The creative process in the words of Polish artists active after WWII
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.005Keywords
creative process, artistic creativity, Polish art, benefits of art, emotions in artAbstract
The creative process, its elements and its properties are the subject of research in various disciplines and have also been described by artists. A look at their words about the creative process can broaden the knowledge about creating in the field of art and can highlight the similarities and differences between natural creative ability and artistic creativity. The article presents research into statements made by
recognized visual artists who were active in post-war Poland. Various artistic attitudes were revealed here, the common feature of which was a reference to post-war memory and legacy. The accounts of these artists elucidate the planned and intuitive elements of creation and point to the goals of creative activities as well as to the emotional benefits and burdens. This study also presents arguments for possible connections between the statements under analysis and the research in the psychology of creativity, aesthetics and the theory of art.
References
Akinola M., Mendes W.B. (2008). “The Dark Side of Creativity: Biological Vulnerability and Negative Emotions Lead to Greater Artistic Creativity,” Personality and Social Psychology Bulletin, vol. 34, no. 12, pp. 1677–1686, doi: 10.1177/0146167208323933.
Baas M., De Dreu C.K.W., Nijstad B.A. (2008). “A Meta-Analysis of 25 Years of Mood-Creativity Research: Hedonic Tone, Activation, or Regulatory Focus?” Psychological Bulletin, vol. 134, no. 6, pp. 779–806, https://doi.org/10.1037/a0012815.
Boden M.A. (1990/2004). The Creative Mind: Myths and Mechanisms, London–New York: Routledge.
Bomba J. (2009). “Images Occurred Are Images Remembered,” [in:] M. Bratko, K. Nowak (eds.), Jacek Waltoś. Obrazy zderzone / Occurred Images, trans. A. Ptak, Kraków: Galeria Dyląg, pp. 8–9.
Botella M., Zenasni F., Lubart T. (2018). “What Are the Stages of the Creative Process? What Visual Art Students Are Saying?” Frontiers in Psychology, vol. 9, article 2266, doi: 10.3389/fpsyg.2018.02266.
Brzozowski W. (2001). “In every stain of paint,” [in:] J. Trzupka (ed.), Oblicza śmierci we współczesnej sztuce polskiej / The Faces of Death in Polish Contemporary Art, trans. M. Głogoczowski, Katowice: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, pp. 173–179.
Bucki K. (1977). “Opolscy twórcy, Krzysztof Bucki,” Trybuna Odrzańska, no. 241, in text cited after: Filipczyk J. (2015). “Jeśli sztuka jest wielką rzeką, to ja jestem małym zakolem. O twórczości Krzysztofa Buckiego,” [in:] J. Filipczyk (ed.), Jeśli sztuka jest wielką rzeką, to ja jestem małym zakolem. Krzysztof Bucki (1936–1983), Opole: Muzeum Śląska Opolskiego, pp. 5–43.
Csikszentmihalyi M. (1988). “Society, Culture and Person: A Systems View of Creativity,” [in:] R.J. Sternberg (ed.), The Nature of Creativity, Cambridge (MA): Cambridge University Press, pp. 325–339.
Cummings L.L. (1965). “Organizational Climates for Creativity,” Academy of Management Journal, vol. 8, no. 3, pp. 220–227, https://doi.org/10.5465/254790.
Czapski J. (1960/2016). Patrząc, ed. J. Pollakówna, Kraków: Znak.
Cybis J. (1980). Notatki malarskie. Dzienniki 1954–1966, ed. D. Horodyński, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dewey J. (1958/1975). Sztuka jako doświadczenie, trans. A. Potocki, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Dzikowska E. (2011). Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press.
Dzikowska E. (2005). Polscy artyści w sztuce świata. Rozmowy Elżbiety Dzikowskiej, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press.
Dominik T. (2007). “Interview with M. Mazurek: ‘Urodziłem się po słonecznej stronie życia’,” Gazeta Antykwaryczna sztuka.pl, no. 2(131), pp. 6–10.
Choi D., Glăveanu V.P., Kaufman J.C. (2010). “Creativity Models in Contemporary Psychology,” [in:] Encyclopedia of Creativity, M. Runco, S. Pritzker (eds.), 3rd ed., Amsterdam: Elsevier, https://www.researchgate.net/publication/340898080_Creativity_Models_in_Contemporary_Psychology_in_Encyclopedia_of_Creativity_3rd_Edition) [access: 6.12.2020].
Czyńska M. (2016). Moje królestwo: rozmowa z Edwardem Dwurnikiem, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Dwurnik E. (2005). “Interview with E. Dzikowska: ‘Nie chcę już degenerata’,” [in:] E. Dzikowska, Polscy artyści w sztuce świata. Rozmowy Elżbiety Dzikowskiej, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press, pp. 58–65.
Greczyński B., Grzywacz Z. (1976). “Etap. Dwugłos. Bolek Greczyński, Zbylut Grzywacz,” [in:] D. Domański (ed.) (1988). Bolek Greczyński. Odejście i powrót, Kraków: Wydawnictwo Astra, pp. 28–32.
Grohman M.G., Ivcevic Z., Silvia P., Kaufman S.B. (2017). “The Role of Passion and Persistence in Creativity,” Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, vol. 11, no. 4, pp. 376–385, doi: http://dx.doi.org/10.1037/aca0000121.
Grzywacz Z. (1980–88). “Memłary czyli Kolejka czyli Siedem etapów życia kobiety i siedem lat z życia mężczyzny.” [in:] T. Nyczek (ed.) (2009), Zbylut Grzywacz. Memłary i inne teksty przy życiu o sztuce, Kraków: Universitas, pp. 151–276.
Ingarden R. (1960). “Wykład dwunasty,” [in:] R. Ingarden (1981). Wykłady i dyskusje z estetyki, selected and edited by A. Szczepańska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 185–204.
Jasiński B. (1989). Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych, Warszawa: Książka i Wiedza.
Kantor T. (1959). “Interview with M. Madeyski: ‘Czy nowa awangarda?’,” Życie Literackie, no. 34, in text cited after: Chrobak J., Michalik J. (eds.) (2013). Tadeusz Kantor i lata 1959–1964, Kraków: Cricoteka, pp. 7–12.
Kantor T. (2005a). “Kryzys formy,” [in:] T. Kantor, Metamorfozy: teksty o latach 1934–1974, ed. by K. Pleśniarowicz, Wrocław–Kraków: Zakład Narodowy im Ossolińskich; Cricoteka, pp. 520–528.
Kantor T. (2005b). “Nie bardzo mi odpowiada rola ‘terapeutyczna’ teatru,” [in:] T. Kantor, Dalej już nic…: teksty z lat 1985–1990, ed. by K. Pleśniarowicz, Wrocław–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich; Cricoteka, pp. 408–417.
Klimas-Kuchtowa E. (1998). “Psychologia sztuk plastycznych,” [in:] Encyklopedia psychologii, ed. by W. Szewczuk, Warszawa: Fundacja Innowacja, pp. 635–639.
Kraupe-Świderska J. (1998). “Interview with B. Ziembicka: ‘Nie ma mowy o wolności’,” [in:] B. Ziembicka, Najprostszą drogą. Rozmowy z artystami, Kraków: Znak, pp. 99–107.
Kowalski G. (2004). “Supplement. Grzegorz Kowalski. My Own Art History,” [in:] A. Żmijewski (2010), Trembling Bodies. Conversations with Artists, trans. S. Gauger, M. Głogoczowski: Bytom–Berlin: CSW Kronika; Berliner Künstlerprogramm/DAAD, pp. 165–179.
Kozbelt A., Seeley W.P. (2007). “Integrating Art Historical, Psychological, and Neuroscientific Explanations of Artists’ Advantages in Drawing and Perception,” Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, vol. 1, no. 2, pp. 80–90, https://doi.org/10.1037/1931-3896.1.2.80.
Kozielecki J. (1997/2002). Transgresja i kultura, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Lubart T. (1994). “Creativity,” [in:] R.J. Sternberg (ed.), Thinking and Problem Solving, San Diego (CA): Academic Press, pp. 290–329.
Milewska W. (2008). Oblicza wolności. Z polskiej sztuki XX wieku, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.
Nowosielski J. (1994). “Przedstawienie czasu w sztuce malarskiej,” [in:] J. Nowosielski (2015). Listy i zapomniane wywiady, ed. by K. Czerni, Kraków: Znak, pp. 307–312.
Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Oleynick V.C., Thrash T.M., LeFew M.C., Moldovan E.G., Kieffaber P.D. (2014). „The Scientific Study of Inspiration in the Creative Process: Challenges and Opportunities,” Frontiers in Human Neuroscience, vol. 8, article 436, doi: 10.3389/fnhum.2014.00436.
Opałka R. (2005). “Interview with E. Dzikowska: ‘Spotkanie z rozstaniem’,” [in:] E. Dzikowska (2005), Polscy artyści w sztuce świata. Rozmowy Elżbiety Dzikowskiej, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press.
Rodziński S. (1994), in text cited after: Taranczewski P. (1994). “A-Akademia. 175 lat nauczania malarstwa i rysunku na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych,” [in:] 175 lat nauczania malarstwa, rzeźby i grafiki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, ed. by J.L. Ząbkowski et al., Kraków: Wydawnictwo ASP, pp. 31–86.
Rosińska Z. (1985). Psychoanalityczne myślenie o sztuce, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sosnowski L. (2010). Sztuka. Retoryka, Fizjognomika. Studium z filozofii ekspresji, Kraków: Collegium Columbinum.
Stern J. (2011). “Interview with E. Dzikowska: ‘Sztuka manifestacją istnienia’,” [in:] E. Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press, s. 210–219.
Sternberg R.J., Lubart T.I. (1991). “An Investment Theory of Creativity and Its Development,” Human Development, vol. 34, no. 1, pp. 1–31, https://doi.org/10.1159/000277029.
Stróżewski W. (1983). Dialektyka twórczości, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sztuka K. (2003). Psychologia dla artystów. Part 2: Twórcza ekspresja w dialogu terapeutycznym, Częstochowa: Wydawnictwo WSP.
Taranczewski P. (2015). “Interview with B. Bigaj-Zwonek: ‘Muszę czytać, bo bez tego bym umarł po prostu’,” Wiadomości ASP, no. 71, pp. 12–25.
Taranczewski P., Tendera P. (2016). Rozmowy o malarstwie, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Akademia Ignatianum.
Tarasewicz L. (2011). Interview with E. Dzikowska: ‘Sztuka i miejsce’,” [in:] E. Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, 2011, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press, s. 232–231.
Tarasin J. (2011). “Interview with E. Dzikowska: ‘Sposoby na siebie’,” [in:] E. Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Izabelin–Warszawa: Rosikon Press, pp. 242–251.
Tatarkiewicz W. (1972). Droga przez estetykę, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tatarkiewicz W. (1975/1998). Dzieje sześciu pojęć, Sztuka – piękno – forma – twórczość – odtwórczość – przeżycie estetyczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tatarkiewicz W. (1960/1985). Historia estetyki. Estetyka starożytna, Warszawa: Arkady.
Tchórzewski (1979). “Przestrzeń wewnętrzna. Rozmowa z Jerzym Tchórzewskim,” [in:] Z. Taranienko (2004). Dialogi o sztuce, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, pp. 123–138.
Tokarz A. (2005). Dynamika procesu twórczego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wallas G. (1926). “Stage in the Creative Process,” [in:] A. Rothenberg, C.R. Hausman (eds.) (1976), The Creativity Question, Durham (NC): Duke University Press, pp. 69–73.
Wojnar I. (1984). Sztuka jako podręcznik życia, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Wróblewski A. (1948a). “Marc Chagall,” [in:] J. Michalski (ed.) (1993), Andrzej Wróblewski nieznany, Kraków: Galeria Zderzak, pp. 103–107.
Wróblewski A. (1948b). “I have been living the life of the studio for several weeks now,” [in] A. Wróblewski (2014). Unikanie stanów pośrednich / Avoiding Intermediary States, ed by M. Ziółkowska, W. Grzybała, trans K. Kościuczuk, 2014, Warszawa– Ostfildern: Fundacja Andrzeja Wróblewskiego and Instytut Adama Mickiewicza; Hatje Cantz Verlag, pp. 45–129.
Zawadzki R. (2005). Psychologia i twórczość, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Zieliński J.A. et al. (1982, 1983). “Dwie dyskusje w pracowni Barbary Jonscher 1982, 1983,” [in:] J.A. Zieliński (ed,) (1992), Krąg „Arsenału 1955”, Gorzów Wielkopolski–Warszawa: Muzeum Okręgowe w Gorzowie; Galeria Zachęta, pp. 49–61.
Żakiewicz A. (1997). Tadeusz Brzozowski 1918–1987, Warszawa: Muzeum Narodowe.
Żuk T. (1986). Uzdolnienie twórcze a osobowość, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Żygulski K. (1998). “Psychologia kultury,” [in:] Encyklopedia psychologii, ed. by W. Szewczuk, Warszawa: Fundacja Innowacja, pp. 563–568.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Beata Bigaj-Zwonek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 329
Number of citations: 0