Education and Therapy Through Art in the Reality of a Post-Pandemic School
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.010Keywords
post-pandemic school, art therapy, mental regulation of children, multisensory experienceAbstract
The aim of the study presented in the article was to demonstrate the benefits of education and art therapy for students returning to traditional learning after the period of online education caused by the COVID-19 pandemic. The article presents selected Polish and foreign studies on the relationship between the use of information and communication technologies (ICT) and psychological deterioration in schoolage children. Taking into account the probable intensification of such cases related to the widespread use of ICT in teaching during the pandemic, the need for systematic psychological support of the majority of students in the reality of the “post-pandemic school” is observed. Hence, the suggestion to introduce elements of art therapy in Polish schools. Art therapy as an activity facilitating group integration, expression of emotions and self-regulation using art and creative expression was presented as a possibility of adapting educational activities to the new challenges and needs of students. The reflections of Herbert Read, which serve as the conceptual framework for the article, indicate the interpretation of his ideas as a prototype of modern, visionary education incorporating elements akin to the purposes of art therapy.
References
Batorski D. (2017). “Dzieci z sieci – dostęp i korzystanie z internetu przez dzieci w wieku przedszkolnym,” [in:] J. Pyżalski (ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych, Łódź: Wydawnictwo Eter, pp. 79–94.
Blotevogel M. (2013). “Terapia przez sztuki plastyczne,” [in:] T. Stegemann, M. Hitzeler, M. Blotevogel (eds.), Arteterapie dla dzieci i młodzieży, Gdańsk: Harmonia Universalis, pp. 107–120.
Carr N. (2010). The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, New York–London: W.W. Norton & Company.
Dąbrowska-Bąk M., Pawełek K. (2013). Dysfunkcjonalność lokalnego społeczeństwa wychowującego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Fors P.Q., Barch D.M. (2019). “Differential Relationships of Child Anxiety and Depression to Child Report and Parent Report of Electronic Media Use,” Child Psychiatry and Human Development, vol. 50, pp. 907–917, https://doi.org/10.1007/s10578-019-00892-7 [access: 10.05.2021].
Gardner H., Davis K. (2013), The App Generation: How Today’s Youth Navigate Their Identity, Intimacy and Imagination in a Digital World, New Haven (CT)–London: Yale University Press.
Green V. (2003). Emotional Development in Psychoanalysis, Attachment Theory and Neuroscience: Creating Connections, New York: Brunner; Routledge.
Handford O. (2009a). Terapia zajęciowa czy arteterapia?, 31.07.2009, https://olahandford.wordpress.com/2009/07/31/terapia-zajeciowa-czy-arteterapia/ [access: 01.06.2021].
Handford O. (2009b). Arteterminologia, 27.07.2009, https://olahandford.wordpress.com/2009/07/27/arteterminologia/ [access: 1.06.2021].
Hass-Cohen N., Carr R. (2008). Art Therapy and Clinical Neuroscience, London: Jessica Kingsley Publishers.
Kaczmarczyk M. (2020). “Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej,” [in:] J. Pyżalski (ed.), Edukacja w czasach pandemii Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja, pp. 20–25.
Karolak W. (2019). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Scenariusze zajęć, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Klichowski M. et al. (2017). “Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? Studium teoretyczne,” [in:] J. Pyżalski (ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, Łódź: Wydawnictwo Eter, pp. 115–157.
Konieczna E.J. (2007). Artetrapia w teorii i praktyce, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łuczewski M., Bednarz-Łuczewska P. (2012). “Analiza dokumentów zastanych,” [in:] D. Jemielniak (ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, vol. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 163–188.
Mills E., Kellington S. (2012). “Using Group Art Therapy to Address the Shame and Silencing Surrounding Children’s Experiences of Witnessing Domestic Violence,” International Journal of Art Therapy, vol. 17, no. 1, pp. 3–12, DOI: 10.1080/17454832.2011.639788 [access: 5.04.2021].
Popek S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pyżalski J. (2017a). “Dzieci w wielu przedszkolnym w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych – w stronę zagrożeń,” [in:] J. Pyżalski (ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, Łódź: Wydawnictwo Eter, pp. 159–181.
Pyżalski J. (ed.) (2017b) Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami, Łódź: Wydawnictwo Eter.
Read H. (1931). The Place of Art in a University: An Inaugural Lecture Given at the University of Edinburgh on 15th October 1931, London: Oliver and Boyd.
Read H. (1944). Education Through Art, London: Faber and Faber.
Rubin J. (2010), Introduction to Art Therapy, New York: Routledge.
Rudowski T. (2013). Edukacja i terapia przez sztukę. Arteterapia w świetle doznań transakcyjnych, Warszawa: Eneteia.
Spitzer M. (2012). Dementia Digital, Editiones B.
Spitzer M. (2016). Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, trans. M. Guzowska, Wydawnictwo Dobra Literatura.
Stańko-Kaczmarek M. (2013). Arteterapia i warsztaty, Warszawa: Difin.
Szafraniec G. (2015). “Między sztuka a terapią,” [in:] M. Knapik (ed.), Dziecko i sztuka. Recepcja – edukacja – wsparcie – terapia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 103–139.
Szulc W. (2001). Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Poznań: Akademia Medyczna.
Szulc W. (2011). Arteterapia – narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa: Difin.
Szulc W., Skwarek B. (2017). “Arteterapia w pracy pedagogicznej,” Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, vol. 22, no 1, pp. 93–107.
Ścibor J. (2020). “Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość,” [in:] J. Pyżalski (ed.), Edukacja w czasach pandemii Covid-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja, pp. 59–63.
Twenge J.M., Joiner T.E., Rogers M.G., Martin G.N. (2017). “Increases in Depressive Symptoms, Suicide-Related Outcomes, and Suicide Rates Among U.S. Adolescents After 2010 and Links to Increased New Media Screen Time,” Clinical Psychological Science, vol. 6, no. 1, pp. 3–17, DOI: 10.1177/2167702617723376 [access: 26.05.2021].
Weller D. (2012). “Artetrapia grupowa,” [in:] C.A. Malchiodi (red.), Arteterapia. Podręcznik, trans. E. Bochenek, Gdańsk: Harmonia Universalis, pp. 410–426.
Znaniecki F. (1998). Education and Social Change, edited by E. Hałas, Frankfurt am Main: Peter Lang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Studia Paedagogica Ignatiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
By submitting an article, the author declares that:
they are the author of the article (hereinafter referred to as the Work) and:
- is entitled to exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyrights to the Work.
The Author grants the Jesuit University Ignatianum in Cracow a free, non-exclusive, territorially unlimited license to use the Work in the following fields of exploitation:
- publishing the Work in paper, digital or magnetic form;
- multiplying the work by any method, without limiting the number of editions or copies;
- distribution of the work and its copies in any form, including marketing, sales, lending, and lease;
- placing the work in a computer memory;
- distribution of the work in information networks, including the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a manner that everyone could have access to it at a time and place chosen by themselves;
- within the scope of dependent rights to the Work, covering, in particular, the right to make necessary changes to the Work, resulting from editorial and methodical preparation, as well as to make translations of the Work into other languages.
The license right shall be transferred the moment of transfer of the Work to the Jesuit University Ignatianum in Cracow. The Jesuit University Ignatianum in Cracow is entitled to grant sub-licenses to the Work in terms of the right granted. The license shall be limited in time for a period of 15 years from the date it is granted.
Stats
Number of views and downloads: 977
Number of citations: 0