairos. (2021). www.kajros.pl.

Kossolapow L., Scoble S., Waller D., (eds.) (2003). Arts – Therapies – Communication: On the Way to a Communicative European Arts Therapy, vol. 1, Muenster–Hamburg–London: Lit Verlag.

Kuhn T. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago (IL): University of Chicago Press.

Kulczycki M. (1990). “Arteterapia i psychologia kliniczna,” Arteterapia III. Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, no. 57, pp. 7–19.

Lapoujade C. (2005). “Arts in the Arts Therapies: A European Perspective. Preface,” [in:] S. Scoble, M. Ross, C. Lapoujade, The Arts in Arts Therapies: a European perspective, Plymouth: University of Plymouth Press, pp. VII–IX.

Lincoln Y.S., Guba E.G. (1985). Naturalistic Inquiry, London: Sage Publishing.

Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A. (2014). “Definicje arteterapii,” [in:] Arteterapia. Teoria, praktyka, projekty, vol. 1: Teoria, Warszawa: Difin, pp. 13–20.

Malchiodi C. (ed.) (2005). “Expressive Therapies: History, Theory and Practice,” [in:] C. Malchiodi, Expressive Therapies, New York: Guilford Press, pp. 1–15.

Malchiodi C. (2014). Arteterapia. Podręcznik, trans. E. Bochenek, Gdańsk: Harmonia Universalis.

Maslow A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia, trans. I. Wyrzykowska, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Marks-Maran D. (1998). Reconstructing Nursing: Evidence, Artistry and The Curriculum. Conference core papers. Grey College University of Durham (UK), pp. 2–17.

McFarland M.R., Mixer S.J., Webhe-Alamah H., Burk R. (2012). “Ethnonursing: A Qualitative Research Method for Studying Culturally Competent Care across Disciplines,” International Journal of Qualitative Methods, vol. 11, no. 3, pp. 259–279.

Rolvsjord R. (2004). “Therapy as Empowerment: Clinical and Political Implications of Empowerment Philosophy in Mental Health Practices of Music Therapy,” Nordic Journal of Music Therapy, vol. 13, no. 2, pp. 99–11.

Payne H. (ed.) (1993). Handbook of Inquiry in the Arts Therapies: One River, Many Currents, London: Jessica Kingsley Publication.

Ruud E. (1997). “Music and the Quality of Life,” Nordic Journal of Music Therapy, vol. 6, no. 2, pp. 86–97.

Rudowski T. (2009). Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa: Zakład Poligraficzny Primum.

Rudowski T. (2013). Edukacja i terapia przez sztukę. Arteterapia w świetle teorii doznań transakcyjnych, Warszawa: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

Rudowski T. (2017). Resocjalizacja przez sztukę sakralną w kontekście psychologii kwantowej, Warszawa: Difin.

Senge P. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York: Doubleday/Currency.

Skwarek B., Szulc W. (2017). “Arteterapia w pracy pedagogicznej,” Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona, vol. 22, no. 1, pp. 93–107.

Stachyra K. (ed.) (2012). Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Siemież M., Aleksandrowicz R. (ed.) (2011). Arteterapia w aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Stake R. (1995). The Art of Case Study Research, London: Sage Publications.

Stefańska A. (ed.). (2013). Arteterapia w wymiarze kreacji… poszukiwania, drogowskazy, refleksje, Poznań–Kalisz: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Stige B. (2002). Culture-Centered Music Therapy, Gilsum (NH): Barcelona Publishers.

Szulc W. (1980). “Potrzeby kulturalne – potrzeby ludzkie,” Litteraria. Teoria Literatury – Metodologia – Kultura – Humanistyka, vol. 12, pp. 172–182.

Szulc W. (1982). “Propozycja wprowadzenia nowego przedmiotu nauczania na Wydziale Pielęgniarskim Akademii Medycznej,” Medycyna – Dydaktyka – Wychowanie. Kwartalnik Akademii Medycznej w Warszawie, pp. 103–106.

Szulc W. (1988). Kulturoterapia. Skrypt dla studentów Wydziału Pielęgniarskiego Akademii Medycznej, Poznań: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Medycznej.

Szulc W. (1989a). “Rola malarstwa w kształceniu wrażliwości pielęgniarek,” Pielęgniarka i Położna, no. 7, pp. 11–13.

Szulc W. (1989b). “Arteterapia czy kulturoterapia?” Arteterapia. Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego, no. 48, pp. 35–41.

Szulc W. (1994). Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Poznań: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Medycznej.

Szulc W. (1996). “Jakość życia a kulturoterapia. Ujęcie modelowe,” Pielęgniarstwo 2000, no. 2(25), pp. 13–16.

Szulc W. (1997). “A Course of ‘Culture Therapy’ at the Faculty of Nursing and Health Sciences,” [in:] G.D. Majoor, C.P.M. van der Vleuten, P.A. Hansen (eds.), MedEd21: Account of Initiative for Change Medical Education in Europe for the 21st Century, Amsterdam: Thesis Publishers, pp. 167–171.

Szulc W. (1998a). “From Culture Education to Culture Therapy,” [in:] Nurse Education Tomorrow Conference. 9th Annual International Participative Conference. Abstract papers, p. 118.

Szulc W. (1998b). “Koncepcja kulturoterapii,” [in:] L. Gapik (ed.), Postępy psychoterapii, vol. 1, Poznań: Interfund, pp. 92–97.

Szulc W. (2001). Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Poznań: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Medycznej.

Szulc W. (2005). Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Szulc W. (2007) “The Conception of Art-Music-Culture Therapy in Poland: Education and Practice,” [in:] 5th International Art Therapy Conference: Integrative Arts Therapy – Theory and Practice, Ljepaja, Latvia, July 12–15, pp. 47–49.

Szulc W., Furmanowska M., Gładyszewska-Cylulko J. (eds.) (2010). Arteterapia jako dyscyplina akademicka w krajach europejskich. Uniwersytet Wrocławski w ECArTE, Wrocław: „Atut”; Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Szulc W. (2011). Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa: Difin.

Szulc W. (2011a). “Uniwersalizm arteterapii. Co łączy poszczególne dziedziny terapii przez sztukę?” [in:] M. Siemież, R. Aleksandrowicz (eds.), Arteterapia w aktywizacji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Szulc W. (2014). Arteterapia oparta na wiedzy. Wiedza przydatna organizatorom, nauczycielom i uczestnikom arteterapii, Warszawa: Difin.

Szulc W. (2015). “Arteterapia w poszukiwaniu tożsamości naukowej,” Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy, no. 14, pp. 91–101.

Szulc W., Furmanowska M., Gładyszewska-Cylulko J. (eds.) (2010). Arteterapia jako dyscyplina akademicka w krajach europejskich. Uniwersytet Wrocławski w ECArTE, Wrocław: „Atut”; Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Waller D. (1998). Towards a European Art Therapy: Creating a Profession, Buckingham–Philadelphia (PA): Open University Press.

Wertheim-Cahen T. (1995). “Schools and Professionals in the Creative Arts Therapies,” [in:] Conference Proceedings of ECArTE Conference 14–17 September 1994, vol. 1: The Art Therapist, Hatfield: University of Hertfordshire, pp. 29–35.

Wojciechowski A. (1989). “Terapia przez twórczość,” Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, no. 48, pp. 61–67.

de Witte M. et al. (2021). “From Therapeutic Factors to Mechanisms of Change in the Creative Arts Therapies: A Scoping Review,” Frontiers in Psychology, vol. 12, no. 678397, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.678397 [access: 25.09.2021].

Studia Paedagogica Ignatiana

Downloads

  • PDF

Published

2021-12-29 — Updated on 2021-12-29

How to Cite

1.
SZULC, Wita. Does art therapy need a theory? Considerations on terminology, models and paradigms of art therapy. Studia Paedagogica Ignatiana. Online. 29 December 2021. Vol. 24, no. 4, pp. 23-50. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/SPI.2021.4.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 4 (2021): Art Therapy and Creative Social Rehabilitation

Section

Articles and Dissertations

License

Copyright (c) 2021 Wita Szulc

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

By submitting an article, the author declares that:

they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.

The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation: 
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.

The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.

Stats

Number of views and downloads: 1417
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Art Therapy, bibliography in the Art Therapy research, plagiarism in the published Polish literature on Art Therapy, theories, models, paradigms
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop