Creative Social Rehabilitation
An Outline of the Problem
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.002Keywords
creative social rehabilitation, pedagogy of social rehabilitation, identity, potentials, the process of social rehabilitation, creativityAbstract
The article outlines the foundations of the author’s concept of creative social rehabilitation as an alternative cognitive perspective in the field of social sciences, with particular emphasis on pedagogical sciences. Its aim is to show the differences between the classically understood pedagogy of social rehabilitation and creative social rehabilitation in the theoretical and methodological dimensions. As briefly as possible, the text indicates the similarities and differences between the traditionally perceived and implemented process of social rehabilitation, viewed as correction, psycho-correction and socio-correction, and the process of social rehabilitation perceived as an identity change through the development of personal and social potentials of maladjusted individuals.
References
Czapów C. (1978). Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Czapów C., Jedlewski S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Goodman N. (2001). Wstęp do socjologii, trans. J. Polak, J. Ruszkowski, U. Zielińska, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Góralski A. (1998). Wzorce twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”; Polskie Towarzystwo Uniwersalizmu.
Konopczyński M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; „Pedagogium”.
Konopczyński M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych.
Konopnicki J. (1972). Niedostosowanie społeczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kosyrz Z. (2005). Osobowość wychowawcy. Być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego, Warszawa: „Pedagogium” – Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej.
Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Popek S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pospiszyl K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pytka L. (1986). Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Urban B. (red.) (2004). Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. krypt dla studentów pedagogiki resocjalizacyjnej, Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.
Zacharuk T. (1991). Udział i powiązania czynników biopsychicznych, socjokulturowych i sytuacyjnych w genezie nieprzystosowania społecznego uczniów, Warszawa: Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej (doctoral dissertation).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marek Konopczyński
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 334
Number of citations: 0