Deaf Adolescents in the Face of Loneliness: Leading Determinants of Risky Online Behavior
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.005Keywords
internet, loneliness, adolescents, addiction, deafnessAbstract
The adolescence period is a special time in a young person’s life because of many important problems and choices in personal and professional areas, like taking up first job or creating a lasting relationship. The way of dealing with that kind of problems is largely determined by a properly shaped personality and adequate self-esteem, which are formed during early childhood. This time is fundamental for the development and future life of a young person. The style of the relationship the child forms with parents may significantly affect the occurrence of certain deficits or difficulties in the future. These deficiencies will significantly affect the quality of life of a young person and attempts to compensate for them may end in various ways. Emotional loneliness and a sense of alienation can lead to attempts to satisfy needs by escaping into virtual reality, with the risk of becoming addicted to the internet. The research covered two groups of adolescents – hearing and hearing impaired. The results clearly indicated the feeling of alienation, isolation and loneliness among the deaf group of respondents.
References
Barłóg M. (2015). Uzależnienie od Internetu i jego osobowościowe determinanty, „Hygeia Public Health”, t. 50, nr 1, s. 197–202.
Bowlby J. (2007). Przywiązanie, przeł. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brook J.S., Brook D.W., Pahl K. (2006). The Developmental Context for Adolescent Substance Abuse Intervention, [w:] H.A. Liddle, C.L. Rowe (red.), Adolescent Substance Abuse: Research and Clinical Advances, Cambridge: Cambridge University Press, s. 25–51.
Caledron R., Greenberg M.T. (2011). Social and Emotional Development of Deaf Children: Family, School, and Program Effects, Oxford: Oxford Handbooks Online.
Cierpiałkowska L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Dołęga Z. (2009). Poczucie samotności a sposoby radzenia sobie w sytuacjach szkolnych w kontekście autodestruktywności, [w:]: Z. Dołęga, M. John-Borys (red.), Zdrowie psychiczne uczniów – różne konteksty i odniesienia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 154–181.
Dubas E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Frosh S. (1989). Psychoanalysis and Psychology: Minding the Gap, London: Palgrave.
Główny Urząd Statystyczny (2013). Rocznik Demograficzny 2013, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2013,3,7.html [dostęp: 4.12.2021].
Grygiel P., Humenny G., Rebisz S., Świtaj P., Sikorska-Grygiel J. (2012). Validating the Polish Adaptation of the 11-item De Jong Gierveld Loneliness Scale, „European Journal of Psychological Assessment”, t. 29, nr 2, s. 129–139.
Haydon D., McAlister S., Scraton P. (2012). Young People, Conflict and Regulation, „The Howard Journal of Crime and Justice”, t. 51, nr 5, s. 503–520.
Hazan C., Shaver P. (1984). Attachment as an Organizational Framework for Research on Close Relationships, „Psychological Inquiry”, t. 5, nr 1, s. 1–22.
Izdebski Z. (2010). Obraz aktywności seksualnej młodzieży, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2(220), s. 165–186.
Jamieson L., Wasoff F., Simpson R. (2009). Solo-Living, Demographic and Family Change: The Need to Know More About Men, „Sociological Research Online”, t. 14, nr 2, s. 20–35.
Jędrzejko M. (2009). Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra.
Kobosko J. (2009). Relacja matka – dziecko a zaburzenia rozwoju językowego u młodzieży głuchej, „Przegląd Psychologiczny”, t. 52, nr 3, s. 327–342.
Olearczyk E. (2007). Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków: Wydawnictwo WAM; Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.
Poprawa R. (2012). Problematyczne używanie Internetu – symptomy i metoda diagnozy. Badania wśród dorastającej młodzieży, „Psychologia Jakości Życia”, t. 11, nr 1, s. 57–82.
Reynolds A.J., Temple J.A. (2008). Cost-Effective Early Childhood Development Programs from Preschool to Third Grade, „Annual Review of Clinical Psychology”, t. 4, s. 109–139.
Rębisz S., Sikora I., Smoleń-Rębisz K. (2016). Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu wśród adolescentów, „Edukacja – Technika – Informatyka”, t. 7, nr 1, s. 90–98.
Rogala-Obłękowska J. (1999). Młodzież i narkotyki. Rodzinne czynniki ryzyka nałogu, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Siegel M. (1995). More Than Words: The Generative Power of Transmediation for Learning, „Canadian Journal of Education’, t. 20, nr 4, s. 455–475.
Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (1997). Klasyfikacje zaburzeń słuchu, „Audiofonologia”, t. 10, s. 49–60.
Stefańska-Klar R. (2007). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 131–149.
Wolf D. (1995). Pokonać samotność, przeł. M. Szejka, Warszawa: Czytelnik.
Woronowicz B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań–Warszawa: Media Rodzina; Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Anna Michalczyk
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 388
Number of citations: 0